وزیر فرهنگ و گردشگری جمهوری آذربایجان در دیدار رسمی با استاندار اردبیل، برافزایش روابط بین دو کشور تاکید کرد و گفت: اقداماتی صورت گرفته تا ویزای آذربایجان در کوتاه‌ترین زمان ممکن برای ایرانیان صادر شود. 

به گزارش مرور نیوز، ابوالفضل قارایف در دیدار با استاندار اردبیل، اظهار کرد: کارهای رسمی مربوط به ورود اتباع ایرانی به جمهوری آذربایجان تسهیل شده و مسافران این کشور می‌توانند در کوتاه‌ترین زمان ممکن ویزای این جمهوری را دریافت کنند.

وزیر گردشگری جمهوری آذربایجان ادامه داد: آذربایجان با توجه به افزایش سفر مسافران ایرانی به جمهوری آذربایجان در ماه‌های اخیر سامانه‌ای را تدارک دیده که براساس آن هر ایرانی که قصد سفر به جمهوری آذربایجان را دارد، می‌تواند مشخصات و مدارک لازم را از طریق سامانه اینترنتی ارایه و در زمانی حدود یک ساعت ویزای خود را در مرز دریافت کند.

وی یادآور شد: البته پیش از این، دولت ایران اقدامات سازنده‌ای برای ورود آسان آذری‌ها به ایران و تسهیل صدور ویزا انجام داده که مراتب تشکر خود را از این اقدام جمهوری اسلامی ایران اعلام می‌کنم.

قارایف افزود: با توجه به وابستگی‌ها، علایق دیرینه، عمیق و مشترکات دینی و زبانی بین مردم جمهوری آذربایجان و مردم ایران از جمله شهروندان استان اردبیل، لازم است روابط دوستانه و سفرهای دوجانبه با اهداف فرهنگی، هنری، گردشگری، تجاری، درمانی و ... بیش از پیش افزایش یابد. ما بسیار علاقه‌مندیم ایرانیانی که برای اهداف تجاری به جمهوری آذربایجان سفر می‌کنند در کنار آن، آثار تاریخی و نقاط طبیعی، دیدنی، سیاحتی و مراکز مذهبی این کشور را ببینند و بیش از پیش با شخصیت‌های برجسته دینی، تاریخی، هنری و فرهنگی این سرزمین آشنا شوند.

وزیر فرهنگ وگردشگری جمهوری آذربایجان اضافه کرد: دولت آذربایجان از ورود اتباع ایرانی به جمهوری آذربایجان با اهداف مختلف سیاحتی و تجاری استقبال می‌کند، البته شواهد نشان می دهند که مردم جمهوری آذربایجان نیز علاقه زیادی به دیدار از نقاط سیاحتی و تاریخی ایران و به خصوص استان اردبیل داشته و در سفرهایی که با اهداف تجاری و یا درمانی به اردبیل انجام می‌دهند به این نقاط نیز می‌روند.

قارایف گفت: در هفت روز تعطیلات عید نوروز بیش از 61 هزار نفر از شهروندان ایرانی بویژه اهالی استان اردبیل از طریق مرز بیله سوار وارد جمهوری آذربایجان شده و از شهرها و نقاط مختلف این جمهوری دیدن کرده و در آن اقامت داشته‌اند. باید مناسبات فرهنگی و هنری بین مردم دو کشور دوست ایران و آذربایجان بیش از پیش عمیق‌تر شود، پس از بازگشت به کشورم تعداد هشت حلقه از فیلم‌های تاثیرگذار و دارای محتوای معنوی در جمهوری آذربایجان را برای نمایش در سینماهای استان اردبیل و سایر نقاط آذری زبان ایران ارسال خواهیم کرد.