در اهمیت تاریخی قلعه اولاد همین بس که در روایت‌های شفاهی آمده که فردوسی هنگام پناه بردن به مازندران، به این قلعه پناه آورد و در خدمت پادشاهان آل‌باوند به مدت 6 ماه بود.

به گزارش مرور نیوز، شهرستان سوادکوه دارای حدود 600 نقطه تاریخی که تپه، غارها و قلعه‌ها را در بر می‌گیرد و هر تاریخ نگاری را به تأمل وامی‌دارد اما از نظر باستان‌شناسی پژوهش‌های میدانی عمیقی در آن انجام نشد.

یکی از قلعه‌های تاریخی مهمی که در سوادکوه وجود دارد قلعه «قلاع گردان» یا قلعه اولاد (باژ گران) است که از دوره ساسانی در فاصله یک و نیم کیلومتری از ورسک قرار دارد.

احمد باوند سوادکوهی نویسنده کتاب سوادکوه میراث‌دار تبار کهن در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اینکه قلعه اولاد یا باژ گردان یکی از قلعه‌های تاریخی که کمتر مورد توجه قرار دارد، گفت: این قلعه در زبان عامه «قَلی گِردِن» نام دارد که در تلاقی رودخانه عباس‌آباد و رودخانه ماربَمِرد واقع شده است.

باوند افزود: در اهمیت تاریخی این قلعه همین بس که در روایت‌های شفاهی آمده که فردوسی هنگام پناه بردن به مازندران، به این قلعه پناه آورد و در خدمت پادشاهان آل‌باوند به مدت 6 ماه بود.

وی تصریح کرد: در روایت‌های شفاهی نقل شد که دیوهایی که در این زندگی می‌کردند سدی در پایین دست این قلعه ساختند که راه آب را بر مردم پایین دست این قلعه می‌بست و از این طریق دیوها به ازای دادن آب به مردم پایین دست از آنها مالیات و خراج و در واقع باج دریافت می‌کردند.

این مورخ تاریخ و نویسنده، گفت: قلعه اولاد یا باژ گردان به دلیل وجود آب انبار، حمام، برج دیده‌بانی و انبار موارد غذایی از آبادترین و بزرگترین قلعه‌های تاریخی سوادکوه است.

وی از امتیازات مهم قلعه اولاد را در مقایسه با دیگر قلعه‌های سوادکوه وجود آب در اطراف این سد دانست و افزود: آب اطراف این قلعه به دلیل سدی بود که در مسیر منتهی به در این قلعه ساخته شده بود که موجب شد تا آب اطراف این قلعه زیاد باشد.

باوند تصریح کرد: با توجه به آثار تاریخی مختلف در این قلعه می‌طلبد که این مناطق تاریخی از نظر گردشگری به مردم معرفی و امکانات گردشگری در این مناطق فراهم شود.