متخصصان ایرانی، ایتالیایی و اسپانیایی برای رفع مشکل گل‌سنگ در آثار جهانی تخت جمشید با انعقاد تفاهم‌نامه با یکدیگر همکاری می‌کنند.

به گزارش مرور نیوز به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری فارس، کارشناس مسوول فنی این اداره کل درمورد نگرانی دوستداران میراث فرهنگی مبنی‌بر تخریب آثار تاریخی تخت جمشید در اثر گلسنگ‌ها اظهار داشت: وجود گلسنگ بر روی سطوح سنگی آثار تاریخی تخت جمشید عارضه‌ای طبیعی است که با نظارت کارشناسان به‌صورت روزانه از این اثر زدوده می‌شود.

سیامک بصیری افزود: وجود گلسنگ‌ها بر سطوح سنگی تخت جمشید اجتناب‌ناپذیر است و هرجا سنگ باشد چه در تخت جمشید چه در جای دیگر احتمال رویش گلسنگ‌ها نیز وجود دارد، چراکه اصلی‌ترین عارضه سطوح سنگی هوازدگی و رویش گلسنگ‌ها است و تخت جمشید نیز از این پدیده مستثنا نیست.

کارشناس مسؤول فنی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان فارس اضافه کرد: تمام تلاش ما این است که گلسنگ‌ها کمترین صدمه را به بدنه تخت جمشید وارد کنند.

بصیری گفت: درباره احتمال ترک‌خوردگی زمین در محدوده تخت جمشید براثر تداوم خشک‌سالی‌ها گفت: به‌هرحال در سال‌های اخیر برداشت آب از منابع زیرزمینی افزایش یافته و سفره‌های آبی خالی شده است و خالی شدن سفره‌ها نشست زمین را به دنبال دارد.

وی اظهار کرد: با توجه به این شرایط، حفر چاه در محدوده‌های مختلف حفاظتی تخت جمشید ممنوع اعلام شده است و به چاه‌های موجود که خشک می‌شود نیز اجازه کف‌شکنی داده نمی‌شود اما بااین‌وجود، سطوح آب به‌شدت پایین رفته و نشست زمین در مناطق مختلف شهرستان مرودشت به چشم می‌خورد و چه‌بسا تخت جمشید نیز از این عارضه در امان نماند.

این کارشناس میراث فرهنگی گفت: کارشناسان کشاورزی و مسؤولان سازمان آب و منابع طبیعی و کشاورزی باید در این زمینه اقدام و روش‌های نوین آبیاری را به کشاورزان منتقل کنند تا آبیاری‌های غرقابی منسوخ‌شده آسیب بیشتری به زمین و اراضی اطراف تخت جمشید نزند.

به‌ گفته مسعود رضایی منفرد مدیر پایگاه مجموعه جهانی پارسه تفاهم‌نامه‌هایی به‌صورت جداگانه با کشور اسپانیا در مورد تشکیل مرکز مطالعات گل‌سنگ تخت جمشید و همین‌طور تفاهم‌نامه انجام مطالعات گونه‌ها و چگونگی برخورد با گلسنگ‌ها و پایش آلایندگی‌های صنعتی با کشور ایتالیا در حال انعقاد است.