سرمربی استقلال با حضور در سالن نشست خبری به گفت و گو با خبرنگاران درباره دیدار دربی پرداخت.

به گزارش مرور نیوز، وینفرد شفر گفت : برای مردم ایران، شما و خانواده بهترین آرزوها را در سال جدید دارم. از شما برای سال گذشته که در آن همکاری خوبی داشتیم، تشکر می کنم و امیدوارم همکاری ما با همین کیفیت ادامه پیدا کند. آنچه شما منتشر می کنید، بسیار مهم است و تنها در ایران خوانده نمی شود و در همه دنیا مطالب شما خوانده می شود. خیلی از رسانه های آلمانی مطالبی از رسانه های ایران را برای من ارسال می کنند و در باره آن سوال می پرسند و شما مسئولیت مهمی درباره کشور خود دارید. این صحبتی که من انجام دادم درباره رسانه های رسمی(سایت و روزنامه) است و درباره رسانه هایی نیست که با تماس و پرداخت پول، مطالب در آن منتشر می شود.

وی ادامه داد: من، تیمم، همه اعضای کادرفنی و پزشکی بسیار بسیار برای حادثه سیل در شیراز و سایر مناطق غمگین هستیم و برای این مردم دعا می کنیم. امیدوارم همه به این مردم کمک کنند و ما از این اتفاق عمیقا ناراحت هستیم.

زمانیکه وارد ورزشگاه آزادی می شوید، می بینید که از شما درخواست شده تا بازی منصفانه انجام دهید و عشق و علاقه به فوتبال را مشاهده کنید. این برای همه است و شما بهتر از من می دانید این دربی، یکی از بزرگترین دربی های دنیا است و ما از حضور در این مسابقه خوشحال هستیم و هیچکس از تیم ما دنبال مشکل نیست. در 3 بازی قبلی هواداران تنها به تیم ما کمک کردند و هواداران مانند دیوار پشت تیم هستند و برای کسب نتیجه مطلوب تلاش می کنند. با وجود همه مشکلاتی که در سال گذشته داشتیم، اکنون در رتبه دوم جدول حضور داریم. باید از تیمم تشکر کنم و باید بگویم تیمم را بسیار دوست دارم. از هواداران تشکر می کنم و برای سال آینده باید مسائلی تغییر کند. من به باشگاه لیست دادم و این تیم باید کنار یکدیگر بماند تا فصل آینده قدم های محکمی برداریم.

همه از شرایط آب و هوایی خبر دارید و ما چند روز در چمن مصنوعی تمرین کردیم و این برای بازیکنان حرفه ای خوب نیست و چند بازیکن ما تمرین نکردند. از دکتر نوروزی تشکر می کنم که شرایط بازیکنان را فراهم کردند. امیدوارم ما هم زمین خوب مانند پرسپولیس داشته باشیم و این موضوع برای انجام کار حرفه ای بسیار مهم است.

سرمربی استقلال در واکنش به صحبت های فرشید باقری مبنی بر مشکلات استقلال در مسیر آماده سازی گفت: زمین تمرین ما برای تمرین خیلی خوب، خوب نبود. چند بازیکن مشکلاتی در زانو و عضلات خود پیدا کردند. اکنون در زمین 2 آزادی هستیم اما آنجا نیز بد است و در آینده درباره آن صحبت می کنیم.

 تیم من فردا با قلب خود بازی می کند. البته ما همیشه با قلب خود و برای هواداران بازی می کنیم اما فردا یک بازی ویژه است و از حضور خبرنگاران و صحبت های مردم و صحبت های خارج از کشور همه چیز مشخص است. بازی قبل از دربی اهمیت امتیازی زیادی داشت زیرا جایگاه را در جدول مشخص می کرد. فردا با صد در صد قدرت به زمین می رویم و باید باهوش و با فکر بازی کنیم تا شانس خوبی برای موفقیت داشته باشیم. امیدوارم تماشاگران هر دو تیم فردا از بازی لذت ببرند اما هواداران استقلال خوشحالتر از هواداران پرسپولیس باشند. ما روی این موضوع تلاش می کنیم و امیدوارم فردا بعد از بازی در ورزشگاه و خیابان ها مشکلی نباشد و هواداران استقلال با خوشحالی زمین را ترک کنند.

شفر ادامه داد: نمی خواهم بیشتر از این درباره صحبت هایی که زده شده، صحبت کنم. من عاشق فوتبال هستم و امیدوارم هواداران استقلال از حریف فردا خوشحالتر ورزشگاه را ترک کنند.

دو نکته درباره فوتبال می خواهم بگویم؛ بابت صعود تیم امید ایران و رسیدن به تایلند بسیار خوشحال هستم. به دو بازیکن استقلال که در این تیم هستند تبریک می گویم. نورافکن لیدر این تیم بود و این اتفاق بسیار خوب بود. به آقای کولینا نیز خوش آمد می گویم. در جام جهانی و جام فدراسیون ها با ایشان همکاری داشتیم. از حضور ایشان خوشحال هستم و ایشان می توانند به فوتبال ما کمک کنند.

