‌ناظر گمرکات خراسان رضوی از صدور حکم برائت توسط کمیسیون های حل اختلاف برای شرکت‌های پوشش دهنده تعدادی از کامیون‌های افغانی در مرزهای استان خبر داد.

‌به گزارش مرور نیوز، مسعود عاطفی شب گذشته، 5 بهمن، در آیین تجلیل از برترین‌های شرکت‌های حمل و نقل بین المللی استان در سالن راد اظهار کرد: امسال بسته حمایتی خوبی توسط سه وزیر اقتصاد، صنعت، معدن و تجارت و امور خارجه برای صادرات ایجاد شد که متاسفانه جای ترانزیت در آن خالی است.

وی ادامه داد: در واقع ما تاکنون هیچ بسته حمایتی برای ترانزیت نداشته ایم. استراتژی توسعه صادرات استراتژی اصلی این دولت است ولی هیچ برنامه ریزی برای توسعه ترانزیت وجود ندارد. باید در استان یک بسته پیشنهادی در حوزه حمل و نقل ظرف یک ماه آینده تعریف شود.

عاطفی تصریح کرد: راه اندازی سامانه جامع گمرک تجربه اول ما در این حوزه بود و کاستی‌هایی داشت. مشکل اصلی این بود که بستر مخابرات کشور پاسخگوی این سیستم نبود؛ درعین حال قطعی سیستم ما یک ساعت و 19 دقیقه در کل این مدت بوده است.

سرمایه‌گذاری 500 میلیارد تومانی بخش خصوصی استان در حوزه حمل و نقل

در ادامه احمد زمانیان، رئیس هیات مدیره انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل بین المللی خراسان رضوی، اظهار کرد: بدون شک استان ما یکی از قطب‌های بین المللی و ترانزیت بوده و بعد از تهران در جایگاه دوم قرار دارد.

وی ادامه داد: در حال حاضر 230 شرکت حمل و نقل بین المللی در استان فعال است که این شرکت‌ها توانسته‌اند برای بیش از 2500 نفر اشتغال‌زایی داشته باشند. همچنین حدود 7000 تجهیز از ناوگان حمل و نقل ملی تحت پوشش شرکت‌های حمل و نقل استان بوده و بیش از 500 میلیارد تومان سرمایه گذاری در حوزه حمل و نقل بین المللی داشته‌اند.

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل بین المللی خراسان رضوی تصریح کرد: بیش از 70 درصد از حمل و نقل کالاهای کشور در خراسان رضوی انجام می‌شود و استان ما از این جهت نقش مهمی در اقتصاد کشور دارد.

زمانیان با بیان اینکه قشر فعال در حوزه حمل و نقل همیشه گمنام است، گفت: ما با انبوهی شود، نقاط مثبتی خواهد داشت و برعکس از مشکلات اداری رو به رو بوده و با رکود زیادی مواجه هستیم. مسئولان دولتی باید این مجموعه ها را باور کنند و در حل مشکلات کنار ما باشند. امیدواریم خروجی این مراسم افزایش همین همکاری‌ها بین دو بخش باشد.

وی خاطرنشان کرد: حمل و نقل بین‌المللی و ترانزیت استان سرآمد کشور در منطقه است. این نیازمند این است که در استانداری کارگروه ترانزیت راه اندازی شود تا با رصد مشکلات این حوزه به اقتصاد استان کمک شود.

‌محمودی، نایب رئیس اتاق بازرگانی مشهد نیز در این جلسه اظهار کرد: هم اکنون 230 شرکت حمل و نقل در استان ما فعالیت دارد که دقیقا در مسیر ترانزیت کالا به افغانستان و آسیای میانه قرار گرفته است.

وی ادامه داد: اتاق بازرگانی نیز با تشکیل کمیسیون‌های تخصصی حمل و نقل و ترانزیت به حل مشکلات این بخش اهتمام ورزیده است. بخشی از مشکلاتی که در حوزه حمل و نقل عنوان می شود، محلی و ملی است. ما سعی می‌کنیم مشکلات محلی را از طریق شورای گفت و گو پیگیری کنیم. البته برخی مسایل نیز ملی است که هم اتاق و هم سایر دستگاهها باید برای حل آن مشارکت کنند.

محمودی تصریح کرد: مساله حل ویزای مکرر برای رانندگان ترانزیت، رفع ممنوعیت فعالیت شرکت‌هایی که دارای کامیون‌های خارجی توقیف شده بودند، حذف مالیات بر ارزش افزوده صادرات و اعزام هیاتی از کمیسیون حمل و نقل استان به بندر عباس از عمده ترین مسایلی است که در اتاق مشهد پیگیری شده است.