قزوین- مدیرعامل سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری قزوین از رشد 50 درصدی بازدید گردشگران از موزه مردم شناسی حمام قجر در تعطیلات نوروزی 96 نسبت به مدت مشابه سال قبل خبرداد.

به گزارش مرور نیوز سعید وزیری نژاد اظهار کرد: 24 هزار گردشگر داخلی و خارجی از اول عید نوروز تا 10 فروردین ماه سالجاری از موزه مردم شناسی قجر بازدید کرده اند.

وی افزود: به نقل از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری؛ بر اساس آخرین ارزیابی صورت گرفته در سال ۹۳؛ موزه مردم شناسی قجر با 71 هزار و 926 بازدید کننده جزو 20 موزه ای در کشور است که بیشترین بازدید کننده را داشته است.

مدیرعامل سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری قزوین در ادامه خاطرنشان کرد:چهار راهنما و یک مترجم از ساعت 9 صبح تا 10 شب در موزه مردم شناسی قجر مستقر هستند و این موزه را به گردشگران داخلی و خارجی معرفی می کنند.

وزیری نژاد بیان کرد:نمایشگاه صنایع‌دستی و مواد غذایی به‌مناسبت فرا رسیدن ایام نوروز از اول فروردین ماه در موزه مردم‌شناسی حمام قجر برپا شده است که 14 غرفه در این نمایشگاه در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفته است.

وی با بیان این‌که موزه مردم‌شناسی حمام قجر با مجسمه‌های مرمت شده به استقبال نوروز رفته است، اظهار کرد: 54 مجسمه و تندیس موزه مردم‌شناسی حمام قجر با اعتباری بالغ بر 64 میلیون تومان مرمت و ترمیم شدند.

به گفته این مسئول خوشبختانه با تمهیداتی که در خصوص جذب گردشگر از قبل اندیشیده شده است، حمام قجر یکی از شلوغ‌ترین آثار تاریخی جذب گردشگر در ایام نوروز است، این نشان می‌دهد که حمام قجر در کنار مجموعه تاریخی فرهنگی سعدالسلطنه به یکی از مهم‌ترین مکان‌های گردشگری تبدیل شده است.

وی همچنین با اشاره به اختصاص هزار و 700 متر مربع پارکینگ به موزه مردم شناسی قجر گفت: به طور میانگین روزانه بیش از 250 خودرو از فضای این پارکینگ استفاده کرده اند که اکثر این خودروها متعلق به گردشگران غیر بومی بوده است که که بخشی از مشکل پارکینگ مسافران نوروزی را حل کرده است.

مجموعه تاریخی سعدالسلطنه مقصد اول گردشگران نوروزی در استان قزوین

مدیرعامل سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری قزوین گفت:نوروز 96 مجموعه تاریخی سعدالسلطنه با فاصله بسیار زیادی از سایر آثار تاریخی قزوین، مقصد اول گردشگران نوروزی در استان قزوین بوده است.

وی افزود: در 10 روز اول فروردین ماه سالجاری بیش از 150 هزار گردشگر از مجموعه تاریخی فرهنگی سعدالسلطنه بازدید کردند که در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته50 درصد افزایش داشته است.

وی اظهار کرد:مرمت و بهسازی سعدالسلطنه از یک سو و انجام اقدامات خوبی نظیر برگزاری همایش و جشنواره های ملی و بین المللی نظیر جشنواره بین المللی بازی و اسباب بازی کودکان دیروز و امروز، بزرگداشت روز قزوین، همایش شهرداران جاده ابریشم و مجمع «جهانی» شهرهای اسلامی از سوی دیگر باعث شده است که این اثر تاریخی به قلب تپنده گردشگری قزوین و مقصد شماره یک توریست ها در قزوین تبدیل شود.

مدیرعامل سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری قزوین ادامه داد: همچنین تشکیل کمپین «مقصد؛ قزوین» و انجام تبلیغات محیطی در تهران و کرج و اتوبان های بین راهی را در افزایش 50 درصدی گردشگران به قزوین موثر دانست.

وزیری نژاد معرفی قزوین توسط هنرمندان مطرح ملی در فضای مجازی و به خصوص تلگرام را از عوامل مهم دیگر در افزایش گردشگران نوروزی ذکر کرد.

به گفته وی در طول سال گردشگران فراوانی از اثر تاریخی سعدالسلطنه بازدید می کنند؛ به همت شهرداری قزوین تمامی امکانات رفاهی برای گردشگران در این مجموعه تاریخی فرهنگی فراهم شده است.

وزیری نژاد با بیان اینکه شهر قزوین همواره با داشتن جاذبه‌های طبیعی و تاریخی میزبان گردشگران است، اظهار کرد:قزوین با توجه به برخورداری از پتانسیل‌های تاریخی، طبیعی و فرهنگی یکی از هدف‌های ثابت گردشگری در طول سال برای مسافران محسوب می‌شود.

وی اضافه کرد:لذا احیاء بناهای تاریخی با روش های اصولی و بهره برداری صحیح از آن می تواند قزوین را به تبدیل به یک برند گردشگری تبدیل کند و خوشبختانه با همت و تلاش شهرداری قزوین امروز موفق شده ایم تا سعدالسلطنه را به برند گردشگری قزوین تبدیل کنیم.