مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواستار ازسرگیری مذاکرات هسته‌ای با ایران شده است و می‎گوید: نیاز به بازآفرینی سیستم مذاکرات با ایران وجود دارد.

به گزارش مرور نیوز، رافائل گروسی ، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی با اشاره به آنچه افزایش ذخایر اورانیوم غنی‎شده ایران در میانه توجه جهان به تحولات جنگ غزه خواند، از قدرت‌های جهانی خواست تا مذاکرات هسته‌ای با ایران را از سربگیرند.

به گزارش «فایننشال تایمز»، گروسی با اشاره به اینکه نیاز به بازآفرینی سیستم مذاکرات با ایران وجود دارد، اظهار کرد: البته ممکن است که توجهات به سمت موضوع دیگری باشد، اما این مسئله را حل نمی‌کند، بلکه ممکن است سبب حادتر شدن موضوع شود؛ این بدان معنا است که یک حس بی‌تفاوتی وجود دارد؛ ممکن است دیگران (به موضوع هسته‌ای ایران) نگاه نکنند، اما مشکل همچنان وجود دارد.

مدیرکل آژانس در بخشی دیگر ادعا کرد: ممکن است که مذاکرات با ایران به یک چارچوب جدید نیاز داشته باشد، نه تلاشی برای احیای توافقنامه ۲۰۱۵ - معروف به برنامه جامع اقدام مشترک - که از زمانی که آمریکا آن را در سال ۲۰۱۸ در دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا رها کرد، با شکست مواجه شده است.

به ادعای گروسی، تلاش برای بازگرداندن [توافق هسته‌ای] به چارچوب برجام کارساز نخواهد بود.

وی مدعی شد: هنوز هم می‌توانید آن را یک برجام بنامید، اما باید برجام ۲ یا چیزی شبیه به آن باشد، زیرا باید خود را با شرایط سازگار کنید.

مدیرکل آژانس در ادامه با طرح ادعای نامشخص بودن وضعیت موضوع هسته‌ای ایران، از کشور‌ها خواست «بنشینند و دوباره تعامل کنند.»

گروسی، ادعا کرد: ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران اگرچه در ماه‌های اخیر کاهش یافته بود، اما تا حد تسلیحات همچنان ادامه دارد.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با اشاره به وضعیت سیاسی کشور‌های مختلف که مانع از مشارکت کامل برخی از آن‌ها می‌شود، گفت: موانع دیگر بر سر راه مذاکرات هسته‌ای شامل حواس‎پرتی داخلی است.

گروسی در بخشی دیگر با اشاره به اینکه ما از دیگران نمی‌خواهیم که بر ایران فشار بیاورند، بلکه با ما تعامل کنند، گفت: برای موفقیت این امر باید حداقل سطح اجماع در جامعه بین‌المللی وجود داشته باشد؛ ایران باید واقعا با ما همکاری کند.

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به‎تازگی در گفت‌وگو با «فرانس ۲۴» نیز مدعی شده بود که ایران تسلیحات هسته‌ای ندارد، بلکه برخی از توانمندی‌های هسته‌ای آن نگران‌کننده است.