وزارت دفاع چین امروز (پنجشنبه) گزارش‌ها مبنی بر گشت زنی خودروهای نظامی این کشور در افغانستان را رد کرد و گفت: دو کشور فقط در مرزهای مشترک عملیات ضد ترور برگزار کردند.

به گزارش مرور نیوز به نقل از خبرگزاری رویترز، سخنگوی وزارت دفاع چین گفت: وزارت امنیت عمومی چین همکاری‌های ضد ترور در طول مرزهای چین و افغانستان داشته است.

وی افزود: نهادهای مجری قانون از چین و افغانستان بر اساس یک توافق دو جانبه جهت تقویت مرزها و اجرای قانون در طول مرزهای دو کشور همکاری با یکدیگر داشته‌اند و یک مانور ضد ترور و همچنین مبارزه با جرایم بین مرزی برگزار کردند.

این سخنگو گفت: گزارش رسانه‌ها در مورد گشت زنی خودروهای نظامی چینی در داخل خاک افغانستان واقعیت ندارد.

وی همچنین اخبار در مورد افزایش حضور نظامیان کشورش در مرزهایش با کره شمالی را تکذیب کرد و گفت: گزارش‌ها مبنی بر اینکه ارتش آزادی بخش خلق چین بر شمار نیروهایش در مرز کره افزوده، کاملا بی اساس و جعلی است.

این سخنگو همچنین اعلام کرد که پکن از حضور ناو هواپیمابر آمریکا در دریای چین جنوبی آگاه است و به آزادی دریانوردی برای تمام کشورها احترام می‌گذارد.

وی گفت: چین امیدوار است آمریکا نیز در مقابل به حاکمیت دیگر کشورها و مسائل امنیتی منطقه و تلاش‌های کشورهای منطقه برای حفظ صلح و ثبات در دریای چین جنوبی احترام بگذارد. ما نیز به آزادی دریانوردی و آزادی پرواز برای همه کشورها در دریای چین جنوبی بر اساس قوانین بین المللی احترام می‌گذاریم. شرایط در دریای چین جنوبی در حال حاضر باثبات است و امیدواریم اقدامات طرف آمریکایی بتواند انرژی مثبتی برای بهتر شدن شرایط باشد.

این سخنگو تاکید کرد: روابط نظامی خوب میان دو کشور به نفع هر دو و همچنین منطقه و کل جهان است. چین امیدوار است آمریکا بتواند درخواست‌های پکن برای تقویت ارتباطات را برآورده کند و از هر گونه سوء قضاوت بر حذر باشد.