رئیس سابق فدراسیون فوتبال تاکید کرد: اوایل سرپست برای او گذاشتیم ،یادم است آقای ترابیان سرپرست بود که آنقدر اختلاف خورد که خود سرپرست ول کرد و رفت. کی‌روش گفته بود یا جای من است یا جای ترابیان.کی‌روش کارش خوب بود و تیم را ۲ بار به جام جهانی برد ولی یک جاهایی زور هم می‌گفت. 50 درصد کار او خوب بود و 30-40 در صد هم زور می‌گفت.

به گزارش مرور نیوز،  علی کفاشیان ،  رئیس سابق فدراسیون فوتبال با حضور در برنامه ورزش و مردم در خصوص اینکه چطور شد به یکباره از فوتبال رفت اظهار کرد: ما در فوتبال مشغول کار بودیم که وقتی بحث بازنشستگی مطرح شد به یکباره یادم افتاد سنم بالا رفته و به همین شکل وارد جمع بازنشسته‌ها شدیم!

ور در پاسخ به این سوال که آیا این بار خودتان رفتید گفت: به نظرم در این مدتی که در فدراسیون فوتبال کار کردم فراز و نشیب های زیادی داشتیم،یادم است روزی که وارد فدراسیون فوتبال شدم حتی اعضای هیات رئیسه را نمی‌شناختم.

وی در خصوص اینکه آیا واقعا نمی‌خواست وارد فوتبال شود گفت: من آن زمان دبیر کل المپیک بودم و 8 ماه از کارم مانده بود و اصلا قرار نبود رئیس فدراسیون شوم. آن زمان ریاست سازمان وقت گفت شما کاندید شو که بعد کنار بروی و من رئیس شوم ولی او کنار رفت و من ماندم! شاید در آخرین لحظات بود که فیفا اعلام کرد که رئیس وقت سازمان تربیت بدنی نمی‌تواند در انتخابات شرکت کند.

کفاشیان تاکید کرد: در یکی دو سال اول واقعا مانده بودم که چه کار کنم، مدتی در کمیته المپیک بودم و به کارهای فدراسیون فوتبال هم می‌رسیدم، بعد از جا افتادن در کار و سرمایه گذاری که روی من صورت گرفته بود مجمع فدراسیون به من رای و نمرده قبولی داد.

وی تاکید کرد: البته واقعیت این است که همیشه تنش بین مدیریت بالای ورزش و مدیریت فدراسیون وجود داشت. زمانی که من رئیس فدراسیون بودم 7-8 رئیس سازمان و وزیر ورزش دیدم.یادم است می‌گفتند هر کسی می‌آید چرا تو نمی‌روی؟ یکی از دوستان من ۲۰ سال رئیس فدراسیون حاکی بود و حرف خوبی می‌زد، او می‌گفت هر کسی مسئول ورزش می‌شود اول سراغ فوتبال می‌رود و بعدا کشتی. ولی به هر حال مجمع به من اطمینان کرده بود. متاسفانه در ورزش هر کسی رئیس می‌شود اول سراغ فوتبال می‌آید و روی این ورزش زوم می‌کند و میخواهد این فدراسیون را زیر نظر داشته باشد. همه اینها به استقلال فدراسیون بر می‌گردد. اگر فدراسیون استقلال نداشته باشد به ضرر فوتبال است.

وی با اشاره اینکه چرا در دور سوم خودش کنار رفت گفت: در دوره سوم همه می‌گفتند کاندید شو ولی من دیدم دعوای 2 نفره در نهایت در حال ضربه زدن به فوتبال است،من همانجا تشخیص دادم که باید بروم.

کفاشیان با اشاره به انتخابات دور دومش در فدراسیون و اتفاقاتی که در آن مجمع خاص با صحبت‌های امیر عابدینی افتاد گفت: قبل از انتخابات دور دوم نزد وزیر وقت ورزش رفتم و به آقای عباسی گفتم اگر کسی مد نظر شما است بگویید آن زمان وزیر چیزی نگفت و زمان گذشت ولی 15 روز قبل از انتخابات  خواستند دکتر قریب که شخص محترمی است در انتخابات شرکت کند. همان زمان به من گفتند که شما کنار برو ولی من گفتم حالا دیگر اصلا کنار نمی‌روم و قبل از انتخابات هم گفتم آقای قریب مد نظر وزارت است. من بیش از 70-80 مجمع برگزار کردم، مهم این است که با اعضای مجمع روراست باشید.

