رئیس سازمان جنگل‌ها گفت: بر اساس اطلاعات استخراج شده از تصاویر ماهواره ای در سال ۹۴ حدود ۱۳۷ هزار و ۳۸۶ هکتار بر سطوح جنگل های شمال کشور افزوده شده است.

به گزارش مرور نیوز به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، خداکرم جلالی اظهار داشت: اطلاعات نقشه های دوره ای جنگل های شمال نشان می دهد در طول ۶۰ سال گذشته مساحتی معادل ۱۵ هزار و ۲۰۴ هکتار از جنگل های شمال کاسته شده است.

وی اضافه کرد: نقشه های دوره ای جنگل های شمال نشان می دهد از سال ۱۳۳۴ تا پایان سال ۹۴ مجموع کاهش سطوح جنگلی در شمال کشور ۲۴۰ هزار و ۷۰۴ هکتار و مجموع سطوح افزایش سطوح جنگلی معادل ۲۲۵ هزار و ۵۰۰ هکتار است.

به گفته رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیز داری کشور، روند کاهشی سطوح جنگلی در کشور با تلاش مجموعه منابع طبیعی به حداقل خود در ۱۰ سال اخیر رسیده به طوری که بر اساس گزارش سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) از وضعیت منابع جنگلی ایران، مساحت جنگل های ایران با تاج پوشش بیش از ۵ درصد در سال ۲۰۱۰ معادل ۱۳ میلیون هکتار بوده و این میزان در سال ۲۰۱۵ به عدد ۱۴.۳ میلیون هکتار افزایش یافته است.

وی افزود:از سوی دیگر در ارزیابی های دانشگاه Yale و موسسه Epl  در مورد بهبود شاخص های محیط زیست ایران، میزان تخریب سالانه جنگل های کشور معادل یک دهم درصد محاسبه شده و ایران در میان ۱۳۷ کشور جهان رتبه ۱۶ را در زمینه بهبود عملکرد حفاظت از جنگل ها را کسب کرده است.

جلالی گفت:بر اساس ارزیابی کمی جنگل های شمال کشور و نقشه های تولید شده در سال ۹۴، مساحت جنگل های شمال با انبوه بیش از ۵ درصد در حوزه استحفاظی چهار اداره کل منابع طبیعی استان گلستان، مازندران، نوشهر و گیلان دو میلیون و ۷۳ هزار و ۳۸۶ هکتار است.

وی اضافه کرد:همچنین ارزیابی ها نشان می دهد مساحت حفره ها و اراضی فاقد پوشش محاط در جنگل مساحتی معادل ۱۵۱ هزار و ۵۱۶ هکتار را نشان می دهد.

رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور، نتایج پروژه پژهشی موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع به سفارش سازمان حفاظت محیط زیست را که حاکی از کاهش ۳۰۰ هزار هکتاری جنگل های شمال است، رد کرده و آمار مربوط به این مطالعات را به دلیل بکارگیری روش های غیر دقیق و استفاده از معیارهای متفاوت، غیر قابل قبول و غیر قابل توجیه می داند.

جلالی خاطرنشان کرد: در این روش مطالعه به دلیل ناهمگنی پوشش جنگلی در شمال کشور، تشخیص محدوده های جنگلی توسط نرم افزار و رایانه در بسیاری نقاط دچار ضعف و فقدان شده و سطوح قابل توجهی از پوشش جنگلی به دلیل عدم تشخیص سیستماتیک از آمار حذف شده است.

وی یادآور شد: از سوی دیگر در این مطالعه درختان جنگلی با ارتفاع کمتر از ۵ متر و یا درختچه های موجود نادیده گرفته شده در حالی که این عناصر جزء لاینفک اکوسیستم هیرکانی هستند.

جلالی افزود:علاه بر این، مساحت قابل توجهی از عرصه های جنگلکاری شده در دهه ۷۰ در مناطق جنگلی استان های گلستان و گیلان که اکنون دارای پوشش مناسب است، در مطالعات و آمار ارائه شده توسط موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع مغفول مانده و محاسبه نشده است.

تصریح کرد: افزایش سطوح جنگلی بدان معنی نیست که تخریب در جنگل ها کاملا متوقف شده بلکه بررسی های سوابق اجرایی در جنگل های شمال نشان می دهد که سطوح عملیات حفاظتی و حجم عملیات احیایی و توسعه جنگل و جنگل کاری در مقایسه با سطوح تخریب شده، افزایش یافته و سازمان جنگل های مراتع و آبخیزداری کشور تلاش کرده تا با بازسازی اراضی تخریبی، کمیت جنگل های شمال را حفظ و تا حد امکان افزایش دهد.