معاون بهبود تولیدات دامی جهادکشاورزی یزد با بیان این که در سال گذشته بالغ بر 55 هزارو 600 تن گوشت در استان یزد تولید شده است،‌گفت: صادرات بیشتر و بهتر مرغ از استان یزد مستلزم اختصاص یارانه صادراتی از سوی دولت است.

به گزارش مرور نیوز، «نادر سلیم»، با اشاره به ظرفیت‌های تولیدی استان یزد در زمینه پرورش طیور اظهار کرد: در سال گذشته بالغ بر 55 هزار و 600 تن گوشت مرغ از 950 واحد مرغداری گوشتی در استان تولید شده است .

وی بابیان این که منظور و هدف از تولید مرغ، افزایش بهره‌وری، کاهش هزینه‌های تولید و هزینه‌های بهداشتی است، افزود: بیش از یک صد واحد مرغ گوشتی در زمینه تولید مرغ سایز اعلام آمادگی کرده‌اند اما به دلیل گرانی قیمت جوجه یک روزه، این طرح هنوز به طور کامل اجرا نشده است .

سلیم با اشاره به این که کشتار مرغ در وزن زیر 2 یا 2.5 کیلوگرم، یک قطعه مرغ 1.8 و 1.45 کیلوگرم می‌شود،گفت: چنین مرغ هایی خوش طعم‌تر و همچنین میزان تجمع چربی در زیر پوست، آن کمتر است .

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی یزد در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد:‌ از راهکارهای اصلی در مورد صادرات، افزایش بهره‌وری در سطح فارم‌ها است که انتظار داریم دولت همانند دیگر کشورها برای صادرات، یارانه صادراتی در نظر بگیرد .

وی در ادامه با بیان این که تولیدات ارگانیک طیور، محصولاتی هستند که در فرآیند تولید آنها هیچ گونه مواد سنتیک، آنتی بیوتیک، ضدکوکسیدیوزهای شیمیایی و یونوفری استفاده نشده است گفت: غذای این پرندگان از مزارعی بدست می آید که در آن از حشره کش‌ها، قارچ کش‌ها، علف کش‌ها و کود شمیایی استفاده نشده باشد و دانه‌های غلات و کنجاله‌های پروتئینی آن از محصولات تراریخته نباشد .

سلیم افزود: با این توصیف ما در ایران مرغ ارگانیک نخواهیم داشت زیرا تقریباً همه مواد خوراکی طیور وارداتی و یا از مزارعی تولید می‌شود که ممکن است از آفت کش‌ها، قارچ کش‌ها و غیره استفاده شده باشد، اما نکته قابل ذکر این است که در ایران می توان تولیدات بدون استفاده از آنتی بیوتیک تولید کرد .

وی با بیان این که تولیدات بدون آنتی بیوتیک به سه دسته تقسیم می‌شوند، اظهار کرد: یکی از این دسته بندی‌ها برنامه‌های استاندارد بدون آنتی بیوتیکی است که اجازه استفاده از آنتی باکتریال های شیمیایی، ضد کوکسیدیوزهای شیمیایی و یونیفرها را می دهند اما استفاده از هرگونه آنتی بیوتیک ممنوع شده است .

این مقام مسئول ادامه داد: تولیدات ارگانیک یکی دیگر از این دسته بندی‌ها است که در آن استفاده از هرگونه آنتی بیوتیک، ضدکوکسیدیوزهای یونیفری و شیمیایی یا آنتی باکتریال‌های شیمیایی مانند سولفانامیدها ممنوع است .

وی سیستم‌های وزارت کشاورزی ایالات متحده آمریکا را سومین دسته بندی تولیدات بدون آنتی بیوتیک دانست و بیان کرد: در این نوع دسته بندی طبق برنامه تاییدیه اجازه استفاده از آنتی بیوتیک‌های شیمیایی مانند سولفانامیدها یا آنتی بیوتیک‌ها را نمی دهند اما امکان استفاده از ضدکوکسیدیوزهای شیمیایی و یونیفری را می‌دهند به علاوه این که هیچ فرآورده‌های فرعی حیوانی و یا ترکیبات محرک رشد سنتیکی در تغذیه حیوان استفاده نمی‌شود .

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی یزد در پایان با بیان این که در این استان واحدهای پرورشی وجود دارد که می‌توانند مرغ بدون آنتی بیوتیک را تولید کنند، تأکید کرد: تولید این دسته از طیور بستگی به تعریف سازمان دامپزشکی از تولیدات بدون آنتی بیوتیک دارد و از طرف دیگر تولید چنین محصولاتی نیاز به ابزار تعیین باقی مانده آنتی بیوتیک، متابولیت‌های آن در گوشت و تعیین وجود آنتی بیوتیک در جیره غذایی یا آب دارد .