رئیس سازمان برنامه و بودجه بر لزوم حداکثری بهره‌گیری از ظرفیت‌ های موجود در سطح استان ها تاکید کرد.

به گزارش مرور نیوز، محمد باقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه در مراسم رونمایی از اسناد توسعه‌ای استان تهران، گفت: آن چه امروز در سطح استان تهران اتفاق افتاده و اسنادی که در اختیار دستگاه‌های ارجاعی قرار گرفته کار لازمی بود که می‌بایست در جهت توسعه استان تهران حتماً انجام شود. امروز با نگاهی به مبانی نظری کشورهای مختلف یک نظر واحد تحت عنوان پیگیری توسعه یافتگی در همه کشورها مشاهده می‌کنیم.

وی افزود: قطعاً بدون مطالعه ظرفیت‌های هر کشور گام برداشتن در جهت توسعه یافتگی غیرممکن است، هر کشوری باید توجه کند علاوه بر نقاط ضعف و قوتی که دارد چه ظرفیت‌هایی در آن وجود دارد که می‌توان از آنها استفاده کنند. سند آمایش در جهت تحقق این مهم تدوین می‌شود.

نوبخت ادامه داد: این سند می‌گوید هر یک از بخش‌ها و جغرافیای استان آمادگی انجام چه کاری دارد و چه نقشی باید به استان با توجه به ظرفیت‌های که دارد محول شود. با این سند می‌توان گفت چگونه از وضع موجود می‌توانیم به وضع مطلوب برسیم و برای تحقق این مهم باید از مسؤولان استان تهران قدردانی کنیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به تدوین اسناد توسعه‌ای در سطح استان تهران گفت: غیر از آن چه به دنبال توسعه از طریق برنامه‌ها هستیم باید به این واقعیت نیز بپردازیم، با همه تنوع در اهداف توسعه‌ای دو سرفصل به صورت مشترک در مبانی نظری آن قابل تبیین است. نخست این که در رهگذری در جهت بالارفتن درآمدهای کشور افرادی که محروم هستند برخوردار شوند که قطعاً این مسیر طولانی خواهد بود.

وی ادامه داد: در سر فصل دوم نیز باید برنامه‌های توسعه‌ای داشته باشیم برای بخشی از اقشار کم برخوردار تا در مسیر برخورداری بیشتر گام بردارند که این موضوع در کشورهای توسعه یافته به همین شیوه قابل مشاهده است.

وی تاکید کرد: عده‌ای اعتقاد دارند در کنار رشد اقتصادی باید به عدالت در حوزه توزیع ثروت هم توجه کنیم، در تهران غیر از تهیه اسناد توسعه‌ای، سند برای مقابله با آسیب‌ های اجتماعی تنظیم شده که باید به این نکته توجه کنیم تهران رونمایی دارد که همه می‌بینیم، واقعیت‌هایی هم در زیر پوست آن وجود دارد که نمایان نمی‌شود و ما موظف هستیم به صورت خاص برای این بخش کار کنیم.

نوبخت تاکید کرد: آسیب‌های اجتماعی واقعیت تلخی است که در همه کشورها وجود دارد، اما به این دلیل نمی‌توانیم خود را راضی کنیم چون در کشور ما این آسیب‌ها کمتر وجود دارد می‌توانیم با آن کنار بیایم. ما تفکر اسلامی را مطرح کردیم و نباید حتی برای یک مورد از آسیب‌ها قانع و راضی باشیم.

وی ادامه داد: هر شش ماه یکبار در آبان و اردبیهشت ماه همه مسؤولان مرتبط در جلسه‌ای با حضور مقام معظم رهبری حضور پیدا می‌کنند و نسبت به عملکرد خود در این حوزه ارائه گزارش می‌کنند که اهمیت این موضوع را نشان می‌دهد. ساماندهی آماری باید در یک ویترین شفاف قابل مشاهده باشد و این اتفاق در استان تهران به وقوع پیوسته. بخش‌های مختلف بودجه در روز ۱۵ آذر بر روی میز رئیس مجلس قرار می‌گیرد که این یعنی شفافیت به شکلی که همگان به وضوح و روشنی نمی‌توانند از بخش‌های مختلف آن مطلع شوند. قطعاً استان تهران نیز با اقداماتی که انجام داده در این حوزه می‌تواند الگو باشد. باید تلاش کنیم از ظرفیت‌های موجود به بهترین شکل استفاده کنیم قطعاً وجود مشکلات و کمبودها سرفصل مشترک همه استان‌ها است، اما امیدواریم با مقایسه عادلانه بین استان‌ها عدالت را به شکل مناسبی رعایت کنیم.