آمار سقط جنین غیرقانونی سالانه تا ۳۵۰ هزار مورد برآورد شده است و آسیب های بی شمار جسمی، روحی این مسئله امده است، زنان با سقط های غیرقانونی با عوارض خطرناک ناشی از سقط غیرقانونی، از جمله نازایی، سقط ناقص و ...مواجه می شوند.

به گزارش خبرنگار مرور نیوز، چند سالی است که مسئولان اعلام می کنند جمعیت کشور رو به میانسالی است و مسوولان در تلاش هستند تا خانواده‌ها را فرزند آوری ترغیب دهند، اما شاهد افزایش سقط جنین غیرقانونی  در کشور هستیم. 

افزایش 14.5 درصدی سقط قانونی در کشور

آرش سالاری رئیس اداره ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات اداره کل پزشکی قانونی استان تهران از افزایش 14.5 ‌درصدی آمار سقط جنین‌ درمانی در سال ٩٤ خبر داده بود. بدیهی است این آمار تنها آمار رسمی و ثبت‌شده از سقط‌ جنین‌ها در کشور است.  در واقع یکهزار و ٩٥٠ مورد پذیرش سقط جنین درمانی در سال ٩٤ داشتیم که نسبت به سال ٩٣ این رقم 14.5 ‌درصد افزایش داشته است. 

نگرانی جامعه پزشکی از آمار سقط جنین غیرقانونی/ برآورد سالانه تا ۳۵۰ هزار مورد سقط غیر قانونی 

120 پزشک به وزیر بهداشت درباره وضعیت سقط غیرقانونی جنین به وزیر بهداشت نوشتند.در این نامه با اشاره به آمار سقط جنین غیرقانونی سالانه تا ۳۵۰ هزار مورد برآورد شده است و آسیب های بی شمار جسمی، روحی این مسئله امده است، زنان با سقط های غیرقانونی با عوارض خطرناک ناشی از سقط غیرقانونی، از جمله نازایی، سقط ناقص، بقایای بارداری و خونریزی های بعد از آن، عفونتهای رحمی، پریتونیت، هیسترکتومی و ...مواجه می شوند .

جعفری دولت آبادی: دستگیری اعضای باند سقط جنین‌های غیرمجاز/وزارت بهداشت بیشتر نظارت کند

جعفری دولت آبادی دادستان تهران از دستگیری اعضای یک باند سقط جنین‌های غیرمجاز، و فروش نوزادان با اخذ شناسنامه مجعول و با پرداخت رشوه در استان های تهران، مازندران و البرز خبر داد که پرونده‌ در دادسرای جرایم پزشکی تحت رسیدگی است. در این پرونده 3 نفر از متهمان در تهران و 6 نفر در شهرستان آمل شناسایی و دستگیر شده‌اند. چند نفر از متهمان ماما بوده و از طریق ارتباط با برخی بیمارستا‌ن‌ها و مراکز درمانی غیرمجاز و برخی کارکنان ثبت احوال اقدامات مجرمانه خود را انجام می دادند. در حال حاضر 2 نفر کارمند و یک مدیر مرتبط با موضوع دستگیر شده‌اند. 

وی خواستار نظارت بیشتر وزارت بهداشت در این زمینه شد.

میر دهقان: برخورد قاطع وزارت بهداشت با سقط جنین غیرقانونی در مراکز درمانی

محمد حسین میر دهقان، مدیر کل نظارت و اعتبار بخشی امور درمان وزارت بهداشت گفت: بر اساس قانون مجازات اسلامی، سقط جنین به صورت غیر قانونی و خارج از موارد علمی-پزشکی که از سوی سازمان پزشکی قانونی اعلام می شود، قتل نفس و جرم تلقی و مستوجب برخورد قانونی و قضایی با متخلفین است.

 وی تاکید کرد: دفتر نظارت و اعتباربخشی بر حسب وظیفه ذاتی و قانونی خود با تخلفات این زمینه که از طریق بازرسان دانشگاه های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی، سازمان‌های بازرسی و نظارتی، سامانه ثبت و رسیدگی به تخلفات پزشکی (1590) و گزارشات مردمی اعلام شود، برابر قانون برخورد قاطع می کند و ضمن بررسی فوری موضوع، پرونده تخلفات جهت رسیدگی به محاکم قضایی ارسال شده و پیگیری لازم صورت می‌گیرد.

گزارش ها نشان دهنده آن است که پایتخت در میان استان‌های کشور بیشترین آمار را از نظر معاینات و انجام سقط جنین به خود اختصاص داده است.

سه شرط برای صدور مجوز سقط جنین 

اول: بیماری های مادر است که ادامه بارداری خطر جانی برای مادر داشته باشد.

 دوم:اگر سن بارداری مادر از زمان لقاح زیر چهار ماه باشد و مادر هم مبتلا به بیماری هایی باشد و تولد بچه موجب هرج مادر.

 سوم: در صورتی که ناهنجاری هایی در جنین محرز شده باشد .

