مشاور عالی ستاد مرکزی خدمات سفر و مشاور عالی میراث فرهنگی کشور، نوروز را یک جشن بین‌المللی مهم و فرصتی بی‌نظیر برای ایجاد اتحاد در منطقه بحران‌زده خاورمیانه برشمرد.

به گزارش مرور نیوز، علی دهقان ظهر پنجشنبه در جلسه ستاد خدمات اجرایی سفرهای استان اظهار داشت: برخلاف دیگر آیین‌ها و رسم‌ها که وابسته یک قوم و نژاد یا یک آیین و مذهب خاص هستند، نوروز جشنی برای همه افراد بوده و هر کسی که در جهان نوروز را گرامی بدارد در این جشن شرکت کرده است.

وی با اشاره به اینکه کشور ما در رسانه‌های بین‌المللی به‌عنوان عامل بحران‌آفرین معرفی شده، افزود: با برگزاری باشکوه‌تر نوروز و ترویج بهتر آن، این ظرفیت فراهم می‌شود تا پروژه رسانه‌ای عظیم ایران‌هراسی را خنثی کنیم و از این جهت پاسداشت نوروز اهمیت دارد.

دهقان با اشاره به مردمی بودن جشن نوروز گفت: نوروز در نقاط مختلف و با اشکال متفاوت برگزار می‌شود و این تنوع برگزاری نیز دیگر ویژگی منحصر به‌فرد نوروز است.

دهقان گردشگری را عامل رشد پایدار اقتصادی برشمرد و افزود: نوروز همچون مانوری برای سراسر سال است تا دستگاه‌های مختلف دورهم جمع شده و توسعه گردشگری را پی بگیرند.

وی با تقدیر و تشکر از استانداری و کمیته‌های دوازده‌گانه، گفت: همه مجموعه تلاش داشتند تا مردم با کم‌ترین دغدغه ممکن این ایام را بگذرانند.

مشاور عالی سازمان میراث فرهنگی سندسازی و احصای چالش‌ها و مشکلات پس از این ایام را نیز مهم برشمرد و افزود: این امر نیاز به چندین ماه تلاش دارد تا بتوانیم مشکلات را حذف یا تعدیل کنیم تا برای نوروز بعدی برنامه‌ریزی بهتری داشته باشیم.

وی با اشاره به تصمیم دولت پیشین برای عدم انجام آمار اقماری گردشگری در یک سال به وجود آمدن یک گسست آماری در این رابطه، افزود: با وجود محدودیت‌ها بودجه‌ای، آمار اقماری گردشگریاگر تصویر درستی از وضعیت استان و کشور دهد، می‌توانند نقاط رونق و مشکل را نشان داده و به همه دستگاه‌ها و استانداری برای انجام برنامه‌ریزی کمک خواهد کرد.

دهقان با اشاره به محدودیت بودجه‌ای سازمان آمار، افزود:از سه ماه گذشته در حال طراحی سامانه جامع خدمات‌دهی به مسافر در سراسر کشور هستیم تا انواع خدمات، درخواست‌ها و اتفاقات در آن ثبت شود و با این امر هم می‌توان به نوع ومیزان عملکرد هر دستگاه پی برد و فیدبک انجام شده را دریافت کنیم و هم با کم‌ترین هزینه آماری مانند نقطه تجمع گردشگران و علاقه‌مندی‌ها، امکانپیش‌بینی تغییر علاقه‌مندی‌ها راخواهیم داشت.