مدیر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: مطالعه انتقال آب وان به دریاچه ارومیه در دستور کار ستاد احیا قرار گرفت و در صورت موافقت طرفین عملیاتی می‌شود.

فرهاد سرخوش در گفتگو با مرور نیوز با بیان اینکه در سالهای گذشته این طرح در مرحله بررسی بود اظهارداشت: انتقال آب به دریاچه ارومیه یکی از اقدامات اساسی ستاد بوده و در حال حاضر انتقال آب از «کانی سیب» به دریاچه ارومیه در حال اجراست.

وی با بیان اینکه بخشی از مطالعات این طرح صورت گرفته و در حال تکمیل است عنوان کرد: مطالعات بخش بیولوژیکی این پروژه در حال انجام است که در صورت مثبت بودن نتایج آن وارد مذاکره با ترکیه خواهیم شد.

مدیر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه از تهیه نقشه کاداستر حوضه دریاچه ارومیه خبر داد و عنوان کرد: در سه سال اخیر، در سطح 120 هزار هکتار از اراضی 9 شهرستان حوضه دریاچه ارومیه، نقشه کاداستر تهیه شد.

سرخوش با بیان اینکه اجرای عملیات تهیه نقشه کاداستر اراضی کشاورزی حوضه آبریز دریاچه ارومیه با اعتبار مصوب 310 میلیارد و تخصیص 118 میلیارد ریال ادامه دارد افزود: عملیات تهیه نقشه کاداستر اراضی کشاورزی استان تا پایان سال گذشته 44 دصد پیشرفت دارد.

انتقال آب دریاچه وان ترکیه به دریاچه ارومیه وارد فاز مطالعاتی شد

۱۷هزار هکتار ارضای کشاورزیحوضه دریاچه ارومیه به آبیاری نوین مجهز می شود

به گفته مدیر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه تهیه و اجرای نقشه کاداستر اراضی در اراضی زراعی و باغی در سطح 300 هزار هکتار در شهرستانهای حوضه آبریزدریاچه ارومیه منجر به یکپارچه سازی، سرمایه گذاری مفید، ایجاد بانک اطلاعات کشاورزی و اراضی باغی شامل (میزان سطح، موقعیت، پراکندگی، نوع مالکیت و منابع آب اراضی) برنامه‌های اساسی و اولویت دار و کمک به کنترل و کاهش مصرف آب بخش کشاورزی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه خواهد شد.

سرخوش در خصوص روند اجرای طرح آبیاری تحت فشار در استان گفت: مقرر است 17 هزار هکتار از اراضی کشاورزی حوضه آبریز دریاچه ارومیه به سامانه آبیاری تحت فشار تجهیز شود که این طرح تاکنون در سطح حوضه 6 هزار 506 هکتار اجرا شده است.

وی اضافه کرد: این طرح برای ارتقای راندمان آبیاری از 40 درصد فعلی به 90 درصد در راستای کاهش 40 درصدی مصرف آب دربخش کشاورزی حوضه آبریز دریاچه ارومیه اجرا می‌شود وبا آبیاری قطرهای به نسبت آبیاری به روش سنتی به مقدار زیادی در مصرف آب صرفه جویی می‌شود.

مدیر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه بیان کرد: این در حالی است که آبیاری قطرهای بدلیل صرفه جویی در مصرف آب و امکان آبیاری در اراضی شیبدار بدون نیاز داشتن به تسطیح و جلوگیری از جریان سطحی آب و فرسایش خاک ومحافظت از گیاه در مقابل یخبندان ناشی از سرمای زودرس می‌تواند به عنوان یک راهبرد اصولی در حوضه کشاورزی استفاده شود.

انتقال آب دریاچه وان ترکیه به دریاچه ارومیه وارد فاز مطالعاتی شد

۳۲۵۶هکتار از زمین های کشورهای مجهز به شبکه آبیاری فرعی و زهکشی شده اند

سرخوش خاطرنشان کرد: راندمان بالای مصرف آب تا 90 درصد و افزایش رشد گیاه و عملکرد آن، کاهش هزینه در آبیاری و همچنین دقت بالای آن در مقدارآبی که به طور متناوب در اختیار گیاه قرار می‌گیرد و کاهش علفهای هرز و سرانجام مدیریت صحیح از منابع موجود از مزایای روش آبیاری قطره‌ای است.

مدیر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه با بیان اینکه در 3 سال گذشته در مجموع 414 کیلومتر عملیات انتقال آب با لوله پلی اتیلن به اجرا درآمده است افزود: در مواردی که انتقال آب از منبع تأمین تا محل مصرف (مزرعه) توسط کانال‌های سنتی خاکی انجام می‌پذیرد تلفات آب از طریق تبخیر و نفوذ در بستر نهر به میزان تقریبی 40 تا 50 درصداتفاق می افتد.

سرخوش با بیان اینکه با اجرای این طرح راندمان انتقال از مقدار فعلی به حدود 100 درصد افزایش می‌یابد گفت: در سه سال گذشته شبکه فرعی آبیاری و زهکشی برای سه هزار 256 هکتار از زمین‌های کشاورزی پایاب سدها اجرا شده است بالغ بر 707 میلیارد ریال تخصیص یافته و در حال هزینه کرد است.

وی ارتقای کارایی و راندمان شبکه‌های نیمه مدرن موجود، تغییر روش آبیاری از ثقلی و کانال به آبیاری تحت فشار، کاهش مصرف آب در شبکه‌های سنتی و نیمه مدرن به میزان 35 تا 40 درصدرت از اهداف طرح برشمرد.