شهرستان کویری آران و بیدگل به عنوان حصارکی از چهل حصارک تمدن 9 هزار ساله سیلک همواره به عنوان شهری دارای پتانسیل های بالای گردشگری شهرت دارد.

به گزارش مرور نیوز، حسین کدخدائیان: کویر بکر مرنجاب آران و بیدگل جاذبه مهم در جذب گردشگر داخلی و خارجی به عنوان دروازه کویر مرکزی ایران می تواند مهمترین دلیل انتخاب آران و بیدگل برای گردشگری نوروزی باشد.

این منطقه با وسعت حدود 400 هزار هکتاری دارای جاذبه هایی همچون 120هزار هکتار جنگل های دست کاشت، رمل ها و نوار ریگ بلند، دریاچه نمک، چاله های سبز سنبک در دل کویر خشک، چاه آبشیرین دست کن در کنار دریاچه شور نمک و کاروانسرای تاریخی و استراتژیک می تواند چشم هر بیننده ای را خیره کند.

در کنار کویر زیبای مرنجاب، آران و بیدگل دارای جاذبه های تاریخی منحصر به فرد شهرهای کویری است که تعداد شناسایی شده آن به بیش از 500 اثر تاریخی و 150 اثر ثبت شده ملی می رسد.

آران و بیدگل ایستاده در آستان دروازه کویر مرکزی ایران

مجموعه تاریخی قاضی آران و بیدگل شامل مسجد قاضی، بقعه متبرکه امامزاده، آب انبار، بازارچه های شرقی و غربی، مسجد ملاعلی و خانه علمای عاملی از جمله این مکان های تاریخی است که در گذشته مایحتاج اصلی مردم یک محل در این مکان فراهم می شده و هنوز فرم اصلی خود را حفظ کرده است.

مجموعه دیگر تاریخی شهر آران و بیدگل، مجموعه تاریخی بنی طبا- نقشینه است که وجود بازارچه و آب انبار در کنار مسجدی از دوران سلجوقی طراوت خاصی را به محل داده است.

از دیگر مکان های تاریخی آران و بیدگل را می توان خانه های تاریخی افتخارالاسلام دربندی، بنی طبا، عبدالله خان و مسعودی و مساجد چهارسوق، باباحاجی، سرکوچه یخچال، میدان بزرگ، علی(ع)، حاج عبدالصمد، مدرسه و حسینیه های خانقاه، سلمقان، شاد و حاجی امین، حمام های عنایتی، حاج محمد، یخچال، مخص آباد و عصارخانه شهید عصاری نام برد که نوع معماری ایرانی- اسلامی آن چشم نوازی می کند.

بقعه امامزاده هادی با گلدسته های رفیع کاشی کاری و ایوان و صحن و سرایی وسیع و دلربا و رواق هایی مزین به کاشی کاری و نگارگری های نفیس از آثار بجا مانده دوران صفویه است

در کنار این مجموعه ها و خانه های تاریخی بقاع متبرکه و حرم امام زادگان در آران و بیدگل به عنوان شهری که جزء نخستین پایگاه های فرهنگی تشیع در کشور بوده جذب گردشگر در آران و بیدگل را افزایش داده است.

حرم مطهر امامزاده محمدهلال بن علی(ع) که از دیرباز به عنوان محل اصلی و تجمع عزاداران و هیات مذهبی آران و بیدگل مورد توجه بوده است. این حرم دارای سر در و هشتی ورودی رفیع و زیبا و صحن های وسیع که بدنه داخلی آنها با کاشی های معرق و کادربندی های زیبا تزیین شده و رواق های مزین به انواع رسمی بندی های سنتی همراه با گنبد و گلدسته با قدمت دوران قبل از صفویه و آینه کاری های داخل شبستان جنبی حرم است.

آران و بیدگل ایستاده در آستان دروازه کویر مرکزی ایران

بقعه امامزاده هادی با گلدسته های رفیع کاشی کاری و ایوان و صحن و سرایی وسیع و دلربا و رواق هایی مزین به کاشی کاری و نگارگری های نفیس از آثار بجا مانده دوران صفویه است. از خصوصیات جالب توجه این دو آستان مقدس وجود گلزار اصلی شهدای شهر آران و بیدگل در این گلزار است که به معنویت این دو حرم مطهر افزوده است.

در شهرستان آران و بیدگل 35 بقعه متبرکه امام زادگان و بزرگان منطقه وجود دارد که از جمله آنها می توان به بقاع متبرکه شاه بی بی زینب رستای یزدل، امام زادگان سهلبن علی واهل بن علی در سفید شهر، امام زاده عبداله شهر ابوزیدآباد و امام زاده محمد شهر نوش آباد اشاره کرد.

شهر زیرزمینی اویی به عنوان اثری دستکن مربوط به دوران ساسانیان که به عنوان پناهگاه اهالی شهر در زمان حمله دشمنان مورد استفاده قرار می گرفته است شاید مهمترین اثر تاریخی این شهر کهن باشد

در کنار جاذبه های گردشگری شهر آران و بیدگل، وجود دو شهرتاریخی نوش آباد و ابوزیدآباد به جاذبه های این شهرستان کویری و کهن افزوه است. شهر تاریخی نوش آباد در فاصله سه کیلومتری مرکز شهرستان آران و بیدگل به عنوان شهر آیین های عاشورایی دارای 30 اثر تاریخی ثبت شده ملی است که می تواند گردشگران زیادی را به سوی خود جلب کند.

شهر زیرزمینی اویی به عنوان اثری دستکن مربوط به دوران ساسانیان که به عنوان پناهگاه اهالی شهر در زمان حمله دشمنان مورد استفاده قرار می گرفته است شاید مهمترین اثر تاریخی این شهر کهن باشد. قلعه سی زان، مسجد جامع، بقعه امامزاده محمد (ع)، مسجد علی(ع) و موزه مردم شناسی و مسجد جامع از دیگر جاذبه های گردشگری شهر نوش آباد است.

در شهر ابوزیدآباد نیز که بعنوان پایتخت گویش های کهن ایران شهرت دارد می توان به آثار همچون کارونسرای عباسی، قلعه تاریخی کرشاهی و منطقه گردشگری یخاب بعنوان منطقه شکار ممنوع اشاره کرد که در هوای بهاری می تواند میزبان خوبی برای گردشگران باشد.

مسئول ستاد اسکان فرهنگیان آران و بیدگل در گفت گو با خبرنگار مهر از آماده شدن 33 آموزشگاه و سوئیت برای پذیرایی از میهمانان نوروزی در آران و بیدگل خبر داد.

محمود منصوری افزود: این آموزشگاه ها در دو ردیف «الف» و «ب» با ظرفیت هر شب هزار نفر آماده پذیرایی از مسافران شهرستان است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آران و بیدگل هم از آمادگی اقامت گاه های بوم گردی و خانه باغ های تاریخی آران و بیدگل برای پذیرایی از مسافران خبر داد.

جواد صدیقیان با اشاره به ظرفیت های بالای گردشگری در آران و بیدگل اظهار کرد:سالانه بیش از 200 هزار گردشگر از جاذبه های این شهرستان بازدید میکنند.

وی از تبدیل خانه های تاریخی و خانه باغ های زیبای شهرستان به اقامت گاه های بوم گردی خبر داد و تصریح کرد: به همت بخش خصوصی تاکنون شش اقامتگاه سنتی با ظرفیت حدود 500 نفر اقامت روزانه در شهرستان آماده شده است.