معاون وزیر اقتصاد با اشاره به رشد ۲۰۰ درصدی کشفیات کالای قاچاق طی امسال از تدوین شیوه نامه صدور این کالاها در آینده نزدیک خبر داد.

به گزارش مرورنیوز، امین دلیری امروز چهارشنبه در جلسه کمیسیون مبارزه با قاچاق استان کرمانشاه که در محل استانداری کرمانشاه برگزار شد، با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در امر مبارزه با قاچاق کالا، قاچاق کالا را یک امر مذموم دانست که به تولید و اقتصاد کشور صدمه می زند.

وی افزود: سال ۹۲ میزان ۲۵ میلیارد دلار قاچاق کالا به کشور صورت گرفته که معادل یک سوم صادرات صورت گرفته در این سال بوده است و صدمات زیادی به اقتصاد کشور وارد کرد.

معاون وزیر اقتصاد با اشاره به  تشکیل ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: پس از تشکیل این ستاد شاهد کاهش چشمگیر قاچاق کالا به کشور بودیم و این رقم در سال ۹۴ به ۱۵ میلیارد دلار رسید.

وی هم چنین به راه اندازی سامانه یکپارچه تبادل اطلاعات اشاره کرد و گفت: با راه اندازی این سامانه میزان قاچاق کالای ورودی به کشور که تصور می شود از مبادی رسمی وارد کشور شده تا حد زیادی کاهش و به نزدیک صفر رسیده است.

دلیری ابراز امیدواری کرد با عزمی که در کشور برای مبارزه با قاچاق کالا اتفاق افتاده است طی دو سال آینده آمار قاچاق به کمتر از میزان فعلی برسد.

مدیرعامل سازمان فروش اموال تملیکی اشاره ای نیز به توقف فروش اموال تملیکی داشت و گفت: این اتفاق برای ساماندهی آن بوده که البته طی مدت اخیر فروش کالاهای سریع الفساد با رای دستگاه قضا آزاد شد.

معاون وزیر اقتصاد در ادامه از تدوین شیوه نامه و دستورالعمل صادرات کالاهای قاچاق مکشوفه از کشور خبر داد و گفت: دیدگاه اولیه در خصوص قاچاق کالا معدوم سازی آن بود اما بنا به دیدگاه مقام معظم رهبری تغییری در این زمینه اتفاق افتاد.

وی افزود: مدتی پیش مقام معظم رهبری در دیدار هیئات وزیران با ایشان، علاوه بر تاکید بر افزایش مبارزه با قاچاق کالا، خواستار صادرات کالاهای کشف شده از کشور شد.

دلیری خاطرنشان کرد: فراهم کردن ساز و کارهای لازم برای صادرات کالاهای قاچاق توسط  سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی در حال انجام است و با هماهنگی های صورت گرفته توسط گمرک، در حال تدوین شیوه نامه ای به این منظور هستیم.

وی از رشد ۲۰۰ درصدی کشفیات کالای قاچاق طی نیمه اول امسال نسبت به مدت مشابه در سال قبل خبر داد.