معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گلستان گفت: در 6 ماهه نخست امسال صادرات استان گلستان به ۱۰۰ میلیون دلار رسیده است.

به گزارش مرورنیوز، به نقل از روابط عمومی سازمان صنعت، معدن و تجارت، درویش علی حسن زاده ظهار کرد: در 6 ماهه نخست امسال میزان صادرات استان گلستان ۱۰۰ میلیون دلار بوده است.

وی افزود: مقاصد صادراتی استان شامل ۱۸ کشور است که عراق، ترکمنستان، افغانستان، چین و عراق مهمترین آنها هستند.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گلستان تصریح کرد: عمده محصولات صادراتی استان هم در حوزه صنعت و کشاورزی است که شامل مواد غذایی، لبنیات، گوشت مرغ و رب گوجه فرنگی، قطعات سوله فلزی، خوراک دام و طیور، میله گرد، سیمان و ید می شود.

حسن زاده با بیان اینکه که گلستان تنها استان فعال کشور و جزو هشت کشور تولید کننده دنیا در زمینه استحصال و فرآوری و صادرات ید است، گفت: از آنجایی که اقتصاد کشورهای هدف صادراتی استان وابسته به نفت و گاز است، کاهش شدید قیمت جهانی نفت سبب کاهش درآمدهای نفتی و در نتیجه کاهش ارزش پولی و توان خرید این کشورها شده و این شرایط بر صادرات استان گلستان هم تاثیر منفی گذاشت.

وی با بیان این که کل صادرات استان صادرات غیر نفتی است، افزود: ما برای توسعه صادرات استان ۵۷ برنامه محوری تعریف کردیم و امیدواریم که با انجام این برنامه ها زمینه حضور هر چه بیشتر کالاهای استان در خارج از کشور فراهم شود.

حسن زاده، حضور هیئت های تجاری خارجی در استان را یکی از مهمترین برنامه های گلستان در حوزه گسترش مراودات تجاری برشمرد و گفت: به همین منظور از ابتدای سال هیات های تجاری متعددی نظیر هیات تجاری کشور عراق و سفرای کشورهای خارجی با هماهنگی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان به گلستان سفر کرده و همه این گروه ها پتانسیل ها و سطح کیفیت و استانداردهای کالاهای استان را تایید کرده اند.

به گفته وی، حضور در نمایشگاه های خارجی و معرفی محصولات و پتانسیل های استان می تواند نقش زیادی در توسعه صادراتمان داشته باشد که با جدیت در دست پیگیری است.

معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان افزود: در حوزه تولید و تامین نیز ضمن این که باید به کیفیت و نیاز بازار توجه داشته باشیم و سلیقه و نیاز بازار هدف را در تولید در نظر بگیریم، لازم است استانداردهای کشور هدف صادراتی را هم مدنظر قرار دهیم و باید به قیمت کالای خود نیز توجه ویژه ای داشته باشیم.

وی ادامه داد: در حوزه تولید باید واحد تحقیق و توسعه در واحدها مستقر شوند که سبب ارتقاء کیفیت و قیمت مناسب کالاهای تولیدی شود.

حسن زاده، بازگشت ارزش افزوده در مدت زمان کوتاهتر را نیز یکی از مهمترین خواسته های تجار و بازرگانان استان برشمرد که می تواند در افزایش میزان صادرات استان اثرگذار باشد.