مدیرکل دامپزشکی استان گیلان از واکسیناسیون طیور بومی برای پیشگیری از وقوع بیماری نیوکاسل خبرداد.

به گزارش مرور نیوز،  واکسیناسیون طیور روستایی با استفاده از واکسن مقاوم به حرارت نیوکاسل توسط شبکه‌های دامپزشکی شهرستان و با مشارکت بسیج سازندگی در سطح استان به مورد اجراء گذاشته می‌شود.

«سهراب عاقبتی» در جلسه دامپزشکی گیلان گفت: در راستای پیشگیری از بیماری نیوکاسل، طرح ملی واکسیناسیون طیور بومی اجراء می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: «نیوکاسل» یک بیماری ویروسی در طیور بوده که میزان واگیری زیادی دارد و در صورت شیوع در منطقه‌ای موجب تلفات شدید در جمعیت طیور سنتی و صنعتی و وارد آمدن خسارت‌های اقتصادی زیادی می‌شود.

عاقبتی هدف از اجرای طرح به‌صورت همزمان و سراسری در 12 استان کشور از جمله گیلان را ایجاد ایمنی مناسب در جمعیت طیور بومی، جلوگیری از انتقال بیماری به واحدهای صنعتی، پیشگیری از بروز خسارت‌های اقتصادی و در نهایت با افزایش درآمد خانوار روستایی سهم بسزایی در اجرای اقتصاد مقاومتی برشمرد.

وی گیلان را به‌علت داشتن جمعیت فراوان طیور روستایی(حدود 10 میلیون قطعه) هم‌چنین سرمایه‌گذاری‌های کلان اقتصادی در حوزه طیور صنعتی، یکی از سه استان مهم در زمینه تولید گوشت مرغ معرفی کرد.

مدیرکل دامپزشکی استان زمان اجرای طرح را از سوم آذرماه در سطح استان اعلام کرده که با استفاده از واکسن آشامیدنی و به‌صورت رایگان توسط مشارکت نیروهای بسیج سازندگی صورت می‌گیرد.

وی از روستائیان استان خواست تا با مأموران اعزامی برای واکسیناسیون که از پیش اطلاع‌رسانی می‌شود همکاری لازم کرده تا از طریق اجرای طرح مذکور ضمن پیشگیری از وقوع بیماری نیوکاسل و کاهش خسارت‌های اقتصادی در اجرایی کردن برنامه اقتصاد مقاومتی مشارکت کنند.