رئیس اداره بازرسی و فنی اداره کل داروی سازمان غذا و دارو گفت: ورود و ترخیص اقلام دارویی با قابلیت سوء مصرف دوپینگ مجاز نبوده ورود و ترخیص اقلام دارویی با قابلیت مصرف در سقط جنین (نظیر پروستاگلاندین ها) مجاز نیست.

امین مطلبی قمی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی مرور نیوز در پاسخ به این سوال که اگر منع قانونی برای ورود دارو وجود ندارد و هر مسافر تا چه اندازه می‌تواند دارو وارد کشور کند و چگونه بر کیفیت این داروها نظارت میشود، گفت: ترخیص فرآوردههای دارویی به عنوان مصرف شخصی صاحب کالا و با ارائه مدارک پزشکی یا نسخه پزشک معالج و همچنین با تشخیص کارشناس اداره بازرسی فنی مجاز است، درواقع در مورد فرآورده‌های دارویی که طبق اعلام این اداره کل در فهرست داروهای غیرنسخه‌ای (OTC) قرار دارند نیازی به ارائه نسخه و مدارک پزشکی نیستند.

 به گفته وی، ترخیص فرآورده‌های دارویی بر اساس فهرست رسمی دارویی کشور انجام می‌گیرد. مقدار قابل ترخیص هر فرآورده دارویی برای مصرف حداکثر 3 ماه یک فرد مجاز بوده که از سوی کارشناس اداره بازرسی فنی با توجه به نوع و اندیکاسیون دارو محاسبه و تعیین می شد. 

مطلبی قمی در ادامه با اشاره به اینکه بسته بندی تمامی اقلام دارویی باید اصلی، سالم و دارای اطلاعات لازم ( نام دارو، نام سازنده، تاریخ انقضا، شرایط نگهداری و ...) روی برچسب باشد، گفت: اگر این اطلاعات به زبانی جز فارسی یا انگلیسی درج شده باشد در صورت درخواست کارشناس اداره بازرسی فنی، ارائه ترجمه رسمی آن الزامی خواهد بود. در صورت عدم وجود یکی از شرایط مذکور در بند فوق، ترخیص مشروط به بررسی مورد و تعیین هویت دارو از سوی کارشناس اداره بازرسی فنی امکان پذیر خواهد بود. 

وی با بیان اینکه ترخیص داروی تاریخ منقضی  یا خارج شده از شرایط نگهداری مجاز نیست، گفت: در واقع  ترخیص فرآورده‌های دارویی به منظور ارائه به وزارت بهداشت یا مصارف تحقیقاتی در صنایع داروسازی یا مراکز تحقیقاتی و پژوهش دارویی کشور مستلزم ارسال درخواست کتبی به این داره کل و صدور مجوز کتبی ترخیص است. ورود و ترخیص داروهای تحت کنترل (مخدر، روانگردان و بیهوشی)، بدون ارائه نسخه معتبر پزشک و ارائه مدارک پزشکی مجاز نیست. ترخیص داروهای بنزودیازپن به لحاظ نوع و تعداد منوط به تشخیص کارشناس ادراه بازرسی فنی  است.

رئیس اداره بازرسی و فنی اداره کل داروی سازمان غذا و دارو در خاتمه تصریح کرد: ورود و ترخیص اقلام دارویی با قابلیت سو مصرف دوپینگ مجاز نبوده ورود و ترخیص اقلام دارویی با قابلیت مصرف در سقط جنین ( پروستاگلاندین ها) مجاز  نیست.