معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گفت: در صورت آزادسازی حریم "قلعه فلک الافلاک" خرم‌آباد پرونده آن تکمیل و به برای ثبت جهانی به یونسکو ارسال می‌شود.

به گزارش مرور نیوز، محمدحسن طالبیان ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: کنگره تاریخ معماری شهرسازی سه دوره برگزارشده که حدود 10 سال متوقف است و سال آینده کنگره ملی در بم برگزار خواهد شد.

وی بابیان اینکه کنگره‌های استانی معماری شهرسازی نیز برگزار می‌شود که امروز نخستین کنگره در لرستان برگزارشده است افزود: همه دستگاه‌ها و فرهیختگان استان در این کنگره مشارکت کرده و این موضوع امری مهم است چراکه سبب می‌شود شناخت بهتری از تاریخ، فرهنگ و طبیعت داشته باشیم و زمانی که این ظرفیت‌ها را درست بشناسیم به فرهیختگی جامعه کمک می‌کند، حتی به حفظ آثار تاریخی- فرهنگی کمک می‌کند تا در برنامه‌های جدید از تجربه‌های تاریخی خوب بهره‌مند شویم چراکه به دنبال آن توسعه پایدار ایجاد می‌شود.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری عنوان کرد: در سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل برگزاری این کنگره اقدامی بسیار مهمی است چراکه مبنای اقتصاد مقاومتی فرهنگ و پایداری است بنابراین در 31 استان این کار انجام می‌شود که لرستان نوزدهمین استان است و تا اواسط اسفندماه مابقی استان‌ها کارشان به اتمام می‌رسد و 31 کتاب نیز چاپ می‌شود.

وی بیان کرد: خوشبختانه درزمینهٔ‌های مختلف مقاله ارسال‌شده و یک فضای پویایی در استان‌ها در ارتباط با کنگره تاریخی معماری شهرسازی ایجادشده است.

طالبیان تصریح کرد: در راستای قلعه فلک الافلاک که در فهرست موقت ثبت جهانی قرار دارد ضمن اینکه قلعه و ساختمان‌های اطراف تبدیل به موزه می‌شود و فضا را برای ثبت جهانی آماده می‌کند، موضوع آزادسازی مکان‌هایی که دست نیروهای نظامی است و خوشبختانه دستور مقام معظم رهبری نیز برای جابه‌جایی‌ها وجود دارد با ملاحظات این کار انجام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه بودجه این کار تأمین‌شده ولی در راستای جابه‌جایی‌ها با دستگاه‌های دیگر مسائلی وجود دارد که باید برطرف شود، استاندار لرستان نیز به جد پیگیر این کار هستند تا انجام شود.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گفت: اگر آزادسازی به‌طور کامل انجام شود و این فضا کلاً به مرکز فرهنگی و موزه‌های استان لرستان تبدیل شود می‌تواند خیلی مهم باشد؛ اگر این اتفاق بیفتد پرونده تکمیل و به یونسکو ارسال می‌شود.

وی اظهار داشت: مدیریت و وضع موجود مهم است چراکه سالی یک سهمیه بیشتر نداریم و اگر پرونده را ارسال کنیم و ناقص باشد خطر برگرداندن وجود دارد و سهمیه‌ای را از دست می‌دهیم بنابراین هیچ خطر و ریسکی را نمی‌پذیریم و منتظر هستیم کار آزادسازی انجام شود.

طالبیان افزود: پل‌های مهم لرستان نشان عظمت و استواری استان و نشان مهندسی بسیار پیشرفته‌ای در دوره‌های خود دارد و در ایران پل‌های لرستان به لحاظ مهندسی، تکنولوژی و خلاقیت از یک کار خارق‌العاده‌ای برخوردارند.

وی عنوان کرد: شش پل مهم در لرستان با روش‌های پیشرفته مستند نگاری شده و این کار باید ادامه پیدا کند، خوشبختانه پایگاه‌های پل‌ها تقویت‌شده و با سازوکار جدید این کار انجام و ادامه خواهد داشت.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با اشاره به اینکه ساماندهی کنار پل‌ها، مسیرهای گردشگری، تابلوهای راهنما و مدیریت منسجمی باید در اطراف پل‌ها صورت گیرد بیان کرد: ساختار مدیریتی برای پل‌های استان آماده و تیمی برای انجام این کارها تشکیل می‌شود و تیمی در دفتر ثبت جهانی نیز کمک خواهد کرد؛ خوشبختانه پرونده پل‌های لرستان در فهرست موقت میراث جهانی ایران در یونسکو قرار دارد و به‌محض آماده شدن جز اولویت‌های ما است که فرستاده شود.

وی در راستای آماده‌سازی منظر راه‌ها تصریح کرد: راه‌های مهم صنعتی و راه‌آهن از جاهای خاصی عبور می‌کند که بخشی مانند سپیددشت، سه پیچ طلا و مناطق حفاظت‌شده محیط‌زیست در استان لرستان است که در مسیر آبشارهای منحصربه‌فرد و سمندر قرار دارد که به‌عنوان یک منظر فرهنگی راه با کمک راه‌آهن و وزارت این کار در حال انجام است ولی زمان‌بر بوده چراکه کاری در سطح ملی است که باید انجام شود.

طالبیان خاطرنشان کرد: حدود 32 هزار اثر تاریخی در کشور وجود دارد و در فهرست‌های جدید آثار بسیاری ارسال‌شده است همچنین فهرستی از آثار دوران انقلاب و دفاع مقدس آماده‌شده که حدود 21 اثر در فهرست قرارگرفته است.

وی گفت: آثار فراوانی نیز شناسایی‌شده است به‌طوری‌که در استان لرستان 55 هزار اثر تاریخی شناسایی‌شده که تنها نیمی از آن‌ها ثبت‌شده است.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری اظهار داشت: حدود 21 اثر جهانی، 11 اثر ناملموس، 21 اثر طبیعی و تاریخی در فهرست جهانی قرارگرفته که هرکدام از آثار بسیار بزرگ است؛ پرونده‌های ایران بزرگ هستند و پرونده پل‌های تاریخی لرستان نیز کار آسانی نیست چراکه یک اثر نیست بلکه تعدادی پل ثبت می‌شود.

وی افزود: اعتبارات ما محدود است که همه‌جانبه باید کارکرد؛ بحث جنگل‌های زاگرس در قالب یک پرونده آماده و منابع طبیعی و محیط‌زیست در این زمینه ورود کنند ما در این زمینه آمادگی کمک داریم سه استانی که محور اصلی ایل راه قرار دارید با همکاری یکدیگر پرونده منسجمی برای میراث ناملموس جهانی آماده کنید.

طالبیان بابیان اینکه حدود 10 درصد از بودجه سازمان برای موضوعات اضطراری است عنوان کرد: بناهایی که براثر عوامل طبیعی یا حوادث غیرمترقبه دچار خسارت می‌شود بلافاصله کل کشور بسیج می‌شود و 10 درصد از بودجه برای رفع خسارت این حوادث اختصاص‌یافته است.