‌عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی لرستان گفت: کاه و کلش غلات حاوی عناصر غذایی ضروری برای رشد گیاهان است.

‌دکتر شهرام امیدواری در گفت‌وگو با مرور نیوز، اظهار کرد: برداشت محصولات مختلف کشاورزی و خارج کردن بقایای گیاهی به طور سالانه، باعث کاهش عناصر غذایی و ماده آلی خاک می‌شود.


وی با بیان اینکه نتایج تحقیقات مختلف اهمیت ماده آلی خاک و اثرات مثبت آن بر خصوصیات فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی خاک را نشان می‌دهد، افزود: مواد آلی خاک باعث افزایش پایداری خاکدانه‌ها، جلوگیری از سفت شدن و سله بستن و درنتیجه افزایش نفوذپذیری آب در خاک و درنهایت بهبود حاصلخیزی خاک می‌شود.

امیدواری ادامه داد: یکی از مهم‌ترین روش‌های افزایش ماده آلی خاک، برگرداندن بقایای گیاهی به جا مانده در اراضی است.

عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی لرستان اضافه کرد: کاه و کلش غلات ازجمله گندم به عنوان اصلی‌ترین بقایای گیاهی در اراضی کشاورزی حاوی عناصر غذایی ضروری برای رشد گیاهان بوده که می‌تواند باعث افزایش حاصلخیزی و فعالیت میکروارگانیسم‌های خاک شود.

وی با بیان اینکه برای پوسیده شدن کامل بقایای گیاهی نسبت کربن به ازت نباید کمتر از 1 به 20 باشد در صورتی که این نسبت در کاه و کلش گندم تقریباً 1 به 10 است، گفت: این امر باعث توقف عملیات تجزیه و پوسیده شدن کاه و کلش توسط میکروارگانیسم‌ها شده و مقداری از ازت خاک نیز توسط این موجودات ذره‌بینی تثبیت می‌شود.

امیدواری تصریح کرد: کاه و کلش گندم پس از بازگرداندن به خاک، به عنوان غذا توسط میکروارگانیسم‌های خاک مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این مرحله کاه و کلش دارای ازت کافی برای میکروارگانیسم‌ها‌ی خاک نیست تا بتواند آنها را بپوساند، برای همین ضروری است به همراه برگرداندن کاه و کلش گندم، مقداری ازت نیز به خاک اضافه شود.