سرمربی تیم ملی فوتبال ایران گفت: وظیفه و هدف اصلی ما این است که باعث شادی و غرور ایران و ایرانی شویم و باید برای این هدف ارزشمند، خودمان را فدای این تیم کنیم.

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از سایت رسمی فدراسیون فوتبال، سرمربی تیم ملی فوتبال ایران در ابتدا در پاسخ به سوالی در مورد بازدیدهای چند روز گذشته از امکانات موجود در امارات گفت: در ابتدا باید بگویم که در یک زمان مناسب تصمیم گرفتم در امارات حضور داشته و بر بازدیدهایی که می بایست در این کشور انجام شود نظارت داشته باشم. همچنین در حاشیه برگزاری کارگاه آموزشی جام ملت ها تعدادی از جلسات را با AFC و کمیته برگزاری مسابقات برگزار کردم که این کار هم انجام شد. ضمن اینکه بازدیدهایی هم انجام داده و البته نتایج این بازدیدها و مسایلی که در اینجا دیدم من را به هیچ وجه شگفت زده نکرد. در خلال برگزاری این مسابقات در کشور امارات با مسایلی جدی، دغدغه هایی پیچیده و مشکلاتی رو برو هستیم که نه تنها در دوره آماده سازی بلکه در طول مسابقات جام ملت ها با آن دست به گریبان خواهیم بود.

 

وی افزود: اگر بخواهیم مطمئن شویم که شرایط برای تیم ما ایده آل است، باید کارهای زیادی انجام شود. بگذارید اینگونه بگویم که چالشی که ما در کشور امارات پیش رو داریم حتی بزرگتر از چالشهایی است که ما در جام جهانی روسیه با آن روبرو بودیم. چراکه در روسیه سروکارما با افراد بسیار حرفه ای بود. افرادی که در مسایل آماده سازی و برگزاری این مسابقات با فیفا همکاری کرده بودند و تمامی خواسته های تیم های ملی مختلف در آنجا پیش بینی شده بود. ولی در اینجا این مسئله صدق نمی کند و مشکلات زیادی وجود دارد.

 

وی تاکید کرد: همانطور که گفتم مسیر طولانی را در پیش داریم و اگر بخواهیم مشکلات را درون و بیرون زمین حل کنیم و در امارات موفق شویم راه بسیار سخت و طولانی را پیش رو داریم. این مسیر باید برای یک تیم حرفه ای، تیمی که در حال حاضر توقعات زیادی از آن می رود دیده و برطرف شود.

 

کی روش در ادامه و در مورد اینکه آیا این مسایل در مسیر آماده سازی ما وجود دارد یا در زمان برگزاری مسابقات جام ملت ها است، گفت: بگذارید اینگونه توضیح دهم که یکی از اولین مسائلی که با آن روبرو هستیم مسئله آماده سازی تیم ملی است و زمانی که از جنبه تمرینی در امارات حضور می یابیم. فراموش نکنیم که تنها این مسابقات نیست که برای ما اهمیت دارد و ما باید تمرینات خوبی را در طول اردوها سپری کنیم تا بتوانیم در بازیها موفق باشیم. بازیهای هر تورنمنت را همه می بینند، اما پشت این مسابقات آماده سازی تیم است که باید انجام شود. مثال آن دقیقا مانند یک کوه یخ است که شما تنها قسمت بیرونی آن را مشاهده می کنید ولی سایر قسمتهای بزرگتر که مهمتر هستند در زیر آب و در واقع در پشت مسابقات ما پنهان شده اند. در اینجا صحبت من در مورد انجام تمرینات خوب و محل های اسکان خوب برای تیم ها است؛ که متاسفانه در امارات محل های اسکانی که وجود دارد شرایط یک تورنمنت بزرگ از جنبه ورزشی را ندارد.

 

سرمربی تیم ملی افزود: هیچ گونه تجهیزاتی برای ریکاوری و بازگرداندن انرژی و توان بازیکنان در بین مسابقات در محل هتل ها تیم ها وجود ندارد. مسایل دیگری هم که از اهمیت بالایی برخوردارد هستند مشخص و شفاف سازی نشده است. مثلا در هتلهای محل اسکان تیم ها، مکان استقرار میهمانان، هواداران و رسانه ها به لحاظ ورود و خروج و سایر مسایل مشخص نشده و نحوه ورود و خروج خود تیمها هم در هتل ها نامعلوم است.

 

سرمربی تیم ملی در پاسخ به سوالی در مورد اینکه به نظر میرسد موضوع ریکاوری تیم در فاصله بین مسابقات در زمره دغدغه های اصلی شما است، گفت: بله. هتلهای تیم ها آمادگی ارائه امکانات مورد نیاز یک تیم حرفه ای ورزشی که قصد دارد در یک تورنمنت با سطح بسیار بالا مثل جام ملتها حضور یابند را ندارند. در اینجا هتلهای بسیار مجلل و باشکوهی وجود دارد. ولی این هتل ها برای توریست ها و کسانی که قصد لذت بردن از تعطیلاتشان را دارند آماده شده و نه برای یک تیم ورزشی حرفه ای.