تشخیص سه متخصص و تایید پزشکی قانونی

در سال 1381 کمیته کشوری سقط جنین، آیین نامه ای با 49 مورد اندیکاسیون (موارد مجاز) قطعی مادری و جنینی را برای سقط جنین درمانی پیشنهاد کرد و پس از آن در نگاه جامعه و مسؤولان به این موضوع به عنوان یک مساله بهداشتی، تغییر ایجاد شد.

در حال حاضر طبق قانون مصوب مجلس شورای اسلامی در سال 1384 سقط درمانی با تشخیص قطعی سه پزشک متخصص و تایید پزشکی قانونی، قبل از ولوج روح (چهار ماهگی) و با رضایت زن در دو مورد مجاز شناخته شده است. 

نخست بیماری جنین که به علت عقب افتادگی یا ناقص الخلقه بودن موجب حرج مادر است و دوم بیماری مادر که با تهدید جانی او همراه باشد.

اجرای قانون سقط جنین نخستین بار از سال 76

در سال 76 با فتوای مقام معظم رهبری برای تالاسمی ماژور، اجازه سقط جنین صادر شد و پس از آن در سال 81 لیست موارد مجاز اعلام شد ولی در سال 84 ماده واحده سقط جنین به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و در حال حاضر این قانون در حال اجراست.  اگر تمامی مدارک کامل باشد این عمل 2 تا 3 ساعته انجام می شود که در تهران بیشتر در بخش اطفال بیمارستان مهدیه تهران است. 

مجازات سقط جنین در ایران

سقط جنین در بسیاری از کشور های دنیا موافقان و مخالفان خاص خود را دارد، اما در ایران این عمل (به غیر از موارد استثنای آن که تحت عنوان سقط جنین قانونی است) به عنوان جرم مطرح است و مجازاتی برای آن در نظر گرفته است. برخی از مجازات های سقط جنین به شرح زیر است:

*مجازات افراد غیرمتخصص:طبق ماده 623 قانون مدنی: هرکس بواسطه دادن ادویه با وسایل دیگر موجب سقط جنین زن گردد به شش ماه تا یکسال حبس محکوم می شود. واگر عالما " و عامدا" زن حامله ای رادلالت به استعمال ادویه یا وسایل دیگر کند که جنین وی سقط شود به حبس از سه تا شش ماه محکوم خواهد شد مگر اینکه ثابت شود این اقدام برای حفظ حیات مادر می باشد و در هر صورت مورد حکم به پرداخت دیه مطابق مقررات مربوط داده خواهد شد .

*مجازات افراد متخصص: بموجب ماده 624 قانون مدنی اگر طبیب یا ماما یا داروفروش و اشخاصی که به عنوان طبابت یا مامایی یاجراحی یا داروفروشی اقدام می کنند وسایل سقط جنین فراهم سازند و یامباشرت به اسقاط جنین نمایند به حبس از دو تا پنج سال محکوم خواهند شد و حکم به پرداخت دیه مطابق مقررات مربوط صورت خواهد پذیرفت.

قانونگذار در ماده فوق برای پزشک ، ماما ، و ... به لحاظ سمت و شغل آنها مجازات را تشدید کرده است و قائل به شدت عمل خاص شده است زیرا پزشک ، ماما، جراح و ... قسم خورده اند و به موجب آن باید حافظ نسل باشند و نه قاتل آنها و مراجعه مردم به آنها ناشی از اعتمادی است که به آنان دارند و بعلاوه اطلاعات و معلومات طبی آنها نیز انجام این جنایت را تسهیل می کند ، حتی در مورد اشخاص مذکور در ماده فوق فراهم آوردن وسایل را بطور کلی کافی برای وقوع جرم دانسته است اعم از اینکه شخصا" مباشرت کنند یا با دیگری ، بنابراین اگر پزشک و ... دارو یا وسایل سقط را تهیه و در دسترس خود زن که می خواهد سقط جنین کند قرار دهند کافی برای تحقق جرم خواهد بود و عمل مذکور معاونت تلقی نمی شود بلکه جرم مستقلی است .

*مجازات سقط جنین توسط مادر: طبق ماده 489 قانون مدنی.:« هرگاه زنی جنین خود را سقط کند دیه آن را در هر مرحله ای که باشد باید بپردازد و خود از آن دیه سهمی نمی برد .»

* مجازات سقط جنین غیر عمدی ( شبه عمد و خطای محض): در صورتی که سقط جنین ناشی از ضرب و جرح عمدی باشد ولی مرتکب قصد نتیجه نداشته باشد ( سقط جنین شبه عمد ) و همچنین در موردی که خود ضرب وجرح غیر عمدی باشد مرتکب را نمی توان بعنوان اسقاط جنین عمدی مجازات نمود تنها مجازاتی که درباره او مقرر است همان مجازات ضرب و جرح عمدی به اضافه پرداخت دیه مطابق مقررات می باشد ولی در صورتی که سقط جنین غیر عمدی ناشی از تقصیر راننده وسایل نقلیه زمینی، دریایی و هوایی باشد مقصر طبق مواد 714 و 715 و 716 مجازات خواهد شد. دراین مواد قانونگذار برای هر یک از دو صورت وضع حمل قبل از موعد طبیعی که درآن طفل زنده می ماند و سقط جنین مجازات جداگانه ای تعیین کرده است .