رئیس سابق فدراسیون فوتبال در خصوص اینکه بعد از آن اتفاق کارش سخت نشد گفت: خیلی سخت شد، بعدها یکسری درگیری هایی ایجاد کردند، اگر مدیری انتخاب می‌شود باید از او حمایت شود ولی در زمان من این اتفاق نیفتاد. متاسفانه در کار من دخالت می‌کردند و هر روز نامه بلند بالا می‌زدند که چرا فلانی به فلان جا رفته است، همین الان هم معتقدم از فوتبال حمایت نمی‌شود و این اتفاقات تکرار شده است.حتی درگیری هایی برای من در قوه قضاییه ایجاد کردند. برای اولین بار می‌گویم که اتفاقات به بازداشت من منجر شد!

وی ادامه داد: همان زمان می‌توانستم استعفا بدهم ولی دیدم به صلاح فوتبال نیست که کنار بروم.من چیزی نگفتم چون مجمع 74 نفره به من رای داد و آنها هستند که باید برای فوتبال تصمیم بگیرند. وقتی از فدراسیون حمایت نمی‌شود معلوم است در آسیا و خیلی جاها دچار مشکل می‌شویم. من سالها در فدراسیون دوومیدانی کار کرده ام. فدراسیون فوتبال کمی جنبه سیاسی دارد و از مجلس در آن دخالت می‌کنند. هر کسی درباره فوتبال حرف می‌زند در رسانه ها منعکس می‌شود و شاید همین موضوع باعث دخالت ها می‌شود.

کفاشیان تاکید کرد.روزی که به فدراسیون آمدم صفایی فراهانی اساسنامه ای به من داد که با همین کار را جلو ببرید، بعد از زمانی به من گفتند که شما بازنشسته هستید ولی من گفتم بازنشسته مستقل هستم. 

وی در خصوص دلایل رفتن بهروان گفت: فقط یک مورد بود که گفتند بهروان نباشد، به ما گفتند بازنشسته ها نباشند. خود اساسنامه فدراسیون می‌گوید افراد باید از فلان سن تا فلان سن در فدراسیون کار کنند. وزارت ورزش می‌تواند حمایت کند که اساسنامه اش را درست کند. چند وزیر آمدند و درخواست کردیم که اساسنامه را به دولت ببرید تا استقلال پیدا کنیم ولی آنها نخواستند. چرا؟ چون به نظر شما اگر 76 عوض مجمع برای فوتبال تصمیم بگیرند بهتر است یا یک نفر تصمیم بگیرد؟

رئیس سابق فدراسیون تاکید کرد: مهمترین مساله در زمان ما از لحاظ مالی این بود که حق پخش پرداخت نمی‌شد. مهم است که ما برای استقلالمان قدم بر نمی‌داریم. ما نباید درگیری کارهای اجرایی روزمره شویم و باید این مشکلات را حل کنیم. یادم است که در دور اول که بودیم درآمد ما از حق تبلیغات دور زمین بیشتر بود. برخی مشکلات هم به عدم شفافیت مالی باشد.مثلا در مورد بلیت بازی ها باید مبلغ کمی بگیریم چون محدودیت هایی  وجود دارد.

کفاشیان تاکید کرد: با توجه به مصوبات فیفا و پولهایی که به کشورهای تزریق می‌شود به نظرم اگر در کار فدراسیون دخالت نشود فوتبال می‌تواند گلیم خودش را بیرون بکشد. زمانی که کیروش به ایران آمد و تیم را به جام جهانی برد همه هزینه‌های فدراسیون را پوشش داد. روزی که به فوتبال آمدیم ساخت و سازهای ما خیلی مشکل داشت اما الان به مرکز بزرگ و آماده در آسیا داریم. دولت هم یک کمک کوچک کرد که فقط به تیم های پایه اختصاص داشت.

رئیس سابق فدراسیون در خصوص اینکه آیا رکورد اقتصادی در زمان وی زیاد بود یا خیر گفت: باشگاه‌های ما درصدی از درآمد خود را به فدراسیون می‌دادند. دور اولی که در فدراسیون بودیم هم حق پخش می‌گرفتیم و هم پول تبلیغات را می‌گرفتیم. درست است که ما فدراسیون فوتبال هستیم ولی زورمان در مجلس کم است. صدا و سیما هم ساز و کار ندارد و بودجه حق پخش را وصول نمی‌کند. همه اینها باعث لطمه به فوتبال است. اگر اینگونه است دولت باید بودجه ای جدا برای فوتبال در نظر بگیرد نه اینکه مرتب فدراسیون هر چه دولت می‌گوید بگوید چشم! مثلا همین بازی لیورپول همزمان با بازی ذوب‌آهن بود ولی شبکه 3 بازی لیورپول را پخش کرد چون این بازی برای مردم جذاب تر است. این کار همت جمعی می‌خواهد، چند بار هم همه آمدند و کار را سفت کردند ولی ول کردند و رفتند.