 

وی تاکید کرد: متاسفانه در اینجا امکانات لازم برای بازیکنانی که می خواهند به صورت حرفه ای به موفقیت دست پیدا کنند خیلی محدود است. این را هم باید در نظر بگیریم که تیم ملی ما منابع مالی بسیار بزرگی ندارد و خودمان امکان انجام هزینه های زیادی را نداریم. به همین خاطر باید تلاش کنیم که این موانع را به صورت کاملا منطقی و با فکر درست از سر راه برداریم.

 

کی روش در پاسخ به سوالی در مورد تفاوت سازماندهی دو تورنمنت بزرگ یعنی جام ملتها و جام جهانی توسط فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا گفت: پس از سالیان بسیار طولانی که در این سطح از تورنمنتها حضور داشته ام برای من جای شگفتی ندارد. وقتی صحبت از پیشرفت، ترقی و حرکت رو به جلو می کنیم و در حال صحبت در مورد AFC هستیم، واقعیت این است که AFC کاملا در این بخش درجا زده و در واقع در این سری موضوعات پیشرفتی نداشته است. بنده به هیچ عنوان شگفت زده نیستم و دقیقا به همین دلیل است که خودم به اینجا آمدم تا تمام این مشکلات را قبل از روبرو شدن با آن مشاهده کرده و راه حلی برای آن پیدا کنم. این دقیقا یک قسمت بسیار حساس است که شما به آن اشاره کردید. شش ماه از مسابقات جام جهانی روسیه می گذرد و هیچ شکی نداریم که فضایی که اینجا برای تیم و بازیکنان ما مهیا خواهد شد با استاندارهای بسیار پایین تر از استاندارهای جام جهانی باشد. این تنها برای بازیکنان ایران نیست و این احساسی است که همه بازیکنان تیم های ملی کره جنوبی، استرالیا، ژاپن و عربستان که در جام جهانی حضور داشتند، خواهند داشت. البته نکته حائز اهمیت این است که باید تمرکز همه بازیکنان را حفظ کنیم و بازیکنان ما باید انگیزه بسیار بالایی داشته باشند.

وی در ادامه تاکید کرد: جالب اینجاست که در هفته گذشته در اجلاس فیفا حضور داشتم. یکی از سرفصلهایی که در آنجا مطرح شد این بود؛ که چگونه و با چه معیار و برنامه هایی می توانیم فوتبال آسیا را توسعه دهیم. اما درست شش ماه پس از جام جهانی، AFC شرایط و استانداردهایی کاملا پایین تر را به تیم ها در جام ملتها و از جنبه ملزومات مورد نیاز برای تیم های حرفه ای ورزشی ارائه خواهد کرد.

 

کی روش افزود: ضمن اینکه این جام و تورنمنت بزرگ در ژانویه و در وسط فصل فوتبالی بازیکنان برگزار می شود. بخصوص بازیکنانی که در حال بازی در اروپا و وسط مسابقات هستند. به نظر من باید شرایط دقیقا برعکس می شد و ما بازیکنان را از یک تورنمنت به تورنمنتی دعوت می کردیم که سطح بالاتری از فوتبال را تجربه کنند. باید به آنها یک رویا و یک آرزوی بالاتر را ارائه دهیم. به هر حال بزرگترین چالش ما این است که این واقعیت را بپذیریم و تلاش کنیم از لحاظ روحی و روانی شرایط و فضایی را مهیا کنیم که بازیکنان بتوانند وظایفشان را بخوبی انجام دهند.

 

وی اظهار داشت: من در یک جمله ساده صحبتم را خلاصه می کنم و آن این است که وظیفه و تعهد من چیست؟ وظیفه، تعهد و ماموریت من نه تنها در درون زمین بلکه در بیرون از آن و نسبت به هواداران، فدراسیون و مسئولین ورزشی این است که همه را کنار هم و گرد هم جمع کنم. چرا که اگر بازیکنان و فدراسیون ما تمرکزشان از آن اهداف از دست بدهند ما همه چیز را از دست خواهیم داد.

