مدیران دستگاه‌های اجرایی و نهادهای علمی و فرهنگی استان فارس در نشست بحث و تبادل‌نظر پیرامون برنامه یک‌ساله شیراز، پیشنهاد‌های خود در مورد برنامه‌های یک‌ساله انتخاب شیراز به‌عنوان پایتخت جوانان جهان اسلام را مطرح کردند.

به گزارش مرور نیوز، مدیرکل ورزش و جوانان فارس پیش از ظهر امروز در نشست بحث و تبادل‌نظر پیرامون برنامه یک‌ساله شیراز با عنوان پایتختی جوانان جهان اسلام اظهار داشت: 6 محور در ذیل برنامه‌های اطلاق شیراز به‌عنوان پایتخت جهان اسلام لحاظ شده که از آن جمله می‌توان گردشگری، موضوعات مذهبی شامل در پرتو ملاصدرا و نشست قرآنی، برنامه‌های ورزش، هنری از قبیل فیلم و عکس را مورد اشاره قرار داد.

حیدرعلی کامیاب افزود: جشنواره عکس شیراز به شهرداری شیراز واگذارشده و تا پایان اردیبهشت باید اجرایی شود، همایش در پرتو ملاصدرا پیشنهاد سازمان کنفرانس اسلامی بود که دانشگاه شیراز، دانشگاه آزاد، حوزه علمیه و مدرسه خان در هفته اول خردادماه قبل از ماه مبارک رمضان این برنامه را اجرایی می‌کنند.

وی ادامه داد: تورنمنت تفریحی‌ورزشی را اداره‌کل جوانان فارس تا پایان شهریور برگزار می‌کند و جشنواره هنرهای زیبا توسط اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری دانشگاه هنر در دستور کار قرار دارد همچنین جشنواره لباس‌های سنتی شیراز و جشنواره فیلم کوتاه توسط اداره‌کل فرهنگ و ارشاد و نشست قرآنی جوانان کشورهای اسلامی توسط تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی برگزار می‌شود.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی نیز در این جلسه گفت: ظرفیت نهادهای ما بیشتر از آن مواردی است که مشخص‌شده و به‌عنوان‌مثال یکی از مشترکات جهان اسلام بحث مساجد است ما حدود 5 هزار مسجد در استان فارس داریم و این بزرگ‌ترین نقطه مشترک ما با جهان اسلام است.

حجت‌الاسلام محمد رضایی تصریح کرد: در سه بخش آموزشی، پژوهشی و فرهنگی حوزه دین می‌توانیم کار کنیم می‌توانیم یک سری کارگاه‌های آموزشی شبهه شناسی را که مشترک جوانان جهان اسلام باشد برگزار کنیم چنانکه علمای اهل تسنن هم به این نتیجه رسیده‌اند که باید از مشترکات دین اسلام و مذاهب بهره‌برداری شود.

این مسؤول بیان کرد: ارائه معارف دینی و مذهبی و آموزش غیرحضوری مبانی دینی و اصول اخلاقی، برگزاری رقابت‌های مقاله‌نویسی، سیر مطالعاتی و راه‌اندازی گروه‌های مطالعه کتب دینی از نویسنده‌های اهل تسنن و تشیع، بحث نقد کتاب و برنامه‌هایی در بحث پژوهش و آموزش در حوزه انقلاب اسلامی قابل‌تأمل است.

ابراهیم گشتاسبی‌راد سرپرست دانشگاه شیراز هم در این نشست اظهارنظر کرد و گفت: در رایزنی که با «او آی سی» سازمان همکاری‌های اسلامی داشتیم مایل بودند در زمینه آموزش و کارگاه‌های علمی و تحقیقاتی از جمله در زمینه جامعه‌شناسی و روانشناسی دینی و حقوق جوان مسلمان برنامه‌هایی توسط دانشگاه ارائه شود.

محمد کرم الهی رئیس حوزه هنری فارس نیز اظهار داشت: خوشنویسی و نگارگری در شیراز و فارس جایگاه بالایی دارد که جای آن در این مجموعه برنامه‌ها خالی است و همچنین شیراز علاوه بر شعر در حوزه داستان نیز می‌تواند حرف‌هایی برای گفتن داشته باشد.

حبیب شریف رئیس بنیاد نخبگان فارس بیان کرد: برگزاری تور تبادل فناوری، همایش راهکارهای توسعه پایدار، جایزه بزرگ اختراعات جوانان جهان اسلام و تدوین طراحی و اجرای سرود مشترک و تمبر یادبود در این برنامه مورد اقبال قرار خواهد گرفت.

محمدجواد دهقانی سرپرست پایگاه استنادی جهان اسلام نیز گفت: این پایگاه زیرمجموعه «او آی سی» سازمان همکاری‌های اسلامی است و در هماهنگی با این مجموعه مقررشده باشگاه جوانان دانشمند جهان اسلام را تشکیل دهیم که باهدف شناسایی و تقدیر از دانشمندان جوان جهان اسلام است و می‌تواند در ذیل برنامه‌های یک‌ساله به‌صورت کلان‌تر اجرایی شود.

شکرالله دانش معاون فرهنگی تبلیغات اسلامی فارس نیز در این نشست اظهار داشت: مناسب است پرسشنامه‌ای از جوانان دریافت شود چراکه افرادی که تاکنون نظر داده‌اند مدیران غیر جوان دستگاه‌های اجرایی هستند و نظرات جامعه مخاطب این برنامه دریافت نشده است ضمن این‌که جا دارد پایگاه‌های مجازی برای جوانان جهان اسلام راه‌اندازی شود که این ارتباطات برای هم‌اندیشی‌های آتی در ساخت و جهت‌دهی تحولات آینده جهان اسلام استفاده شود.

در این نشست حمید رضا آذری مدیرکل آموزش و پرورش با اشاره به وجود جوانان نخبه بسیار در این استان برخی پیشنهادات آنان را واجد ارزش‌هایی برتر از نظرات دستگاه‌های اداری دانست.

نقش ادیان در صلح و معرفی اسلام رحمانی و نهادسازی در این راستا از دیگر پیشنهاد‌هایی بود که در این جلسه به آن پرداخته شد.