وی با اشاره به اینکه قرارداد با کی‌روش چگونه بود گفت: آن زمان آقای سعیدلو که اتفاقا با هم خوب بودیم به من گفت شما یک مربی بیاورید که در جام جهانی بوده باشد که من گفتم پول این مربی زیاد است، سعیدلو کتبا نوشت که این پول را می‌دهم. یادم است از او نوشته گرفتم، رفتم و تحقیق کردم و به گزینه کی‌روش رسیدیم، وقتی رئیس فدراسیون پرتغال را در سوئیس دیدم از او سوال کردم کی‌روش چگونه است که او گفت مربی خوبی است ولی کمی  اخلاقش تند است من هم گفتم خودم چون خوش اخلاق هستم می‌توانیم با هم کار کنیم.

کفاشیان ادامه داد:این را هم بگویم که کی‌روش اگر چه اخلاق تندی داشت ولی هر چه می‌گفت برای فوتبال بود. او زمین خوب می‌خواست ولی ما نداشتیم، او پولش را به موقع می‌خواست که ما نمی‌توانستیم سر زمان پرداخت کنیم و معتقدم قرارداد او قرارداد خوبی بود.

کفاشیان در خصوص اینکه ‌آیا فدراسیون هزینه دندانپزشکی او را پرداخت می‌کرد گفت: نه، زمانی که او با ما قرارداد بست گفت حقوقم را می‌خواهم و باید بیمه شوم ، ما هم با یک شرکت بیمه قرارداد بستیم که هزینه‌های او را پرداخت کند، حتی هزینه منزل و مالیات او هم بر عهده ما بود. من نمی‌دانم بعدا چگونه شده که آیا پول دندان او را داده‌اند یا او ایمپلنت کرده است. البته اگر او به هتل رفت دلیلش این بود که زیاد در ایران نمی‌ماند.

رئیس سابق فدراسیون در خصوص اینکه چرا فدراسیون مثلا در مورد بازی های دوستانه به کی‌روش ایراد نگرفت گفت: بعدا متاسفانه او در مورد بازی های دوستانه کمی زیاد ورود کرد. کی‌روش کسی بود که در ایران حمایت می‌شد و او خودش هم این را فهمیده بود، معتقدم آن زمان فدراسیون مقداری باید ناز او را می کشید، الان هم دیدید که 3 ماه است او رفته ولی هنوز جانشینی برای وی پیدا نکرده است.

وی در ادامه با ذکر یک خاطره گفت: قبل از عید سال 93 بود که با آقای کی روش اختلاف خوردیم و به او گفتیم شما باید از تیم ملی برو و حتی همه چیز تمام شد.حتی خود وزارت ورزش هم گفت او حتما باید برود. اما به یکباره گفتند او باید باشد! بعد از بالاتر از آقای گودرزی گفتند کی‌روش باید بماند! یادم است مسئول حراست  وزارت ورزش آمد و با کی‌روش جلسه گذاشتیم که به او گفتم من با آقای کی‌روش تمام کردم که او جدا شود ولی او گفت نه کی‌روش باید بماند! من گفتم چطور شد همه چیز برگشت که فهمیدیم نیرویی بالاتر از وزیر گفته او باید بماند. وقتی نیرویی بالاتر از کی‌روش حمایت می‌کرد طبعا کار ما سخت می‌شود. وقتی او می‌فهمد که مردم از او حمایت می‌کنند  چگونه باید به کار او اعتراض می‌کردیم؟ من کلی حرص و جوش خوردم،  یادم است در برزیل(جام جهانی) یا استرالیا( جام ملت‌ها) اگر واقعا یک ایرانی کنار من بود، چون کی‌روش نمی‌گذاشت یک ایرانی قوی کنارش باشد، بلافاصله او را برکنار می‌کردم و همان ایرانی را انتخاب می‌کردم چون واقعا کلافه شده بودم و به حد انفجار رسیده بودم. کی‌روش اخلاقی داشت که درست در جایی که گیر می‌کردیم  بیشتر پافشاری می‌کرد. حرص و جوش زیاد خوردیم ولی خدارا شکر رفتیم  همه چیز تمام شد.

