دبیر کل فدراسیون طیور ایران با بیان اینکه سهمیه کنجاله و سویایی اردیبهشت برای مرغ مادر و مرغ تخم گذار هنوز انجام نگرفته، گفت: این مساله ممکن است در آینده تبدیل به بحرانی شود که در سال ۹۹ برای بازار مرغ و تخم مرغ تجربه کردیم.

به گزارش مرور نیوز، دبیر کل فدراسیون طیور ایران با اشاره به اینکه  تخصیص نهاده ها تا فروردین برای ذرت انجام شده ولی برای کنجاله و سویا تا وسط فروردین انجام شده است، گفت: در واقع سهیمه کنجاله و سویایی اردیبهشت برای مرغ مادر و مرغ تخم گذار هنوز انجام نگرفته، هرچند برای سایر بخش های صنعت هم درباره اردیبهشت ماه مسئولان هیچگونه پاسخی نداده اند و حتی بیانه ای که از فدراسیون منتشر کرده هنوز بی پاسخ مانده است در حالی که برخی از فعالان این صنعت از ما به عنوان تشکل فدراسیون می پرسند که جوجه ریزی انجام بدهند یا نه! هیچ پاسخی نداریم و وزارت جهاد کشاورزی هم نسبت به وضعیت ارز اطلاعی ندارد و به نظر می رسد متولیان تولید در وزارت جهاد و ما در بلاتکلیفی به سر می بریم و این مساله ممکن است در آینده تبدیل به بحرانی بشود که در سال ۹۹ برای بازار مرغ و تخم مرغ تجربه کردیم.

فرزاد طلاکش با بیان اینکه در حال حاضر با معاونت بررسی های دفتر رهبری مکاتباتی داشته ایم و هنوز پاسخی نداده اند و حتی واکنشی نسبت به بیانیه نداشته اند، افزود: اگر برای صنعت مرغ مادر و مرغ تخم گذار الان تصمیم نگیرند در چند ماه آینده اثر آن نمایان خواهد شد.

وضعیت جوجه ریزی در مرغداری ها

او درباره شرایط کنونی مرغداری‌ها در کشور تصریح کرد: الان وضعیت جوجه ریزی در مرغداری ها نرمال است و از نهاده هایی که از قبل در اختیار مرغداری ها بوده جوجه ریزی انجام می‌شود، اما در صنعت مرغ تخمگذار و مرغ مادر نمی شود با سهل انگاری از آن گذشت، زیرا برای مرغ گوشتی به دلیل اینکه دوره پرورش دو ماهه است، می توان با مشقت با کمبود نهاده ها هم اوضاع را گذراند، اما دوره پرورش مرغ مادر و مرغ تخم گذار ۲ ساله است.

دبیر کل فدراسیون طیور ایران با تاکید بر اینکه در شرایط کنونی قیمت تمام شده مرغ بالای ۲۸ هزار تومان است، گفت: هم اکنون در بازار آزاد قیمت کنجاله ۱۲ هزار تومان شده و از طرف دیگر به اندازه نیاز کشور در بازار، کنجاله و سویا وجود ندارد و با توجه به اینکه قیمت تمام شده مرغ گوشتی حدود ۲۸ هزار تومان و برای هر کیلو تخم مرغ ۲۰ هزار تومان است، عملا مرغدای ها صرفه اقتصادی ندارند؛ زیرا  مرغ را از مرغدار کیلویی ۱۸ هزار تومان می خرند و هر کیلو تخم مرغ ۲۰ هزار تومان است، در حالی که قیمت مصوبه هر کیلو گوشت مرغ سال گذشته ۱۹۵۰۰ تومان بوده و نرخ کنونی پایین تر است و امسال هزینه حمل و نقل، دستمزد و... هم بالا رفته است.

طلاکش با اشاره به اینکه قیمت سویا پارسال ۳۴۰۰ تومان بود، اظهار کرد: با افزایش قیمت جهانی نهاده ها دولت نمی تواند زیر ۴۵۰۰ تومان این محصول را به مرغدار بدهد، به همین دلیل کالا در بنادر حبس شده است، زیرا واردکننده می گوید نمی تواند کالا را با نرخ قبلی که وزارت جهاد پیشنهاد کرده محصولش را ترخیص کند، چرا که این نرخ توام با ضرر خواهد بود.

تاثیر هزینه های دستمزد، حمل و نقل و... 

او افزود: در حال حاضر سرانه قیمتی تغییر کرده و این مساله تحت تاثیر هزینه های دستمزد، حمل و نقل و... است و حتی اگر نرخ ارز دولتی هم تغییری نکند، باز این گرانی ها اتفاق می افتد؛ هرچند نباید فراموش کرد که بخشی از هزینه های اضافی که در پشت بارنامه کامیون ها به مرغدار تحمیل می شود، هم روی قیمت تمام شده تاثیرگذار است.

طلاکش با اشاره به اینکه در حال حاضر نهاده از بازارگاه به مرغدار می گذرد به همین دلیل تغییر نوسانات قیمت ارز روی این بازار تاثیر نمی گذارد، اظهار کرد: بازار با کمبود کنجاله و سویا شدیدا دچار تنش شده و در دو هفته گذشته قیمت، ۳۰ درصد گران شده و واحدهای بزرگی که به مواد اولیه زیادی نیاز دارند نمی تواند تقاضای خود را در بازار تامین کنند. از این رو هم مرغدارهای گوشتی و هم مرغدارهای تخم گذار به وزارت جهاد فشار وارد می کنند که صادرات آزاد شود؛ زیرا در روز ۲۰۰ تن تخم مرغ و ۲۵۰ تا ۳۰۰ تن گوشت مرغ مازاد داریم و اگر این آزادسازی اتفاق نیفتد، با توجه به اینکه قیمت ها بالا رفته است به شدت مرغدار آسیب می بیند.

او افزود: در شرایط کنونی قیمت مرغ در میدان بهمن ۲۶ هزار تومان است، در حالی که قیمت مصوب ۳۱ هزار تومان بوده و این تحت تاثیر کاهش مصرف گوشت مرغ در کشور است.