مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: 3 هزار اصله نهال گیلاس پایه رویشی گزیلا در استان به منظور فراهم کردن زیرساخت های برنامه اصلاح و نوسازی باغ های این استان تامین شده است.

به گزارش مرور نیوز به نقل از روابط عمومی این سازمان، علی اصغر شریکیان اظهار کرد: سطح باغ های گیلاس در استان، هزار و 170 هکتار است که از این میزان 980 هکتار بارده با تولید 6 هزار و 750 تن میانگین عملکرد و 6 هار و 900 کیلو گرم در هکتار است.
وی گفت: هم اکنون شهرستان های بجنورد و اسفراین بیشترین سطح زیر کشت وتولید را به خود اختصاص داه اند که کوهپایه های دره بازخانه بجنورد ودهستان بدرانلو و روئین اسفراین عمده ترین مناطق توسعه کشت این محصول می باشد.
شریکیان سازگاری با شرایط مناسب اقلیمی ،اشتغالزایی و مطرح بودن گیلاس را به عنوان یکی از اولین محصولات باغبانی نوبرانه و امکان صادرات محصول از عوامل عمده توسعه کشت این محصول برشمرد و افزود: ارقام مورد کشت زودرس شامل دم کوتاه ودم بلندفرانسه، میان رس شیشه ای یا صورتی و رقم دیررس سیاه مشهد یا تکدانه می باشد.
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با بیان اینکه اغلب باغات استان به صورت بذری هستند گفت: کشت پایه های رویشی و ارقام تجاری دارای عملکرد کمی وکیفی پهتری در مقایسه با ارقام بذری می باشند که در برنامه اصلاح ونوسازی باغات استان یکی از مهم ترین برنامه ها می باشد.
شریکیان ضمن توصیه به کشاورزان افزود: در عملیات اصلاح وجایگزینی باغات بدلیل خود ناسازگاری برای تولید کمی وکیفی وافزایش باروری از ارقام مختلف گیلاس و آلبالو به عنوان گرده ده استفاده نمایند زیرا در سال جاری اگر چه ارقام دیررس دچار خسارت سرمازدگی شده اند اما پیش بینی می گردد تولید نسبت به سال قبل تغییری نداشته باشد.
خراسان شمالی 344 هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که سالانه بیش از دو میلیون و 500 هزار تن انواع محصول زراعی، باغی و دامی تولید می شود.