شفر در واکنش به این موضوع که آیا استقلال تهاجمی در زمین حاضر خواهد شد، بیان کرد: ما ابتدا می خواهیم بازی را کنترل کنیم و هر دو تیم می خواهند برنده باشند. پرسپولیس از ما 7 امتیاز جلوتر بود و اکنون اختلاف به 2 امتیاز رسیده است. کنترل فضای ورزشگاه بسیار مهم است و به آنها گفتم نباید با داور صحبت کنند. زمانیکه نزدیک محوطه جریمه ما می شوند، باید مواظب باشیم زیرا آنها در نزدیکی محوطه جریمه خطرناک هستند.

منشا بازیکن بسیار خوبی است و ما بازیکن بد جذب نمی کنیم. او برای این دیدار انگیزه زیادی دارد و هواداران او را دوست دارند. زمانیکه احتمال آمدن او بود، ما از واکنش هواداران مطمئن نبودیم اما زمانیکه به جمع بندی نهایی رسیدیم، از مدیرعامل باشگاه خواستیم که او را جذب کند. او از دیدار با پرسپولیس عصبانی نیست. من در دیدار امید کنار بیرانوند حضور داشتم و او به من گفت که منشا بازیکن بسیار خوبی است.

دربی نه فقط در ایران بلکه در کشورهای دیگر مانند آلمان و ایتالیا، دیداری است که باید در آن برنده باشید. در دربی اول با یک پنالتی شکست خوردیم و بعد از دریافت گل خوب بازی کردیم اما 3 امتیاز را واگذار کردیم. سبک کاری ما این است که فوتبال خوب بازی کنیم و دنبال بازی مستقیم و بلند نیستیم و دنبال بازی یک ضرب و دو ضرب هستیم. نمی توانیم به دروازه بان بگوییم توپ بلند بیاندازد و سپس حریف را تحت فشار بگذاریم. استقلال در این دیدار بازی خود را خواهد کرد و برای منشا یا تبریزی پاس بلند ارسال نمی کنیم. ما باید شرایط را فراهم کنیم تا به گل برسیم و به دنبال این هستیم.

ما ترکیب خوبی از بازیکنان با تجربه مانند منتظری، رحمتی و حیدری در کنار بازیکنان جوان و بازیکنانی مانند باقری و کریمی را داریم و چند بازیکن خارجی اضافه کردیم و همه می دانند باید چه کنند. کسی نباید با داور صحبت اضافه انجام دهد و ما باید به او کمک کنیم. بازیکنان باید با ذهن آزاد و با تمرکز به زمین پا بگذارند و با کمک هواداران برنده باشیم.

اول از همه ما نباید گلی را دریافت کنیم و این بسیار مهم است. در 10-15 دقیقه ابتدایی و 20 دقیقه پایانی باید بازی را کنترل کنیم. می توانیم 3-5-2 یا 4-4-2 و یا 4-3-3 و یا دیگر سیستم ها بازی کنیم. باید ببینیم به چه چیزی نیاز داریم و اگر لازم باشد تغییر سیستم می دهیم. بازی های مختلف پرسپولیس برابر السد و پاختاکور را دیدیم و حریف را می شناسیم اما مهم این است کاری که می خواهیم را انجام دهیم.

چرا می گویید پرسپولیس از بابت انتخاب داور خوشحال نیست؟ (خبرنگاری در پاسخ گفت که از قضاوت های قبلی خورشیدی ناراضی بودند و البته هر دو تیم درخواست داور خارجی داشتند). این صحبتی که شما مطرح می کنید، یک پیام بد برای داور است. ایران در جام جهانی 1994 در فینال نماینده داشت و در فینال المپیک نیز داور ایرانی حضور داشت. بازی بایرن و دورتموند زمانی که برگزار می شود داور دانمارکی ندارد. داور بازی تراکتور باید اشکان دژاگه را اخراج می کرد اما حالا ندیده  است و کاری از دست ما بر نمی آید. ما باید به داوران کمک کنیم و در تایلند نیز گاهی داور از ژاپن و کره جنوبی می آمد اما شرایط اینجا فرق می کند. با این صحبت ها، اشتباه داوران باعث ناراحتی هواداران می شود و داور کامپیوتر نیست. کولینا می تواند به داوران ما کمک کند و در آینده نیز مارکوس مرک و دیگران می توانند به ما کمک کنند و ما کاری به پرسپولیس نداریم و کار خود را انجام می دهیم. فکر می کنید اگر علیه داور صحبت کنید، داور بهتر می شود؟ این اتفاقات من را یاد بازی سپاهان می اندازد که نتیجه آن را در زمین دیدیم. من 50 سال است که در فوتبال حضور دارم و ممکن است هر کسی اشتباه کند و هیچ داوری عمدا اشتباه نمی کند. شما باید به داوران خیلی کمک کنید.