باتوجه به اینکه قانونی در خصوص پرداخت مطالبات کشاورزان وجود ندارد می‌توان به بلاتکلیف ماندن آن‌ها برای کشت پاییزه اشاره کرد. آیا دولت امسال از کشاورزان حمایت جدی تری می‌کند؟

به گزارش خبرنگار اقتصادی مرور نیوز یکی از پرزحمت‌ترین مشاغل جامعه امروزه کشاورزی است اما متاسفانه پرداخت دیرهنگام مطالبات کشاورزان آن‌ها برای ادامه کارخود دلسرد کرده، کشاورزانی که از آغاز کار خود هزینه‌های بسیاری را برای تولید محصولی مرغوب متحمل می‌شوند اما در نهایت مجبور به التماس برای گرفتن مطالبات خود می‌شوند

یکی از معاونین وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه از ابتدای فصل برداشت تاکنون بالغ بر ۱۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تن گندم به ارزش حدود ۱۴ هزار میلیارد تومان از کشاورزان خریداری شده، گفت: حدود ۶ هزار میلیارد تومان از مطالبات گندم‌کاران را پرداخت شده و مابقی مطالبات که حدود ۸ هزار میلیارد تومان است و به زودی در هفته‌های آینده پرداخت می‌شود.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران از طرفی خبر از رشد ۳ میلیون و ۳۹۳ هزار تنی (حدود ۴۱ درصد) خرید تضمینی گندم در سال‌جاری نسبت به پارسال می‌دهد و می‌گوید امسال اگر چه به دلیل مشکلات مالی بهای گندم‌ها با تأخیر پرداخت شده، اما تاکنون این شرکت توانسته بالغ بر ۱۰۳ هزار میلیارد ریال (بیش از ۷۰ درصد) از پول گندم‌کاران را به حساب آنان واریز کند و حدود ۴۲۰۰ میلیارد تومان از مطالبات گندم‌کاران باقیمانده است که پس از تأمین اعتبار تاپایان فصل خرید به کشاورزان پرداخت می‌شود.

کشاورزان از آنجایی که صاحب و مالک محصولشان هستند و قانونی در خصوص پرداخت مطالبات کشاورزان وچود ندارد می‌توانند گندم را در بازار آزاد به بنکداران بفروشند چرا که دولت باید بدهی خود را در زمان مشخص به کشاورزان بدهند و فقط در صورت نبود خریدار دولت اقدام به خرید تضمینی محصول از آن‌ها می‌کند.

در حال حاضر آمارها نشان می‌دهد با خریدها و ذخایر انجام شد از سال گذشته برای بیش از یک سال در مراکز استاندارد، گندم ذخیره‌سازی شده و حتی می‌توانیم بیش از ۲ میلیون تن گندم معمولی و ۲۰۰ هزار تن گندم دروم از کشور صادر کنیم این در شرایطی است که گندم کاران از بدقولی دولت در پرداخت‌های آن‌ها و از بی‌قانونی در خصوص پرداخت مطالبات کشاورزان می‌گویند.

با توجه به مازاد تولید گندم و آغاز کشت پاییزه هنوز مطالبات گندم کاران بلاتکلیف مانده از طرفی باگذشت 2 هفته از آغاز سال زراعی کشاورزان برنامه‌ریزی برای کشت محصولات خود را بر اساس قیمت‌های تضمینی نمی‌توانند انجام دهند تا با توجه به سنجش شرایط بازار و قیمت، اقدام به کاشت محصولات خود کنند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی مرور نیوز قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم معمولی سال زراعی گذشته 12 هزار و 705 ریال و گندم دوروم 13 هزار و 68 ریال بوده است.

شواهد نشان می‌دهد که شاید دولت برنامه‌ای برای افزایش نرخ تضمینی گندم نداشته باشد یا اینکه نرخ اعلام‌شده موردقبول کشاورزان گندم‌کار نباشد.

مدارک  محصولات