رئیس جمهور روسیه در چارچوب سفر دوره‌ای خود به کشورهای آسیای مرکزی، 28 فوریه سال جاری وارد «دوشنبه» پایتخت تاجیکستان خواهد شد.

به گزارش خبرنگار مرور نیوز،«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه در چارچوب سفر دوره‌ای خود به کشورهای آسیای مرکزی، 28 فوریه سال جاری وارد «دوشنبه» پایتخت تاجیکستان خواهد شد.

این هشتمین سفر رسمی پوتین به تاجیکستان به عنوان رئیس جمهور روسیه محسوب می‌شود.

پوتین در پایان ماه فوریه به 3 کشور دیگر آسیای مرکزی از جمله قرقیزستان، ازبکستان و قزاقستان سفر می‌کند.

هنوز مشخص نیست که سفر رئیس جمهور روسیه چند روزه خواهد بود.

برنامه رسمی بازدید پوتین از تاجیکستان نیز هنوز اعلام نشده است.

پوتین در این سفر با «امامعلی رحمان» رئیس جمهور تاجیکستان دیدار و روابط دوجانبه مسکو-دوشنبه و مسائل منطقه و جهان را بررسی خواهند کرد.

«ایگور شوالف» معاون اول نخست وزیر روسیه در سفر خود به دوشنبه در پایان ماه ژانویه سال جاری گفت: پوتین در آینده‌ای نزدیک جهت حل و فصل مسائل حل نشده در روابط دوشنبه و مسکو به تاجیکستان سفر خواهد کرد.

برخی منابع معتقدند، موضوع اساسی این سفر مبارزه با تروریسم و افراط‌گرایی، به ویژه در خصوص فعال شدن گروه‌های شبه نظامی در مرز تاجیکستان و افغانستان خواهد بود.

منابع آگاه از صحبت تاجیکستان و روسیه درباره موضوع ارائه ویزا برای مهاجران کاری تاجیک در روسیه خبر می‌دهند.

کارشناسان موضوع پیوستن تاجیکستان به اتحادیه اقتصادی اوراسیا را یکی دیگر از مسائلی می‌دانند که در این دیدار مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

موضوع دیگر این دیدار بررسی سطح همکاری تجاری روسیه و تاجیکستان است.

سال گذشته حجم تجارت روسیه و تاجیکستان 6.3 درصد یا تقریبا یک میلیارد دلار کاهش یافت.

با وجود این روسیه یکی از شرکای اصلی تجارت خارجی تاجیکستان باقی مانده است.

کاهش حجم تجارت بین این 2 کشور مایه نگرانی دوشنبه و مسکو شده و به احتمال زیاد پوتین و رحمان بر روی گسترش تجارت دوجانبه تمرکز خواهند کرد.