 

کارلوس کی روش در پاسخ به سوالی در مورد اینکه چه مسایلی هست که سعی در کنترل آن دارید؟، گفت: در برخی از مواقع بعضی افراد متاسفانه اینگونه القا می کنند که من تلاش می کنم، تا تمام مسائل درون و بیرون زمین را کنترل کنم. البته برخی از این صحبتها گاها از روی ناآگاهی است. وظیفه و دغدغه اصلی من به عنوان یک مربی و مدیر این است که تمام جزئیاتی که می تواند باعث ارتقای عملکرد ما بشود را تحت نظر خودم داشته باشم. ولی در آخر به این سوال بازمی گردیم که آیا شما می خواهید یک مدیر یا یک مربی خوب باشید یا خیر؟ اگر شما همه فاکتورهای لازم را که می تواند در موفقیت تان تاثیر گذار باشد را کنترل نکنید شما یک رهبر و مدیر خوب نیستید. به خاطر اینکه یکی از مهمترین مسایلی که برای موفقیت یک مدیر، رهبر و یا سرمربی تیم وجود دارد این است که باید مسایل تمرینی، تیمی و تمامی موضوعاتی که منافع تیم را در گرو آن است مانند برنامه آماده سازی، تمرینات، مسابقات و البسه و تجهیزات تیم و لباسهایی که تیم می خواهد بپوشد بررسی کرده و لباسهای با کیفیت و سطح بالایی در اختیار داشته باشد.

در صحبتی که با ساکت و ممبینی داشتم برای البسه تیم ملی تصمیم گرفتیم و تاج هم تصمیم گرفت از لباس های آدیداس که اکنون در انبار فدراسیون موجود است استفاده کنیم

وی افزود: حال که صحبت از تجهیزات و البسه به میان آمد باید در این زمینه توضیحاتی را ارائه کنم. بعد از صحبتهایی که با آقای ساکت - دبیرکل فدراسیون و همینطور با عضو هیات رئیسه و مسئول کمیته بازیاریابی – آقای ممبینی داشتیم تصمیم اخیر در مورد البسه تیم ملی گرفته شد و پس از این مذاکرات بود که آقای تاج –رئیس فدراسیون فوتبال با توجه به این موضوعات تصمیم اخیر مبنی بر استفاده از البسه ای که در حال حاضر در انبار فدراسیون داریم را اخذ کردند. چرا که این تعداد البسه موجود برای تیم کافی است و تا زمانیکه به اتمام برسد از همین البسه با کیفیت موجود استفاده می کنیم. دلیل اصلی ما مسایل مالی بود که در برهه فعلی یک بی احترامی تلقی می شود اگر بخواهیم منابع مالی مان را حیف و میل کنیم.

لباس های ارائه شده به فدراسیون فوتبال کیفیت و استانداردهای لازم را نداشت

کی روش تاکید کرد: موضوع دوم تصویر و احترامی هست که ما برای بازیکنان تیم ملی قائل هستیم. در جلساتی که با آقای ساکت و آقای ممبینی داشتیم به این نتیجه رسیدیم که البسه دریافت شده به هیچ عنوان کیفیت لازمه را نداشته تا جاییکه باید به این موضوع تاکید کنم که آقای ممبینی به عنوان یک داور با سابقه بین المللی تاکید داشتند که البسه ارائه شده به هیچ عنوان کیفیت لازم را ندارد. ضمن اینکه آقای ساکت هم کیفیت این البسه را تایید نکردند و در نتیجه یک نظر کلی و جمعی گرفتیم و به تایید ریاست فدراسیون فوتبال هم رسید و تصمیم گرفته شده به خاطر عدم داشتن استاندارهای لازم البسه ارائه شده بود.

از صحبت برخی افراد برای تجیهزات و لباس های تیم ملی خنده ام می گیرد

وی در ادامه افزود: وقتی صحبتهای برخی افراد را در مورد تجهیزات و البسه تیم ملی می شنوم، خنده ام می گیرد. چرا که تنها چیزی که من همیشه برای بازیکنان خواسته ام این بوده که بهترین ها را داشته و همیشه خواسته ام بازیکنانم احساس افتخار کنند.

همیشه خواسته ام بازیکن با پوشیدن پیراهن تیم ملی احساس احترام کند و نمی توانیم خودمان را یک فرد شکست خورده در جهان نشان دهیم

کی روش تاکید کرد: همیشه خواسته ام زمانی که بازیکن، لباس تیم ملی را بر تن می کند، احساس احترام کند و وقتی خودشان را درون زمین می بینند باعث غرور و افتخار یک کشور و فرهنگ و تاریخچه مانند ایران باشد. ما نمی توانیم خودمان را یک فرد شکست خورده در سطح جهان نشان دهیم. برای اعتماد به نفس بازیکنان ملی پوش یک کشور مخصوصا ایران بسیار مهم است که احساس احترام بالایی داشته باشند و این وظیفه یک مربی و رهبر است که در یک کلمه اگر بخواهد به موفقیت برسد باید همه آروزها و رفتار تیم را کنترل کند. پس مطمئنا موضوعاتی که باعث بشود تیم و بازیکنان من بهتر باشند را نادیده نمی گیرم چرا که این وظیفه من است.

