مهدی یوسف‌خانی گفت: مهم ترین علتی که در اجرای طرح مرغ سایزدولت فعلا نتوانسته موفق باشد عدم فرهنگ سازی بین مردم بوده است.

رئیس اتحادیه فروشندگان مرغ و ماهی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی مرور نیوز، با اشاره به اینکه اخباری مبنی بر شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان ببین مردم رواج پیدا کرده گفت: متاسفانه این خبر از لحاظ روانی بین مردم تاثیر گذاشته و میزان مصرف مرغ  طی این مدت تا حدی کاهش یافته است.

مهدی یوسف‌خانی با بیان اینکه حتی یک مورد هم ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در مرغ های پرورشی صنعتی دیده نشده است، افزود:این بیماری مخصوص پرندگان وحشی مهاجر بوده اما توصیه می شود برای اطمینان بیشتر از خرید اردک و مرغ زنده در کنار خیابان و بازار آزاد مردم جلوگیری کنند.  

به گفته این مسئول با شیوع بیماری آنفلونزای فوق حاد پرندگان تقاضای مرغ  برای مصرف در بازار 5 درصد کاهش پیدا کرده ولی کاهش قیمتی نداشتیم.

وی به آخرین تحولات قیمتی مرغ در بازار اشاره کرد و گفت: قیمت مرغ برای تولید کننده مقداری پایین است و قیمت این محصول  درب مرغداری که به کشتارگاه تحویل داده می شود 4 هزار و 400 تومان است در حالی که این قیمت باید 200 تا 300 تومان رشد پیدا کنند تا مرغدار متضرر نشود.

رئیس اتحادیه فروشندگان مرغ ادامه داد: در حال حاضر قیمت مرغ در خرده فروشی هرکیلو گرم 6 هزار و 900 تومان به فروش می رسد.

یوسف‌خانی درباره اجرای طرح مرغ سایز توضیح داد: متاسفانه مسئولین در اجرای طرح مرغ سایز موفق نبودند چرا که برای هر طرحی نیاز داریم یکسری مطالعات و زیر ساخت هایی صورت بگیرد، اما مسولین وزارت جهاد کشاورزی یکباره تصمیم گرفتند این طرح را عملیاتی کنند  و آن را به سازمان دامپزشکی ابلاغ کردند.

رئیس اتحادیه فروشندگان مرغ و ماهی تصریح کرد: درتاریخ 25 آبان ماه یک جلسه ای مسولین گذاشتند که باید طرح اجرای مرغ سایز از یک هفته دیگر (اول آذر) آغاز شود این درحالی بود که اتحادیه و انجمن مرغداران مخالفت های خود را اعلام کردند چون هنوز ابزار این طرح در کشتارگاهای ما وجود ندارد و از لحاظ دیگری تجهیزات ما در کشتارگاهای کشور به روز نیست.

وی با اشاره به موارد فوق اذعان کرد:مهم ترین علتی که در اجرای این طرح دولت فعلا نتوانسته موفق باشد عدم فرهنگ سازی است، متاسفانه مردم ما فرهنگ استفاده  از مرغ سایز را هنوز پیدا نکردند و اکثریت برای مصارف خود از مرغ های درشت استفاده می کنند.

یوسف خانی با انتقاد از این که مسئولین برای استفاده مردم از مرغ سایز فرهنگ سازی نکردند،تصریح کرد:فرهنگ استفاده از مرغ درشت چندین سال در کشور ما شکل گرفته است و نمی توان یک روزه فرهنگ استفاده مردم را تغییر داد همچنین دولت باید از طریق رسانه ها،صداوسیما و... فرهنگ سازی کند با اجرای این روش تا یکسال زمان می برد تا این طرح بین مردم جا بیافتد.

شایان ذکر است مرغ سایز یا همان مرغ وزنی به مرغی گفته می شود که وزن آن بین 1کیلو گرم تا 1 کیلو 600 گرم باشد.