کفاشیان تاکید کرد: اوایل سرپست برای او گذاشتیم ،یادم است آقای ترابیان سرپرست بود که آنقدر اختلاف خورد که خود سرپرست ول کرد و رفت. کی‌روش گفته بود یا جای من است یا جای ترابیان.کی‌روش کارش خوب بود و تیم را ۲ بار به جام جهانی برد ولی یک جاهایی زور هم می‌گفت. 50 درصد کار او خوب بود و 30-40 در صد هم زور می‌گفت.

رئیس سابق فدراسیون فوتبال در خصوص اینکه او همیشه می‌خندد ولی در دلش این خنده ها نمایان نیست گفت: بله استرس فوتبال زیاد و وحشتناک است، دور اولی که به فدراسیون آمدم اصلا سرمربی نداشتیم، اولین بار اصلا به جام جهانی نرفتیم و اگر دفعه دوم نمی‌رفتیم حتی باید به جایی می‌رفتم که اصلا از خانه ام بیرون نیایم که کسی من را نبید! در بار دوم 3 بازی با قطر، کره و لبنان داشتیم که باید هر ۳ را می‌بردیم تا به جام جهانی برویم. شایعه شده  بود که کی‌روش با قطری ها دست به یکی کرده که آنها به جام جهانی بروند آن هم در حالی که باید هر ۳ بازی را می‌بردیم.من می‌گفتم چطور چنین چیزی ممکن است؟ در بازی با قطر عرق می‌ریختم کی‌روش من را در راهرو دید و گفت آقای کفاشیان چه خبر است که این همه استرس داری؟ خدا را شکر که  خدا کمک کرد بازی ها را بردیم و صعود کردیم. قطر را به آن شکل که توپشان به تیر خورد و کره را به آن شکل در کشورش شکست دادیم. خوشبختانه در این همه استرس من طاقت آوردم. البته من زیاد ورزش می‌کنم و  در آن مدت هم سعی می‌کردیم با رسانه‌ها تعامل کنیم چون هر کسی سلیقه ای دارد.

وی با اشاره به حضورش در ای اف سی گفت: ما 7-8 سال است در آسیا اول هستیم، حضور ما در یک کرسی ای اف سی الزامی است. مثلا 40 درصد اعضای هیات رئیسه آسیا اصلا در فوتبال نیستند و نمی‌دانند فوتبال چیست ولی رای آنها مهم است. حضور ما در آنجا لازم است، اما اعتقاد دارم زمانی که در فوتسال در آسیا بودم توانستیم امتیازات زیادی بگیریم. الان خیلی کشورها برای گرفتند یک تصمیم خیلی لابی می‌کنند.

کفاشیان در خصوص برگزاری بازی های ایران در کشور ثالث گفت: روزی که این بحث ها اتفاق افتاد و عربستانی ها ای اف سی را مجاب کردند که در ایران امنیت نداشتند، این مباحث اتفاق افتاد و این تصمیم توسط AFC‌گرفته شد.قطعا هر بار که ما اعتراض کردیم آنها قانع نمی‌شدند و در مباحث کلی رای نمی‌دادند. یکبار آنقدر از تصمیم خودمان دفاع کردیم که در نهایت گفتند روابط بین ایران و عربستان سیاسی است.مثلا عربستان و امارات خیلی از نظر مالی به AFC‌کمک می‌کرد و آنها می‌گفتند اگر قرار باشد به ایران بروند همه بازی ها را بر هم می‌زنند.شما فکر کنید در آمد چند صد میلیون دلاری AFC به خاطر برگرداندن این رای از دست می‌رفت.

وی در خصوص اینکه شایعه شده بود کفاشیان رای را علیه ایران امضا کرده بود گفت: اصلا درست نیست، رای هیچوقت امضا نمی‌شود، آنجا رای گیری انجام می‌شود و در نهایت آن را تصویب می‌کنند.هیچ امضایی انجام نمی‌شد. رای گیری در آنجا مثل مجلس شورای اسلامی است.