سرمربی تیم ملی در ادامه در پاسخ به سوالی در مورد رقبای تیم ملی و تفاوت بازیهای جام جهانی و جام ملتها به لحاظ سبک بازی و حفظ و مالکیت توپ افزود: همیشه در زندگی سعی کرده ام که نگاهم به همه چیز ساده باشد. فوتبال یک بازی ساده است و رفتارها و تصمیم های ما هم باید ساده باشد. مطلب پایه ای این است که در سی و پنج سال گذشته زندگی مربیگری ام مبنا را بر یک اصل ساده گذاشته ام. هر روز که بیدار می شوم سعی می کنم یک فرد و مربی بهتر باشم. سعی می کنم از روز گذشته مرتکب اشتباهات کمتری بشوم. همیشه سعی می کنم بهتر باشم و اگر بخواهم بهتر باشم باید تلاش کنم کادر و بازیکنان من بهتر باشند. اما سوال این است که این کار را چگونه انجام می دهم؟ در واقع تنها راهی که می شود به این مهم دست پیدا کرد این است که شناخت بهتری از یکدیگر داشته باشیم. زمانی که صبح از خواب بیدار می شویم باید اراده ای قوی درون ما باشد که به خودمان بگوییم ما شناخت بهتری از مسیر پیش رویمان و کار تیمی مان داریم. البته اگر تصمیم ما برای پیشرفت باشد باید حریفانمان را هم بهتر بشناسیم و بدانیم چه رقبایی داریم و آنها در حال چه تلاشی هستند و چه پیشرفتهایی را تجربه می کنند.

وی با اشاره به مسابقات جام ملتها گفت: ما در جام ملتها مسابقاتی کاملا متفاوتی را تجربه می کنیم و بازیهایی که در جام ملتها با آن روبرو هستیم کاملا با جام جهانی متفاوت است. هدف اصلی ما در روسیه صعود به مرحله دوم مسابقات بود. اما وقتی وارد چالش جام ملتها شده ایم، باید بپذیریم هدفمان این است که قهرمان این مسابقات بشویم. مردم و هوادران بدانند که در جام ملتها فضا و سناریویی کاملا متفاوت را پیش رو داریم. در حال حاضر باید کنترل همه چیز را به دست بگیریم و در واقع مسابقات را کنترل کنیم.

کی روش گفت: در امارات باید نوع بازی مان را به خوبی کنترل کنیم؛ چرا که نگرش ما باید نسبت به برخی بازیها مانند عراق، ویتنام و یمن و دیگر رقبای آسیایی مان با نگرش ما در بازی مقابل مراکش که بهترین تیم آفریقاست و بازیکنانی به مراتب با سطح بالاتری از تیم ما دارد، متفاوت باشد. البته این تفاوت در دیدگاه ما نسبت به بازیهای پیش رو باید با بازی مقابل پرتغال که قهرمان اروپاست و یا اسپانیا که قهرمان جهان است، وجود داشته باشد. باز هم تکرار می کنم اگر شما خودتان را به خوبی نشناسید، نمی توانید حریف های خود را به خوبی بشناسید. در لحظه ای که شما واقعیت را می پذیرید و متوجه می شوید که نوع بازی تیم مقابل شما متفاوت است در نتیجه باید تصمیمات و انتخاب های متفاوتی را بگیرید.

سرمربی تیم ملی تاکید کرد: در این صورت مطمئنا استایل 23 بازیکن نهایی که برای جام ملتهای آسیا انتخاب می شوند از بازیکنانی که برای جام جهانی روسیه انتخاب شدند، متفاوت خواهد بود. البته این موضوع هیچ ارتباطی به سطح بازیکنان ندارد و تنها نوع انتخابهای ما برای جام ملتها متفاوت خواهد بود. وقتی ما این چالش را پذیرفتیم که می خواهیم در امارات قهرمان شویم باید راه حل های متفاوتی را اتخاذ کنیم و این تصمیمات قطعا از تصمیمات ما در روسیه متفاوت خواهد بود. دوباره تکرار می کنم چالش پیش روی ما بسیار بزرگ است و تک تک تصمیمات من مبنایش این خواهد بود که همه چیز را تحت کنترل داشته باشیم و تلاشمان این خواهد بود که هر روز بهتر از دیروز باشیم. چالشی که ما در حال حاضر برای کسب موفقیت در جام ملتها داریم بسیار بسیار بزرگتر، متفاوت تر و منحصربفرد تر از چالش ما در جام جهانی خواهد بود.

وی اظهار داشت: وقتی شما صحبت از برد یک، دو یا سه بازی می کنید، با صحبتی که شما از قهرمانی در یک تورنمنت می کنید، متفاوت است. شاید قصد شما بردن چند بازی باشد، ولی زمانی که شما صحبت از قهرمانی می کنید پس باید برتر و بهتر از همه تیم های قاره خود باشید. به خاطر اینکه تمام قدرتهای قاره به دنبال این مقام هستند و ما این آرزو را داریم که بهتر باشیم و این راه حل یگانه را داریم که در تمام تصمیمات مان بهترین باشیم که در آخر استحقاق جام را داشته باشیم.

