رئیس سازمان برنامه و بودجه آذربایجان‌شرقی بر ضرورت اجماع نخبگان در دانش‌بنیان کردن اقتصاد کشور تأکید کرد.

به گزارش مرور نیوز، داوود بهبودی در نشست تحصصی اقتصاد مقاومتی و سیاست‌ها و برنامه‌های نوین اشتغال که به همت سازمان جهاد دانشگاهی آذربایجان‌شرقی برگزار شد، اظهار کرد: برای اداره‌ی شایسته و صحیح هر جامعه‌ای نیازمند مدل و تئوری‌های خاصی هستیم و اگر سیاست‌های اجرایی در این راستا متناسب با مدل‌های تعریف شده توسط کارشناسان و نظریه‌پردازان نباشد، نتیجه‌ی مورد نظر حاصل نخواهد شد.

وی افزود: مدل‌های تعیین شده در حوزه‌ی علوم انسانی متفاوت از مدل‌های علوم طبیعی و علوم پایه است؛ ولی همگی در اصول و مبنا مشترک هستند؛ بنابراین مدل‌های در نظر گرفته شده باید متناسب با چارچوب فرهنگی و باور حاکم بر جامعه باشد.

وی افزود: پس از طی مرحله‌ی نظریه‌پردازی و ارائه‌ی تئوری توسط متخصصان، باید در راستای عملی کردن آن در قالب مدل اقدام کرد و هر ایده‌ای زمانی قابلیت اجرا خواهد داشت که به مدل تبدیل شود.

بهبودی تاکید کرد: تنها با اجرای مدل است که می‌توان نقاط قوت و ضعف را مشخص و در راستای اجرای اصلاحات گام برداشت.

وی با اشاره به اینکه پس از پیروزی انقلاب همگی به دنبال یک الگوی جدید بودند، گفت: بنیانگذار کبیر انقلاب با ارائه‌ی مدل و تئوری خود این انتظار را در مردم به وجود آوردند و تئوری ارائه شده توسط ایشان مورد استقبال عموم مردم اعم از عام و خاص قرار گرفت؛ چرا که آن تئوری منطبق بر نظام‎های ارزشی جامعه بود.

وی با بیان اینکه انسان با اختیار کامل آفریده شده است، گفت: قبل از نتیجه‌ی کارها، انسان تام‌الاختیار بوده و می‌تواند تمامی توان خود را در راستای به ثمر نشستن اقداماتش به کار گیرد. ولی در نهایت این تدبیر و حکمت الهی است که در نتیجه‌ی نهایی نمایان خواهد شد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه‌ی استان گفت: نبود شناخت خوب از حوزه‌ی فرهنگی و اقتصاد اسلامی از جمله دلایل اصلی مشکلات کنونی حاکم بر جامعه است و حتی اگر تحریم‌ها و استکبار جهانی نیز حل شود، نمی‌توان از این مشکلات رهایی یافت و باید پذیرفت که بخش عمده‌ای از این مشکلات، برآیند سوء مدیریت مسئولان است.

وی افزود: در بیان چالش‌های اجتماعی و تعریف از چارچوب‎های علمی نیز توافق وجود ندارد و اختلاف نظرها در این میان به تشدید مشکلات دامن زده است.

وی متذکر شد: جامعه‌ نیز برای قرار گرفتن بر روی ریل توسعه نیازمند تعریف واحد از توسعه است و به عنوان مثال تمامی جوامع توسعه یافته، حاکمیت قانون را پذیرفته‌اند و وحدت در تعریف از قوانین و اصول علمی از جمله موارد لازم به منظور قرار گرفتن در مسیر توسعه است.

بهبودی خاطرنشان کرد: جامعه‌ای که مسئولیت‌پذیری و پاسخگویی و همچنین شفافیت وجود نداشته باشد، در مبارزه با فساد نیز موفق نبوده و دچار مشکلات زیادی خواهد شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود و با اشاره به سیاست‌های جمعیت کشور در دهه‌ی 60 گفت: دهه‌ی 60 که مقارن با دوران جنگ بود باعث رشد جمعیت با نرخ افزاینده‌ی 3.6 درصد شد. ولی امروزه این نرخ به 1.2 درصد کاهش یافته است که این نیز نشانگر پیری جمعیت کشور در سال‌های آتی است.

وی بیان کرد: جنگ، استکبار، سوء تدبیر باعث شد تا اقتصاد در حد انتظار رشد نکرده و امروزه نیز با خیل عظیمی از آموزش دیده‌هایی مواجه شویم که فرصت شغلی مناسب برای آن‌ها وجود ندارد.

بهبودی اظهار کرد: افزایش افراد تحت پوشش بیمه‌ی اجباری سازمان تامین اجتماعی نیز افزایش مثبت فرصت‌های شغلی را نشان می‌دهد و با در نظر گرفتن مشاغل غیر رسمی نیز می‎توان چنین نتیجه‎ای از این آمار ارائه شده گرفت.

وی ادامه داد: هر چه کشورها به سمت صنعتی و فراصنعتی شدن پیش می‌روند، سهم بخش کشاورزی در تولید آن کشور ناچیز می‌شود؛ به این معنی که همان بخش کوچکی از کشاورزی دانش بنیان، بیشترین تولید را دارد.

وی افزود: تعداد شاغلین بخش کشاورزی کشور، حدود 3.5 میلیون نفر است که تفاوت چشمگیری را برای سالیان متمادی نشان نمی‌دهد.

بهبودی همچنین با اشاره به نرخ بیکاری مردان و زنان کشور گفت: طبق اخرین آمار، نرخ بیکاری مردان در طی سال‌های گذشته رو به افزایش است و همچنین نرخ اشتغال زنان نیز به همان ترتیب افزایش یافته که این نیز نشانگر رشد مشاغل غیررسمی است.

وی گفت: نرخ مشارکت بانوان در اقتصاد کشور، زیر 20 درصد بوده و نرخ مشارکت کلی در کشور بالای 40 درصد است و که در مقایسه با نرخ جهانی، رشد خوبی را نشان می‌دهد.

"نجف قراچورلو"، رئیس پژوهشکده‌ی توسعه و برنامه ریزی جهاد دانشگاهی نیز در این نشست گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران شاهد پیشرفت‌های خوبی در تمامی عرصه‌ها به خصوص عرصه‌ی توسعه‌ی سیاسی و مشارکت‌های اجتماعی بوده‌ایم.

وی با اشاره به اقتصاد مقاومتی بیان کرد: چندین سال از بیان این مطلب از سوی رهبر معظم انقلاب می‌گذرد ولی اقدامات لازم به منظور اجرای این طرح هنوز مدل‌سازی نشده است.

وی عنوان کرد: بایدها و نبایدها در عرصه‌ی اقتصاد مقاومتی و راهکارها باید مورد توجه قرار گیرند و اکتفا کردن به نظریات کافی نیست.

گفتنی است، نشست اقتصاد مقاومتی و سیاست‌ها و برنامه‌های نوین اشتغال به همت سازمان جهاد دانشگاهی استان، روز گذشته با حضور اساتید و اعضای هیات علمی دانشگاه و جهاد دانشگاهی استان در محل سازمان جهاد دانشگاهی برگزار شد.