عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی و ناظر مجلس در هیئت نظارت بر مطبوعات در توضیحاتی گفت که در حال حاضر دوره انتظار برای دریافت مجوز نشریه حدود 4 ماه است و حدود 600 نفر در صف هستند.

به گزارش مرور نیوز، حسینعلی حاجی دلیگانی در جلسه علنی امروز (چهارشنبه) در تذکری خطاب به رییس مجلس گفت: ما می بینیم که مردم برای مراجعه به نمایندگانشان در صف‌های طولانی برای تحویل وسایل‌شان ایستاده‌اند. آقای رئیس اگر یک روز مراجعه کنید و ببینید که چه صف طولانی کشیده می شود و چه مطالبی رد و بدل می شود متوجه این سختی می شوید.

وی افزود: اگر ما نمی‌خواهیم مردمی عمل کنیم حداقل علمایی عمل کنیم که شما به این مسایل آشنا هستید و وقتی مردم به در منازل مراجع می روند به راحتی وارد می شوند و این شان مجلس نیست و شان مجلس همان شان خانه ملت است که باید حفظ شود.

نماینده مردم شاهین شهر در مجلس ادامه داد: دو هفته قبل بنده سوالی از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی داشتم که علی رغم تصریح قانون برای تعیین تکلیف متقاضیان دریافت مجوز نشریه هیئت نظارت در مطبوعات در مهلت قانونی خودش نتوانسته و یا نخواسته به 1200 نفر متقاضی پاسخ دهد و خلاف قانون عمل شده است.

وی با اشاره به پاسخ وزیر ارشاد در این زمینه گفت: در آن جلسه وزیر ارشاد گفتند که با همراهی نمایندگان مجلس تصمیم گرفته ایم که صدور مجوز نشریه را متوقف کنیم و به گونه‌ای صحبت کرده‌اند که من احساس کردم که آقای وکیلی نیز از طرف مجلس ناظر بوده‌اند آیا همراهی داشته‌اند یا نداشته‌اند و گویا استناد آقایان نیز این بوده است چون آقای مطهری نیز از طرف مجلس در جلسات هیئت نظارت شرکت می‌کرده‌اند آنجا نیز به نوعی قانون شکنی در هیئت نظارت اتفاق افتاده است و امروز شدیدتر شده است و الان 1200 نفر براساس مهلت قانونی پاسخ برای نشریه نگرفته‌اند.

حاجی دلیگانی از لاریجانی خواست از وکیلی بخواهد که به وی توضیح دهد.

علی لاریجانی در پاسخ به این تذکر گفت: روال این نیست که اگر اشکالی در جایی می‌بینید ما بگوییم در مجلس آقای فلانی بیایید و توضیح دهید.

رییس مجلس همچنین در مورد تذکر اول حاجی دلیگانی در مورد صف‌های طولانی مردم برای ملاقات با نمایندگان گفت: مجموعه بخش‌های دفاتر نمایندگان در اختیار مردم است و تا آخر شب نیز گاهی حضور دارند اما مجموعه این مجلس نظامات حفاظتی دارد که مسئولین حفاظت آن را دنبال می کنند؛ منتهی اگر شما می خواهید خارج از همه این نظامات عمل کنید جایی دیگری برایتان در نظر بگیریم.

همچنین محمدعلی وکیلی، عضو ناظر مجلس در هیئت نظارت بر مطبوعات نیز در توضیحاتی گفت: اگر دوستان در معرض ارتباط با هیئت نظارت گذشته بوده اند می دانند در گذشته متقاضیان حدود 4000 نفر بودند و صف انتظار زمانی‌شان حدود 4 سال بود اما ظرف سه، چهار سال گذشته این پروسه زمانی به 6 ماه کاهش یافت.

وی افزود: از یک طرف هیئت نظارت تحت فشار است که باید دقت لازم را در صدور مجوز داشته باشد که مجوز به اهلش داده شود و این برای کشور خوب نیست که ما چند ده هزار مجوز داشته باشیم و کسانی که ظرفیت اقدام دارند فقط 230 الی 240 نفر باشد.

وکیلی با بیان اینکه هیئت نظارت با طمانینه و مطابق مر قانون این زمان را تعیین کرده است گفت: در حال حاضر دوره انتظار حدود 4 ماه است و همان حدود 600 نفر در صف وجود دارد که امیدواریم اینها به مرور زمان تسهیل شود و این تعداد به روز شود.