کی روش افزود: هم اکنون زمان بیدار شدن است و وظیفه من به عنوان مربی این است که این بیدار باش را به همه اعلام کنم. ماموریت من این است که این سازمان و سیستم را به سمت هدف و دلیل مان سوق دهم. بیدار باش من این است که همه مشکلات را بازگو کنم و قطعا مشکلات ما در امارات به هیچ عنوان قابل مقایسه با قبل نیست. بزرگترین چالش فوتبال ایران در 50 سال گذشته قهرمانی در این دوره از جام ملتهای آسیاست. بخاطر اینکه آخرین زمانی که ایران قهرمان آسیا شد به سال 1976 و زمانی بازمی گردد که در آن تاریخ به دنیا نیامده بودم (با خنده! )، پس چالش بزرگی پیش رو داریم.

کارلوس کی روش در پاسخ به سوالی در مورد توقع اش از هواداران و مسئولان گفت؟ این فرصت را داریم که در جام ملتها قهرمان شویم. پس باید هر کاری که لازم است را امروز انجام دهیم و نه فردا. اگر حتی یک نفر این فکر را داشته باشد که ما کار راحتی پیش رو داریم نه تنها غیر قابل قبول است بلکه یک حرف خنده دار است. وی افزود: ما یک جام جهانی خوب را پشت سر گذاشته ایم و باید بلد باشیم و یاد بگیریم که از جایگاهی که بدست آورده ایم حسن استفاده را داشته باشیم. ما در جام جهانی جایگاهی را بدست آوردیم و به همین خاطر نمی توانیم زیر سایه نخلسانهای جنوب ایران بنشینیم یا از آب و هوای خوب شمال ایران لذت ببریم. ما نباید بگذاریم این احساس در ما ایجاد شود که رو به عقب حرکت می کنیم. ما باید کوه ها را پشت سر بگذاریم و باید قله ها را فتح کنیم. ما باید قله دماوند را فتح و در دریای کاسپین شنا کنیم و باید در خلیج فارس، خودمان را به موفقیت برسانیم.

سرمربی تیم ملی تاکید کرد: برای رسیدن به موفقیت و فتح قله هایی که در مورد آن صحبت کردیم باید حواسمان به دو دسته از افراد باشد. افرادی که آمادگی مقابله با هر گونه چالش و مشکلاتی را دارند. افرادی که می توانند کوه ها را پشت سر گذاشته و در دریاها شنا کنند و خودشان را به سرحد موفقیت برسانند. اما از آن مهمتر باید حواسمان به افرادی باشد که در چند سال گذشته شاهد حضور آنها بودیم. افرادی که تهمت می زنند، دروغ می گویند و تلاش می کنند با ایجاد تفرقه، ما را پایین بکشنانند ولی ما هرگز نمی ایستیم و رو بجلو حرکت می کنیم.

کی روش در پاسخ به سوالی در مورد بازیکنان تیم ملی که باشگاه هایشان را عوض کرده و سیری صعود داشته و در حال حاضر در اروپا شاغل هستند گفت: واقعا اتفاق خوبی بود و علت آن افتخار و اعتباری است که تیم ملی در جام جهانی در سراسر جهان کسب کرده است. بارها گفته ام و باز می گویم که برخی افراد در درون ایران اطلاع کاملی از اعتبار و وجهه ای که تیم ملی در سراسر دنیا کسب کرد ندارند. این افراد اگر این مسایل را می دانستند سکوت می کردند و یکسری از صحبتها را انجام نمی دادند.

وی افزود: نقطه ای که حال حاضر در آن حضور داریم یک شروع است. سوال اصلی این است که ما چگونه می توانیم از این فرصت استفاده کنیم که بازیکنانمان را در یک فضای رقابتی بالاتر قرار دهیم. در مسابقات و لیگ هایی که فشار و سرعت و ریتم بازی ها در آنها بیشتر است. لیگ هایی که در انها بازیکنان آماده هستند هر سه یا چهار روز یکبار بازیهای سطح بالا و با ریکاوری خوب انجام بدهند.

کی روش تاکید کرد: بعد از هفت، هشت سال کار مداوم و مستمر، اکنون زمان جشن گرفتن نیست. بلکه باید بدانیم چگونه از این جایگاه بدست آمده استفاده کرده تا رو به جلو حرکت کنیم و یک تیم بهتر بشویم. همیشه به بازیکنان تیم ملی گفته ام اگر بخواهیم پیشرفت کنیم باید به بازیکنان و تیم بهتری تبدیل شویم. هیچ بازیکنی نمی تواند بدون داشتن مشارکت بالا و نقش آفرینی خوب در تیم ملی، پیراهن آن را بر تن کند.

وی افزود: ما نسبت به گذشته امیدوارتر و با انگیزه تر هستیم اما هیچ وقت مغرور نمی شویم و هیچ گاه دست از تلاش برنداشته ایم. بازیکنان من به خوبی میدانند که بیشتر از هر زمان دیگر به وفاداری و تعهدشان در تیم ملی نیاز دارم. باید شجاعت و جسارت لازم را داشته باشند که خودشان را فدای تیم کنند همانطور که در گذشته این کار را انجام دادند و این اصل پایه ای ما درون و بیرون از زمین مسابقه است.

