مقام‌های بنگلادشی از جامعه بین‌الملل خواستند تا از طرح مناقشه برانگیز اسکان ده‌ها هزار آواره روهینجا در یک جزیره دور افتاده در بنگلادش حمایت کنند.

به گزارش مرور نیوز به نقل از خبرگزاری فرانسه، محمود علی، وزیر خارجه بنگلادش از نمایندگان 60 هیات دیپلماتیک و چندین آژانس سازمان ملل خواست تا اقدامات موثری برای اسکان این آوارگان انجام دهند.

بر اساس این برنامه قرار است آوارگان روهینجایی در جزیره "تنگار چار"‌ واقع در خلیج بنگال مستقر شوند؛ جایی که وزیر خارجه بنگلادش گفته می‌توان به این آوارگان رانده شده از میانمار کمک‌های بشردوستانه بهتری ارائه کرد.

65 هزار مسلمان روهینجای در اکتبر 2016 وارد بنگلادش شدند. پیشتر نیز حدود 232 هزار تن به این کشور رفته‌اند؛ این افراد از خشونت های صورت گرفته در راخین، واقع در غرب میانمار به بنگلادش گریخته‌اند.

بسیاری از افرادی که به بنگلادش گریخته اند در کمپ های آوارگان در منطقه " Cox`s Bazar " ساکن شدند که هم مرز با استان راخین است و یک منطقه توریستی در بنگلادش به شمار می رود.

اخیرا نیز، بنگلادش کمیته ای را برای رایزنی و سازش با مقام های محلی در منطقه تشکیل داده که بر اسکان این آوارگان روهینجایی نظارت کند و به مقام های این کشور دستور داده تا به تعیین هویت و اسکان مجدد روهینجایی های بدون سند هویت در این جزیره کمک کنند.

یکی از مقام های محلی این ایده دولت را مورد انتقاد قرار داده و گفت که این جزیره 2430 هکتاری تنها در زمستان قابل دسترس است و جایگاه دزدان دریایی است.

دولت بنگلادش در سال 2015 برای نخستین بار ایده اسکان روهینجایی ها را در این جزیره و با وجود این پیشنهاد داد که این جزیره برای ارائه کمک های بشردوستانه برای این افراد هنوز آماده نشده است.

این ایده باعث خشم رهبران جامعه روهینجایی شده درحالیکه یکی از آژانس های سازمان ملل گفته که این اسکان مجدد بسیار پیچیده و مناقشه برانگیز است.

وزیر خارجه بنگلادش درجریان نشست روز یکشنبه خود به مقام های این کشور گفت که روهینجایی ها پس از اتمام ساخت و سازهای ضروری و زیرساخت های لازم شامل مدرسه و جاده می توانند در این جزیره ساکن شوند.

در بیانیه وزارت خارجه بنگلادش آمده است: وزیر خارجه از سازمان ملل و سایر شرکای بین الملل خود خواسته تا از تحقق این اقدام و اسکان روهینجایی ها در این جزیره حمایت کنند. بنگلادش از جامعه بین الملل خواسته تا اقدامات موثری را برای اسکان این افراد که از میانمار فرار کرده اند، انجام دهند.

میانمار به دلیل عدم رعایت حقوق روهینجایی ها به شدت مورد انتقاد جامعه بین الملل قرار دارد چون این جماعت را جزئی از کشورش نمی داند.

از زمان عملیات ارتش میانمار در اکتبر 2016 علیه این افراد و سرکوب روهینجایی ها در راخین، بسیاری از آنها گریخته اند و سازمان ملل نیز تخمین زده که صدها روهینجایی در این سرکوب کشته شدند.