رئیس سابق فدراسیون در ادامه در خصوص تلاشش در شورای فیفا گفت:ببینید اگر اراده ای نباشد که اجازه ندهند کسی داخل برود امکان ندارد این اتفاق رخ دهد، زمانی که من کاندید شدم و به ای اف سی رفتم فقط من و یک سنگاپوری حضور داشتیم، وقتی ای اف سی دید کسی که می‌خواهد انتخاب کند در آن مجمع نیست دستور جلسه را تغییر داد و جلسه را به زمان دیگری موکول کرد که در دوره بعد به هدفش برسد. مثلا  همین اواخر یک شخصی از استرالیا می‌خواست در آنجا باشد ولی چون رای آنها نبود کسی که اصلا شناختی روی فوتبال ندارد را آوردند و یک پست مهم به او دادند.

کفاشیان در خصوص اینکه ارتباط خوبی با شیخ سلمان داشت گفت:کسانی که به فیفا می‌روند هم حمایت دولت را دارند و هم پول خرج می‌کنند، زمانی که من معرفی شدم همه بسیج شدند که چرا کفاشیان باید برود یا مثلا فلانی توان این کار را ندارد.

وی در خصوص اینکه ایا صحت دارد رئیس فدراسیون باید نامه را امضا می‌کرد گفت: بله، در دور اول معرفی شدم و انجام شد ولی در دور دوم به خود آقای تاج گفته بودند که اصلا کفاشیان را معرفی نکن. حتی از ای اف سی به تاج گفتند اگر او را معرفی کنی رای نمی‌آورد. واقعیت این بود که اگر می‌رفتم رای نمی‌آوردم، این تشخیص رئیس فدراسیون بود که من را معرفی نکنند چون  اگر یک جاهایی هم در ای اف سی با آنها مخالفت کنید سر بزنگاه به شما کمک نمی‌کنند.

وی با اشاره به اینکه اصلا برایش مهم نبود رئیس باشد یا نایب رئیس گفت: نایب رئیسی اول فدراسیون نه شغل است و نه جایگاه کسی را می‌گیرد.من خودم  وقتی دیدم فشارهایی آوردند کنار رفتم. به آقای تاج هم گفتم اگر بعد از جدایی‌ام کمکی از دستم بر بیاد برایش انجام می‌دهم.

کفاشیان در خصوص اینکه آیا از سرمربی جدید تیم ملی خبر دارد یا خیر گفت: خیر هیچ اطلاعی ندارم. به نظرم سرمربی باید انتخاب شود و کار جلو برود. اینکه بگویند فلانی خوش اخلاق است یا بد اخلاق کار را کند می‌کند.رئیس فدراسیون باید سرمربی را انتخاب کند و دیگر به این مسائل کاری نداشته باشد.

رئیس سابق فدراسیون فوتبال در خصوص فشارهایی که برای رفتن وی از فدراسیون وارد شده بود تاکید کرد: در آبان ماه رسما گفتند شما بازنشسته هستید و حق امضا ندارید. هم سازمان بازرسی و هم وزارت ورزش. نمایندگان مجلس هم مرتب این موضوعات را می‌گفتند، البته نمی‌دانم آنها را تحریک می‌کردند که این حرف ها را بزنند یا خیر. من خودم به آنها اعلام کردم تا زمانی که نایب رئیس آسیا هستم کار می‌کنم و بعد از آن خودم کنار می‌روم. این بحث دخالت اصلا خوب نیست چون مثلا باید کسی که کم کم در ای اف سی سمت گرفته آرام آرام کنار برود. البته آقای تاج الان در ای اف سی این کارها را می‌کند و به نظرم او توانمندی انجام کارها را دارد.

وی در خصوص اینکه همچنان می‌گوید فساد در فوتبال سیستماتیک نیست گفت: تخلف هست ولی به هیچ عنوان فساد را در فوتبال قبول ندارم و حتی کمتر هم شده است.

کفاشیان تاکید کرد: در مورد هیات ها هم بگویم همه جا این سیستم رای گیری وجود دارد، در همین کره جنوبی هم رای‌گیری می‌شود.این ها مسائلی است که در همه جا اتفاق می‌افتد.

کفاشیان در خصوص اینکه چه توصیه ای به فوتبالی ها دارد گفت:مهمترین مساله ما فوتبال کشور است، مهم نیست هیات رئیسه و اشخاص چه کسانی هستند. باید یادمان باشد صعود تیم ملی به جام های جهانی چه خوشحالی به مردم داد. به نظرم ارگانها و مسئولان همه باید حمایت کنند.

وی در خصوص اینکه فوتبال را تعقیب می‌کند یا نه گفت: بله، صبح‌ها در پارک قدم می‌زنم و خرید هم می‌کنم. فوتبال را هم دنبال می‌کنم ولی بدون استرس.