سرمربی تیم ملی گفت: ما به گروهی از افراد وفادار و متعهد نیاز داریم و می خواهیم دوستی ما به صورت وفادارانه و متعهدانه ادامه داشته باشد. ولی این تنها شامل بازیکنان نیست و همه از جمله هواداران و مسئولین هم باید نسبت به هدف ما متعهد شوند. اگر شما فکر کنید جام ملتها نسبت به جام جهانی آسانتر است دچار یک اشتباه بزرگ شده اید. ما طی 7، 8 سال گذشته هیچگاه مسابقاتی به این سختی نداشته ایم. من دوست ندارم سیاست وارد فوتبال شود و البته دوست ندارم فوتبال وارد سیاست شود. به همین خاطر اعتقاد دارم که نمی توانیم تظاهر کنیم که در حال حاضر اطراف تیم ملی اتفاقاتی نمی افتد. نمی توانیم چشم های خود را روی واقعیات ببندیم. ما تیمی هستیم که درون و بیرون زمین مشکلات بزرگی داریم. همچنین حریفان بزرگی مانند ژاپن، کره، استرالیا و عربستان درون زمین در انتظار ما هستند. بخصوص سه تیم ژاپن، کره جنوبی و استرالیا بهترین تیم های این تورنمنت هستند که طی 35 ، 40 سال گذشته کارهای توسعه ای و زیر ساختی روی فوتبال انجام داده اند.

وی اظهار داشت: ما علاوه بر درون زمین و حریفانی که در بالا توضیح دادم، چالش های بزرگی هم در بیرون از زمین و از جنبه های مالی، آماده سازی ، امکانات، فضای تحت فشاری که با آن روبرو هستیم و بازی های دوستانه داریم. یکسری از کشورها در تلاش هستند که رابطه غیر دوستانه ای را با ایران ایجاد کنند. اما همانطور که گفتم من یک مربی هستم و تاکید می کنم که خوب نیست که سیاست وارد فوتبال شود و خوب نیست فوتبال سیاسی شود.

کی روش در ادامه بیان کرد: وظیفه و هدف اصلی ما این است که باعث شادی و غرور ایران و ایرانی شویم و باید برای این هدف ارزشمند، خودمان را فدای این تیم کنیم. واقعا نمی دانم آیا این اتفاق در تاریخ فوتبال ایران دوباره می افتد؟ اینکه ما روحیه لازم را برای قهرمانی در این مسابقات داشته و بازیکنان بسیار خوبی در اختیارمان باشد و اعتماد به نفس لازم در روح و کالبد ما جاری باشد؟. همانطور که گفتم باید شجاعانه و متعهدانه درون زمین، و با فکر و مغزمان مسایل بیرون زمین را کنترل کنیم.

وی افزود: شاید برخی از صحبتهای من برای بعضی افراد یک زبان ناشناخته بوده و درکش برای آنها بسیار دشوار باشد. مانند این است که برخی به نقاشی پیکاسو نگاه و فکر می کردند این نقاش بزرگ و فقید یک سری رنگ را به صورت تلفیقی به یک بوم نقاشی پاشیده و هیچ مفهومی برای آنها نداشت. بخصوص زمانی که ما صحبت از وفاداری و تعهد می کنیم. ولی برای من این دو مفهوم جایگاه والایی دارند؛ وفاداری و تعهد به تیم.

سرمربی تیم ملی در ادامه در پاسخ به سوالی در مورد شایعات مطرح شده در هفته گذشته در برخی رسانه ها در مورد حضورش در قاره های مختلف برای ادامه کار گفت: برخی از مسایل در زندگی آنقدر ساده است که برای برخی افراد درک این سادگی دشوار است. آقای تاج و هیات رئیسه فدراسیون فوتبال تصمیم گرفتند تا از من برای کسب عنوان قهرمانی و مقام در جام ملتها دعوت کنند تا این عنوان را به چالش بکشم که این موضوع اول بود.

وی افزود: موضوع دوم این است که با گذشت 8 سال کار در ایران، میراثی بوجود آمده و در مهر ماه امسال و پس از 8 سال اصرار کی روش این فرصت را خواهیم داشت که احتیاج ما به داشتن یک زمین تمرین استاندارد در مرکز ملی فوتبال برآورده شود و در مهر ماه سال جاری این زمین چمن به بهره برداری برسد. همچنین مرکز PEC که متعلق به ملی پوشان است ساخته شده و این واقعیاتی است که برخی چشم شان را روی آن می بندند. واقیعاتی که برخی وانمود می کنند متوجه آن نیستند و این مسایلی است که من درک نمی کنم.

