پس از اینکه کویت ادعا کرد میدان گازی آرش بین این کشور و عربستان باید تقسیم شود، ریاض خواستار آغاز مذاکرات با ایران در این خصوص شد.

به گزارش مرور نیوز،  عربستان سعودی با ادعای اینکه مالکیت میدان گازی  الدره/ آرش صرفاً متعلق به این کشور و کویت است از ایران خواست که مذاکرات درباره ترسیم مرز‌های آبی را آغاز کند.

براساس گزارش خبرگزاری رسمی عربستان (واس) یک مقام در وزارت خارجه عربستان سه شنبه شب، مدعی شد که مالکیت ثروت‌های طبیعی در مناطق آبی تقسیم شده از جمله میدان گازی آرش کاملا و فقط متعلق به عربستان و کویت است و فقط این دو کشور از حاکمیت کامل بر منابع طبیعی این منطقه برخوردارند.

این مقام سعودی اعلام کرد که ریاض از ایران می‌خواهد که مذاکرات مربوط به ترسیم مرز‌های شرقی منطقه آبی را که میان کویت و عربستان تقسیم شده آغاز کند.

به گفته این مقام رسمی عربستانی، به موجب قوانین بین‌المللی این کشور و کویت با یکدیگر یک طرف مذاکره‌کننده در برابر طرف ایرانی را تشکیل می‌دهند.

پیش از این، سعد البراک، وزیر نفت کویت، بر مخالفت کامل کشور خود با اقدامات ایران در میدان گازی آرش تاکید و ادعا کرد که میدان آرش، ثروت طبیعی کویت و عربستان است و هیچ طرف دیگری تا زمانی که ترسیم مرز‌های دریایی تعیین تکلیف نشده، در آن حقوقی ندارد.

ذخیره‌ی در جای گاز میدان آرش یک تریلیون فوت مکعب و ذخیره نفت درجای این میدان نیز ۴۲ میلیون نفت خام تخمین زده شده است؛ این میدان گازی که از سوی ایران «آرش» و از سوی دو کشور کویت و عربستان «الدره» نامیده می‌شود، ده‌ها سال است به جهت تعیین سهم ایران و کویت، به موضوعی برای مناقشه دو کشور تبدیل شده است.

اهمیت میدان آرش علاوه بر حضور لایه‌های نفتی و گازی با مقدار زیاد میعانات گازی، حفظ حاکمیت کشورمان بر آب‌های این منطقه و مناقشه مرزی است که طی ده سال اخیر توسط کشور کویت بوجود آمده است.