مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان از توسعه باغات زیتون در اراضی شیب‌دار در سطح 2000 هکتار از منطقه طارم خبر داد و گفت: 400 هکتار از این اراضی تحویل داده شده است.

به گزارش مرور نیوز «بهنام اوجاقلو»، با بیان این‌که تأمین و انتقال آب در 6000 هکتار از اراضی شیب‌دار منطقه طارم جهت توسعه باغات زیتون مورد بررسی و پایش قرار گرفته است، اظهار کرد: هم‌اکنون، 2000 هکتار از اراضی شیب‌دار منطقه طارم جهت توسعه باغات زیتون وارد فاز اجرایی شده که در مجموع شش پروژه در روستاهای الزین، دستجرده، کلتان و جزلان‌دشت، پاوه‌رود، ونیسر و سان‌سیز، همچنین هزاررود را شامل می‌شود.

این مسئول ادامه داد: تأمین و انتقال آب در اراضی روستاهای الزین و دستجرده که در مجموع 400 هکتار است انجام شده و در واقع پروژه توسعه باغات زیتون در این دو روستا تکمیل شده است. این در حالی است که هر کدام از روستاها از یک تعاونی برخوردارند و شروع توسعه باغات زیتون نیز به سال 86 برمی‌گردد.

وی با اشاره به این‌که اعضای تعاونی روستاهای الزین و دستجرده به‌ترتیب 207 و 233 نفر است، افزود: طول خط انتقال آب به روستای الزین 2400 متر و به روستای دستجرده 2780 متر است، در واقع اراضی مذکور از اراضی ملی است و محل تأمین آب نیز رودخانه قزل‌اوزن است.

اوجاقلو هم‌چنین اراضی شیب‌دار کلتان و جزلان را 338 هکتار برشمرد و گفت: آغاز به کار پروژه توسعه باغات زیتون در این دو روستا به سال 88 برمی‌گردد و هم‌اکنون پروژه توسط یک تعاونی با 217 نفر پیگیری می‌شود. خط انتقال آب به این روستاها نیز 5200 متر و با دو ایستگاه انتقال آب است، در واقع همه زیر ساخت‌های این دو روستا برای کشت آماده است و نهال‌های گلدانی زیتون امسال کشت می‌شود.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان، خاطرنشان کرد: اراضی شیب‌دار روستای پاوه‌رود 406 هکتار است و توسعه باغات زیتون در این روستا از سال 89 شروع شده است. این در حالی است که پروژه مذکور در این روستا توسط یک تعاونی با 223 نفر پیگیری می‌شود و طول خط انتقال آب به 2500 متر می‌رسد. هم‌اکنون نیز مشکل تأمین برق دارد. البته اعتبار لازم برای برق‌رسانی تأمین شده است.

این مسئول تصریح کرد: در خصوص اراضی شیب‌دار روستاهای ونیسر و سان‌سیز، سطح زیر کشت 300 هکتار برآورد شده و همه امور توسط یک تعاونی با 296 نفر پیگیری می‌شود. طول خط انتقال آب به این اراضی نیز 3725 متر است، اما مانند پاوه‌رود مشکل برق‌رسانی دارد و هنوز زیرساخت‌ها تکمیل نشده، اراضی شیب‌دار روستای هزاررود نیز 312 هکتار است و اتمام پروژه در این منطقه توسط یک تعاونی با 368 نفر پیگیری می‌شود. هم‌چنین طول خط انتقال آب5230 متر و با سه ایستگاه آب‌رسانی است اما مشکل تأمین برق دارد.

وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که در وضعیت بحرانی آب، توسعه باغات زیتون در اراضی شیب‌دار چگونه پیش می‌رود، گفت: منابع آبی برای توسعه باغات زیتون در اراضی شیب‌دار منطقه طارم در سال‌های گذشته و بر اساس دبی و جریان رودخانه قزل‌اوزن اختصاص یافته است، در واقع این منابع آبی با برآورد پتانسیل رودخانه قزل‌اوزن و برای توسعه باغات زیتون اختصاص یافته و امیدواریم که مشکلی برای بحران آب ایجاد نکند، چون مسأله جدیدی نیست.