کی روش ادامه داد: موضوع سومی که من با افتخار دعوت رئیس و فدراسیون فوتبال ایران را پذیرفتم تا کارم را تا پایان جام ملت های آسیا ادامه دهم این بود که به توافق رسیدیم که به خودمان دروغ نگوییم. این موضوع بین بنده و آقای تاج بسیار شفاف بود که اگر نتوانیم راه حل های مناسبی برای حمایت از تیم ملی پیدا کنیم نمی توانیم به موفقیت برسیم. اما در این بین برخی افراد در تلاش هستند که وانمود کنند که این مسایل را نمی بینند.

وی تاکید کرد: یک بار دیگر می گویم که بدون حمایت مالی لازم نمی توانیم برنامه های آماده سازی خودمان را پیاده کنیم. در نتیجه هدف مان از بین می رود و دیگر راهی برای اجرا کردن برنامه های آماده سازی تیم ملی نخواهیم داشت و از همه مهمتر تیم ملی روحیه و اعتماد به نفسش را از دست خواهد داد. مطلب اول و دوم و سوم من بسیار ساده است اما برخی ترجیح می دهند چشمشان را روی آن ببندند. خیلی ساده است که اگر در مهر و آبان امسال فدراسیون فوتبال نتواند از برنامه های تیم ملی حمایت کند آماده سازی ما کاملا از بین می رود و شما دیگر به سرمربی نیازی نخواهید داشت. سرمربی که تنها یک چیز در ذهنش در زمان برگشت بود. تنها دلیلی که پیشنهاد آقای تاج را قبول کردم این بود که سعی کنیم در امارات قهرمان شویم.

کی روش افزود: همانطور که گفتم به اعتقاد من شجاعت مورد نیاز را داریم و باید پس از 8 سال به تیم ملی ایران و اهداف آن وفادار باشیم. باید به احترام تمام اشک هایی که ریخته شد و فداکاری ها و جنگ هایی که انجام شده دست به دست هم بدهیم. اما اگر به این موضوعات دست پیدا نکنیم، من با آقای تاج به توافق رسیدیم که اگر در ماه های اکتبر و نوامبر امسال نتوانیم این حمایتها را داشته باشیم توافقات ما ادامه نخواهد داشت و این موضوعات را امضا هم کرده و مکتوب هم کرده ایم. پس از تمام سختی های 8 سال گذشته، من به کلام و قولم پایبند و متعهد بودم و توقع من این است که طرف مقابل هم به قولها و وعهده های داده شده پایبند باشد و حمایتها از برنامه های ارائه شده را پیاده کنیم؛ تا با یک برنامه آماده سازی خوب به آرزوی بزرگی که داریم و آن هم قهرمانی در جام ملتها است، دست پیدا کنیم.

وی ادامه داد: برای من شرایط بسیار شفاف است و من راجع به خودم و کادرم صحبت نمی کنم. البته متوجه هستم که برخی افراد وقتی قراردادی را امضا می کنند فقط راجع به منافع خودشان صحبت می کنند و من می دانم برای این افراد درک شرایط فعلی ما دشوار است. ولی بقیه افراد مانند من در درجه اول در مورد منافع تیم صحبت می کنند و نمی خواهم بگویم کلام من درست است و آنها اشتباه می کنند. یا بگویم انها در جهانی دیگر زندگی می کنند و من در جهانی دیگر. اما من همیشه در مورد منافع تیم صحبت کرده ام.

وی در ادامه در مورد انتخاب بازیکنان برای چند ماه آینده و فرایند انتخاب آنها گفت: در این مورد مثل همیشه خیلی سیستماتیک و سخت گیرانه تصمیم می گیرم ولی یک اصل وجود دارد و آن این است که اگر شما بخواهید بازیکنان بهتری داشته باشید یا باید بازیکنان فعلی تان را بهتر آماده کنید و یا باید بازیکن بهتری را بیاورید. برای من این مطلب هیچگاه جای سوال نبوده و مطمئنا نوع انتخابهای من نسبت به جام جهانی روسیه متفاوت خواهد بود. یک مثال می زنم. بازیکنانی که من برای برزیل دعوت کردم نسبت به بازیکنانی که به استرالیا بردم متفاوت بودند. اما قطعا باید ما از تجربه جام جهانی بازیکنان به عنوان یک نقطه شروع استفاده و سعی کنیم این تجربه را حفظ و از اعتماد به نفس بازیکنان استفاده کنیم.

وی افزود: شکی نیست که بازی چند هفته پیش ما برابر ازبکستان نشان داد که گروهی از بازیکنان بسیار مطمئن و خوب را در اختیار داریم که سطح بالایی از فوتبال را نشان دادند. دلیل آن این است که این بازیکنان، هم خودشان را به خوبی می شناسند و هم نسبت به کارهایی که باید انجام دهند به خوبی اشراف دارند. ولی باز هم تاکید می کنم که ما گروگان گذشته مان نیستیم و منظور من از این حرف این نیست که اگر بازیکنی در جام جهانی روسیه بازی کرده دیگر کارت اعتباری دارد و حتما به تیم ملی دعوت می شود. خیر. بازیکنان تنها در جلسات تمرین است که می توانند ثابت کنند آیا استحقاق حضور در لیست نهایی ما را دارند یا خیر.

