مدیرکل حوزه ریاست و مدیریت عملکرد سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری گفت: مساحت 40 هزار هکتاری مراتع خوزستان امروز به 1000 هکتار رسیده است.

به‌گزارش مرور نیوز، نگهدار اسکندری چهارشنبه 4 اسفند درمراسم تکریم و معارفه مدیرکل منابع طبیعی استان همدان، با بیان اینکه با دخالت انسان در اکوسیستم‌های طبیعی مشکلات زیادی در منابع طبیعی به‌وجود آمده است، اظهار کرد: اکوسیستم‌های طبیعی با هم مرتبط بوده و باید در مدیریت آن جامع‌نگری وجود داشته باشد.

وی با اشاره به منشأ داخلی پدیده گردوغبار در استان خوزستان، عنوان کرد: دشتهایی که امروز به کانون‌های گردوغبار خوزستان تبدیل شده است، در گذشته مراتعی بوده که بیش از 50 درصد پوشش گیاهی داشت.

اسکندی بیابانزایی، گردوغبار، کاهش آبهای زیرزمینی و خشکسالی را از جمله چالشهای پیش‌روی منابع طبیعی کشور دانست و افزود: در بازدید از وضعیت گردوغبار اهواز مشاهده کردیم زندگی بر مردم واقعا سخت شده است و در کوتاه مدت هم کاری میسر نیست.

وی با بیان اینکه دخالت نابجا در اکوسیستم‌های طبیعی باعث بروز مشکلاتی برای بشر می‌شود، ادامه داد: در صورتی که در حریم رودخانه‌ها منازل مسکونی و خیابان احداث شود به طور قطع گاهی اوقات رودخانه به حریم ما انسان‌ها تجاوز خواهد کرد.

اسکندری با تأکید بر اینکه مساحت 40 هزار هکتاری مراتع خوزستان امروز به 1000 هکتار رسیده است، اضافه کرد: همچنین مراتع درجه 2 این استان که بین25 تا 50 درصدپ وشش گیاهی داشت، کاهش یافته و به 40 هزار هکتار رسیده است.

مدیرکل حوزه ریاست و مدیریت عملکرد سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری بیان کرد: مساحت اراضی کشاورزی در استان خوزستان از 85 هزار هکتار به 135 هزار هکتار افزایش یافته است.

وی اظهار کرد: بدون توجه به حق‌آبه‌ها و مدیریت جامع حوضه آبخیز و نگرش‌های سیستمی سدهایی در این منطقه ایجاد شده که حرکت آب در روی زمین را بسته و حق آبه ها را از بین برده که نشان دهنده دخالت انسان در اکوسیستم طبیعی است.

اسکندری در ادامه گفت: در استان همدان بحث‌های بیابانزایی مطرح نبوده است اما امروزه گفته می‌شود بخشی از زمینهای همدان ممکن است به بیابان تبدیل شود که باید به این مسأله توجه ویژه شود.

50درصد تولید گوشت قرمز کشور به مراتع وابسته است

وی با اشاره به وجود 14 میلیون هکتار جنگل در کشور خاطرنشان کرد: هر هکتار جنگل 11.5 تن اکسیژن تولید می‌کند که نیاز اکسیژن 6 نفر در یکسال تأمین می‌شود و از طرفی نقش قابل توجهی در جذب گازهای گلخانه‌ای دارد.

مدیرکل حوزه ریاست و مدیریت عملکرد سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری با تأکید بر اینکه 50 درصد گوشت قرمز تولیدی کشور وابسته به علوفه مراتع است، عنوان کرد: هر مرتع دارای پوشش گیاهی 5 برابر زمین لخت آب جذب می‌کند که همین مسأله باعث افزایش آب سفره‌های زیرزمینی می‌شود.

اسکندری به اشاره به اینکه باید منابع طبیعی حفظ شود، یادآور شد: بیش از 8000 گونه گیاهی داوریی و صنعتی در کشور وجود دارد که 2300 گونه گیاهی در مراتع رویش می‌کنند.

وی خطاب به مدیرکل جدید منابع طبیعی استان همدان افزود: جامع نگری در کارها را سرلوحه امور قرار داده و از پراکنده کاری پرهیز شود.

همدان استانی مرتعی است

وی با تأکید بر هماهنگی منابع طبیعی و سازمان جهادکشاورزی، عنوان کرد: سیاست اصلی سازمان جنگل‌ها بر دو مبنای جامع‌نگری و مشارکت مردم گذاشته شده است بنابراین باید بین مشارکت مردم و منافع آنها پیوند ایجاد کنیم چرا که اگر منافع مردم دیده نشود مشارکت نخواهند داشت.

مدیرکل حوزه ریاست و مدیریت عملکرد سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری با بیان اینکه همدان استانی مرتعی است، ادامه داد: استان همدان 1400 هکتار جنگل دارد و مابقی آن مرتع است، 11 درصد از مراتع استان همدان عشایری بوده و 90 درصد آن مراتع روستایی است که باید در تصمیمات مردم به‌کار گرفته شود.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از دیم‌زارهای استان همدان کم بازده است، بیان کرد: باید این دیم زارهای کم‌بازده به علوفه‌کاری تبدیل شود چرا که علوفه‌کاری دیم باعث حفظ آب و خاک می‌شود.

وی با بیان اینکه سیاستهای سازمان جنگل‌ها بر مبنای جامع‌نگری، مشارکت مردم و حفاظت از منابع طبیعی است، تصریح کرد: فساد و بی اعتماد کردن مردم می‌تواند نظام را تهدید کند و امروز دستگاه های دولتی مورد اتهام هستند که با کارهای خود اعتماد مردم را کم می‌کنند بنابراین مدیران باید اعتماد مردم را به دولت جلب کند.

اسکندری با تأکید بر اینکه کارهای منابع طبیعی براساس ضوابط و قوانین است، خطاب به مدیرکل جدید منابع طبیعی استان گفت: درچهارچوب قانون و با هماهنگی دستگاه‌های استان اقدام شود.

مدیرکل حوزه ریاست و مدیریت عملکرد سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری خاطرنشان کرد: موضوع رفع تداخلات و تصرفات توسط وزیر در حال پیگیری است تا اختلافات موجود بین منابع طبیعی و مردم در زمینه مقررات ملی شدن حل شود.

به‌گزارش ایسنا؛ در این مراسم از زحمات محمدرضا همتی مدیرکل سابق منابع طبیعی تقدیر و اسفندیار خزائی به عنوان مدیرکل منابع طبیعی استان همدان منصوب شد.