قره خانی: یکی دیگر از دستاوردهای نشست اخیر الجزیره را می توان توافق اعضای اوپک بر سر یک تصمیم دانست.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار انرژی مرور نیوز با بیان اینکه بزرگترین نتیجه نشست الجزیره اثبات صحت سیاست نفتی ایران در مقابل اعضای عضو و غیر عضو اوپک بود، گفت: طی چند سال اخیر شاهد آشفتگی در تصمیمات اعضای اوپک بودیم. چنانچه در دوران اخیر وحدت نظر کمتری میان اعضای آن به چشم می خورد. علت نبود وحدت رویه میان اعضای این گروه را می توان تصمیم گیری های خودسرانه عربستان عنوان کرد.

اسدلله قره‌خانی اضافه کرد: آشفتگی در تصمیم گیری اوپک تا زمان نشست اعضای آن در دوحه قطر ادامه داشت. در این نشست طرح تثبیت سقف تولید ( فریز نفتی) ارائه شد. بر اساس این طرح هر کشور تولیدکننده نفت باید حجم تولید خود را در همان حد فعلی تثبیت می کرد. در حالی که ایران به تازگی از تحریم خارج شده و قصد داشت تا حجم تولید خود را افزایش دهد. به این ترتیب ایران به عنوان یکی از اعضای اوپک با اجرای چنین طرحی مخالفت کرد.

به گفته او علت مخالفت ایران با این طرح کاملا منطقی و در راستای تامین حداکثری منافع ملی کشور بوده است. به این ترتیب شرکت نکردن ایران دراین نشست را می توان مثبت ارزیابی کرد.

این نماینده مجلس دهم شورای اسلامی با اشاره به اینکه در نشست الجزیره مشخص شد که ایران تصمیم صحیحی مبنی بر شرکت نکردن در نشست دوحه گرفته است، ادامه داد: یکی دیگر از دستاوردهای نشست اخیر الجزیره را می توان توافق اعضای اوپک بر سر یک تصمیم دانست. به این ترتیب آنچه به عنوان وحدت رویه از آن یاد شد در اوپک شکل گرفت و این می تواند به منزله یک موفقیت محسوب شود.