بدترین قسمت ماجرای دیدار پرسپولیس و سپاهان مصاحبه سیاوش یزدانی پس از دیدار این دو تیم در میکسون ورزشگاه آزادی بود. جایی که سیاوش یزدانی به نام توصیه، هواداران پرسپولیس را تهدید کرد

به گزارش مرور نیوز، هفته های آخر فصل گذشته لیگ برتر با حواشی بسیاری مواجه بود اما بیشترین حاشیه در دیدار پرسپولیس و سپاهان در هفته بیست و هفتم لیگ برتر به وجود آمد. دیداری که با درگیری بین هواداران دو تیم بر روی سکوها چهره زشت فوتبال را نشان داد.

درگیری هایی که از نظر پرسپولیسی ها آغازگر آن سپاهانی ها بودند و از نظر سپاهانی ها تماشاگران پرسپولیس آغازگر آشوب ها بر روی سکوها بودند. اتفاقاتی که به رسمی ناپسند در دیدارهای پرسپولیس سپاهان تبدیل شده است و چه در تهران و چه در اصفهان این اتفاقات ناگوار مشاهده شده است.

دیدار تیم های فوتبال پرسپولیس و سپاهان اصفهان

اما بدترین قسمت ماجرا مصاحبه سیاوش یزدانی پس از دیدار این دو تیم در میکسون ورزشگاه آزادی بود. جایی که سیاوش یزدانی به نام توصیه، هواداران پرسپولیس را تهدید کرد و گفت: از طرفداران پرسپولیس خواهش می کنم به اصفهان نیایند چون امنیت آنها را فقط خدا می تواند تامین کند. از همین الان به هوادارهای پرسپولیس تذکر می دهم به اصفهان نیان. اگر با این شرایط بیان تو اصفهان خون بپا میشه . من قبلا به هوادارها گفته بودم یکم بیشتر مراعات کنند ولی این چیزهایی که من امروز دیدم اگر مراعات هم نکنند حق دارند.

این بخشی از مصاحبه سیاوش یزدانی پس از تساوی دو تیم در آزادی بود که با بازتاب شدید رسانه ای مواجه شد. مصاحبه ای که شاید بر روی اتفاقات بازی چند هفته بعد دو تیم در جام حذفی تاثیر گذاشت و صدمات مالی و جانی بسیاری را برای تماشاگران، خبرنگاران، عکاسان و ... به بار آورد.

دیدار+تیم+های+فوتبال+سپاهان+اصفهان+و+پرسپولیس

بخشی از مصدومین این دیدار به گفته مدیر حوادث و فوریت های پزشکی اصفهان 144 نفر بود که تا این لحظه یک نفر هنوز با مصدومیت خود دست و پنجه نرم می کند و از ناحیه چشم همچنان دچار مشکل است.

این تنها بخشی از خسارات جانی دیدار سپاهان و پرسپولیس در نیمه نهایی جام حذفی بود. دیداری که حواشی آن از صبح روز مسابقه شروع شد و در کلیپ های منتشر شده هر شخصی که لباس یا پرچم قرمز داشت و به تور تماشاگرنماهای! سپاهانی می خورد صابون آن تماشاگران به تنش خورده و رد زنجیر و مشت و لگد یادگار این دیدار برای چند روزی برایش باقی می ماند و در نهایت ماشین های پلاک تهرانی که در استادیوم به کلام واقعی غارت شدند و آسیب های جدی به خودروها وارد شد.

حمله هواداران سپاهان به هواداران پرسپولیس

*حکم شخص دعوت کننده به خشونت در آیین نامه انضباطی فیفا چیست؟

در آیین نامه انضباطی فیفا ویرایش 2019 در فصل 2 بخش 12 بند 4 به صراحت آمده است: 

بازیکن یا مقام رسمی که در طول مسابقه (از جمله قبل و بعد از دیدار) علنا دیگران را به دشمنی یا خشونت تحریک کند به محرومیت از هرگونه فعالیت فوتبالی به مدت حداقل شش ماه و حداقل جریمه نقدی 5000 فرانک مجازات خواهد شد.

در ادامه این بند آمده است: در موارد جدی، علاوه بر موارد فوق به خصوص اگر تخلف با استفاده از شبکه های اجتماعی یا رسانه های جمعی (مانند مطبوعات، رادیو یا تلویزیون) صورت گرفته باشد یا در روز مسابقه یا اطراف محل برگزاری مسابقه صورت پذیرد حداقل جریمه  نقدی 20000 فرانک خواهد بود.

قانون فیفا

به گزارش موج، صحبت های سیاوش یزدانی پس از دیدار پرسپولیس مقابل سپاهان طی حکمی که کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال منتشر کرده است تحریک عمومی به خشونت لحاظ شده است و طبق آیین نامه انضباطی فیفا تحریک عمومی به خشونت حداقل شش ماه ممنوعیت برای فرد خاطی به همراه دارد.

حکم کمیته انضباطی

اما نکته جالب توجه آن است که در همان حکم مذکور یک جلسه محرومیت برای سیاوش یزدانی در نظر گرفته شده است.

با توجه به حکم صادره برای سیاوش یزدانی سوالی که در ذهن به وجود می آید این است که با چه متر و معیاری این بازیکن در فینال جام حذفی برای سپاهان بازی کرد و چگونه تنها یک جلسه محرومیت برای وی لحاظ شده است. یک جلسه ای که شاید بخشیده شود!