دانشجوی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی که پیش از این موفق به طراحی و ساخت دستگاه سنجش آلودگی های محیطی با ثبت و کنترل از راه دور شده بود، این دستاورد علمی خود را ارتقا داد.

به گزارش مرورنیوز از واحد علوم و تحقیقات، «فروزان فقیری» دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد رشته فیزیک مرکز تحقیقات فیزیک پلاسمای این واحد، آلاینده های ناشی از حمل و نقل و صنایع را دو عامل مهم ایجاد آلودگی هوا در محیط های شهری و صنعتی عنوان کرد و گفت: هوایی که تنفس می کنیم ارتباط مستقیمی با سلامتی ما دارد و افزایش عوارض قلبی و عروقی از جمله اثرات آلودگی هوا بر سلامت انسان است.
وی با بیان اینکه حذف و کاهش ریزگردها و آلودگی هوا در محیط های شهری و صنعتی از جمله دغدغه های اصلی امروز در دنیا است که بدون ارزیابی علمی و داشتن اطلاعات کامل مرتبط با سنجش آلودگی ها دشوار خواهد بود، افزود: به همین منظور با بررسی و تحقیقاتی که انجام شد، اقدام به ارتقا و تجهیز دستگاه قبلی خود  سنجش آلودگی های محیطی با ثبت و کنترل از راه دور به تکنولوژی هوشمند (IoT) کردم.
فقیری توضیح داد: استفاده از تکنولوژی (IoT) در دستگاه سنجش آلودگی های محیطی، موجب کاهش هزینه ها نسبت به نمونه خارجی، قابلیت حمل آسان، اندازه گیری غلظت آلودگی هوا و گازهای تولید شده در صنعت به صورت لحظه ای و همچنین قابلیت اندازه گیری پارامترهای دیگری نظیر دما، فشار، رطوبت و گرد وغبار شد.
وی افزود: در این سیستم، اطلاعات اندازه گیری شده توسط بلوتوث به صورت آنی به یک دستگاه گوشی اندروید انتقال و نمایش داده می شود و کارآیی مهم، جدید و قابل توجه این نمونه تولید شده به تمام نمونه های موجود در بازار جهانی، هوشمندسازی (IoT) و ارتباط گوشی همراه با این دستگاه از طریق اینترنت است، به طوری که ارتباط بین دستگاه و گوشی (هر دو با قابلیت تحرک) و در هر فاصله ای امکانپذیر است.
دانشجوی واحد علوم و تحقیقات تصریح کرد: علاوه بر استفاده شخصی در منازل و محیط های کاری، سازمانها و مراکز عمومی شامل بیمارستان ها، مدارس، دانشگاه ها، می توان از این دستگاه در اندازه گیری گازهای تولید شده در واحدهای صنعتی و کارخانجات نیز استفاده کرد.
طراحی و ساخت این دستگاه با راهنمایی دکتر محمود قرآن نویس رئیس مرکز تحقیقات فیزیک پلاسما و دکتر هومن اخوان عضو هیأت علمی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی صورت گرفته است.