کی روش گفت: ما در تیم ملی همیشه سیستمی داریم که ماتریکس عملکردی بازیکنان را در آن ثبت می کنیم. البته همیشه خودم به شخصه این امور را دنبال می کنم. این موضوعی بود که خودم در ایران شروع کردم و بر این اساس در آخر ماه میلادی اکتبر ما یک لیست 34 نفره از بازیکنان را اعلام می کنیم که لیست آماده باش بازیکنان برای جام ملتها است. لیست دیگر ما در انتهای ماه نوامبر خواهد بود و این لیست هیچ قطعیتی ندارد. در ماه سوم که دسامبر است کیفیت بازیکنان را بسیار موشکافانه بررسی می کنم و لیست نهایی را به احتمال زیاد در 23 دسامبر اعلام می کنیم و در نتیجه در انتهای هر ماه، ماتریکس مشاهدات فنی ما منتشر می شود. لیست 34 نفری که ما اطمینان داریم که می توانند کاندید حضور در لیست نهایی جام ملتها باشند.

کی روش در مورد دعوت از بازیکنان شاغل در لیگ های خارج و داخل کشور و انتقاداتی که از تعداد بازیکنان دعوت شده از باشگاه های مختلف مطرح می شود،گفت: مطمئنا سطح مسابقات هیچ کشوری قابل مقایسه با لیگ انگلستان نیست و نمی دانم چرا برخی افراد وقتی ما صحبت از کیفیت لیگ ایران یا لیگ قطر و یا حتی لیگ های امروز کشورهای امریکای جنوبی می کنیم حساس می شوند. خیلی از این لیگ ها نسبت به لیگ های اروپایی سطح پایین تری دارند و هیچ اشکالی ندارد که این صحبتها مطرح شود. اشکال زمانی است که ما بخواهیم به خودمان دروغ بگوییم و کاری نکنیم که پیشرفت داشته باشیم. ما نباید به خودمان دروغ بگوییم و خودمان را پنهان کنیم. به همین خاطر قبل از روسیه این برنامه را تدوین کردیم که بازیکنان به صورت میانگین یک روز و نیم هر هفته را با ما باشند. دلیل آن هم این بود که می خواستیم این فضا به بازیکنان داخلی داده شود که در ازای اینکه فشار فوتبال بین المللی را تجربه نمی کنند بیایند و این پیشرفت را در کنار کادر تیم ملی تجربه کنند.

وی افزود: تئوری من به عنوان مربی این است که همه را با یک چشم نگاه کنم. ولی همیشه بهترین ها را انتخاب می کنم و برایم فرقی نمی کند این بازیکن کجا بازی می کند. سعی می کنم راهکارهایی به بازیکنانم بدهم که آنها هم پیشرفت کنند و این وظیفه من بوده و هست. ولی واقعیت این است که پس از 7 ، 8 سال کار در ایران و تعداد بازی های زیادی که پشت سر گذاشتیم نمی توانم چشم روی تجربه اکثریت این بازیکنان ببندم. لحظه ای که ما مقابل ژاپن مقابل کره و مقابل قدرتهای آسیا بازی می کنیم تجربه بازیکنان ما بسیار مهم است و ما نمی توانیم به راحتی از آن ها چشم پوشی کنیم. ولی هم بنده و هم کادر من هیچ وقت ادعا نمی کنیم که ما اشتباه نکرده ایم. ما هم امکان دارد مرتکب اشتباه شده و گاها قضاوت اشتباه کرده باشیم. ولی من همیشه عاشقانه منتظر شنیدن مطالب و انتقادات صادقانه و نقطه نظرات متعهدانه بوده ام، چراکه اینها خیلی به من کمک کرده و خواهد کرد. من هم ممکن است به بازبینی احتیاج داشته باشم و تصمیماتم را بازنگری کنم و من حتی از آنهایی که نقطه نظراتشان را صادقانه بیان می کنند، تشکر می کنم.

وی بیان داشت: ولی ارائه نقطه نظرات صادقانه و متعهدانه با بی احترامی کردن و مسایلی که وجاهت سرمربی تیم ملی را زیر سوال می برد و باعث تفرقه و دودستگی در فوتبال ایران می شود غیر قابل قبول است. واقعیت این است که با رئیس فدراسیون هم صحبت کرده ام تا این گونه مسایل را در دستان رئیس گذاشته که با این مسایل برخورد شود. در پایان صحبتهای خود را با ضرب المثلی تمام می کنم؛ من فرصت این را ندارم که وقتم را صرف اسب جان وین بازیگر فیلم های وسترن قدیمی کنم.