سازمان انرژی اتمی کشورمان دو روز پیش از آغاز تزریق آزمایشی گاز به سانتریفیوژ پیشرفته "آی آر 8 " به ارتفاع سه متر و قدرت غنی سازی 20 برابر سانتریفیوژهای "آی آر 1" کنونی خبر داد .

به گزارش مرور نیوز، "بهروز کمالوندی" سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشورمان تاکید کرد، سانتریفیوژ آی آر8 به مرحله بلوغ رسیده و برای بررسی میزان پایداری، گاز یو اف 6 به آن تزریق شده است.

وی افزود: آی آر8 ماشین بسیار پیشرفته ای است که حداقل در سه سال گذشته تست های مکانیکال خود را پشت سر گذاشته است. مرحله ورود به تزریق گاز مرحله بسیار مهمی است؛ ماشین های سانتریفیوژها هم باید مرحله بلوغ را طی کنند.

کمالوندی ادامه داد: پس از این دوره، وارد مرحله بهینه سازی می شویم؛ این ماشین از جمله ماشین هایی است که در آینده می تواند در تولید صنعتی برای ما غنی سازی انجام دهد که بتوانیم سوخت مورد نیاز کشور از جمله نیروهای قدرت را تامین کنیم.

سازمان انرژی اتمی کشورمان دو روز پیش از آغاز تزریق آزمایشی گاز به سانتریفیوژ پیشرفته آی آر8 به ارتفاع سه متر و قدرت غنی سازی 20 برابر سانتریفیوژهای آی آر1 کنونی خبر داد.

رئیس جمهور کشورمان 25 شهریور سال گذشته در اولین همایش مدیران شرکت های دانش بنیان حوزه سلامت وعده داده بود در نخستین روز آغاز اجرای توافق هسته ای از 26 دی سال 94 ، جمهوری اسلامی ایران ترزیق گاز را به سانتریفیوژهای پیشرفته آی آر8 آغاز خواهد کرد.

بر اساس توافق هسته ای با غرب، کشورمان همزمان با شروع برجام، به انجام آزمایشات بر روی تک ماشین های سانتریفیوژ آی آر8 مبادرت و از یک و نیم سال مانده به سال دهم اجرای توافق هسته ای، آزمایشات بر روی زنجیره 30 تایی از ماشین ها را آغاز خواهد کرد.