نایب رئیس کمیسیون مشترک طرح وزارتخانه‌شدن سازمان میراث فرهنگی گفت: وزارتخانه‌شدن گردشگری را به تفکیک سه وزارتخانه دیگر در مجلس شورای اسلامی ترجیح دادیم.

به گزارش مرور نیوز، نشست هماهنگی و تبادل نظر نمایندگان مجلس با نمایندگان تشکل‌های گردشگری پیرامون طرح «وزارتخانه‌شدن سازمان میراث فرهنگی» عصر روز گذشته در هتل باباطاهر تهران برگزار شد.

در این برنامه پروانه سلحشور نایب رئیس کمیسیون مشترک طرح وزارتخانه‌شدن سازمان میراث فرهنگی گفت: برخی مشکلات وجود دارد که شاید با وزارتخانه‌شدن این سازمان حل شود که این موضوع به سطح کلان برمی‌گردد؛ موانعی وجود دارد که نه تنها در گردشگری بلکه در سایر حوزه‌ها نیز کم و بیش به چشم می‌خورد. چرا دولتی که در جهت کوچک‌سازی است، قبل از انتخابات لایحه‌ای می‌دهد که سه وزارتخانه راه و مسکن، صنایع و معادن و ورزش و جوانان از هم تفکیک شود؛ این اتفاق که به بزرگ شدن می‌انجامد. ما ترجیح می‌دهیم که این وزارتخانه‌ها سر جایشان بمانند ولی گردشگری به وزارتخانه تبدیل شود، اما چرا با سازمان بودن گردشگری موافق نیستیم؟

وی ادامه داد: مدیریت‌های پیاپی، آسیب جدی به این حوزه زده است و اگر مجلس به کسی رأی اعتماد می‌دهد، مطمئناً به فرد متخصصی رأی داده است؛ به همین دلیل است که چند ماه گذشته و هنوز وزیر علوم مشخص نشده است؛ چون باید فردی که این مسئولیت را بر عهده می‌گیرد، به وزارت علوم مسلط باشد. متأسفم از اینکه می‌شنوم وقتی فردی در مجلس رأی نمی‌آورد، به عنوان رئیس سازمان میراث فرهنگی انتخاب می‌شود.

لزوم انتخاب معاونان متخصص در صورت وزارتخانه‌شدن سازمان میراث فرهنگی

نایب رئیس کمیسیون مشترک طرح وزارتخانه‌شدن سازمان میراث فرهنگی افزود: تخصص داشتن رئیس سازمان بسیار مهم است؛ برای نمایندگان مجلس نیز این موضوع اهمیت دارد. زمانی که مجلس رأی اعتماد به یک وزیر می‌دهد، حتماً باید معاونان آن وزیر نیز از متخصصان انتخاب شوند؛ اما ببینید که چقدر از عدم تخصص در معاونان این سازمان آسیب دیده‌اند.

سلحشور تصریح کرد: از وزیر می‌توان سؤال کرد. نکته مهم این است که وزارتخانه‌شدن کمک می‌کند مطالبات را از مجلس و روال قانونی پیگیری کنیم؛ تاکنون دست ما بسته بوده است.

عضو ناظر مجلس در شورای عالی میراث فرهنگی گفت: این شورا یک ماهیت فرابخشی دارد و ارگان‌ها و دستگاه‌های مرتبط در آن عضو هستند، اما متأسفانه در آنجا وزیر حضور ندارد. متأسفانه معمولاً فرد دومی را به جلسات این شورا می‌فرستند؛ یعنی این حوزه با تمام ارزشی که دارد، برای اعضای آن جدی نیست. تنها راه برون‌رفت از این مشکلات آن است که بتوان به صورت فرابخشی از کمک سایر دستگاه‌ها استفاده کرد.

در پایان این نشست رئیس کمیسیون مشترک طرح وزارتخانه‌شدن سازمان میراث فرهنگی خواست تا تمام نمایندگان تشکل‌ها پیشنهادات خود را به صورت مکتوب به این کمیسیون ارائه کنند.