سخنگوی وزارت بهداشت گفت: ضدعفونی کردن سطوح به عنوان مهم‌ترین روش مقابله در دستور کار است، ولی موارد ابتلاء همه غیر قطعی است و مهم‌ترین اقدام شستن دست‌ها است و بقیه اقدامات غیر قطعی است.

به گزارش مرور نیوز، کیانوش جهانپور  سخنگوی وزارت بهداشت در نشست خبری که بعد از ظهر پنج شنبه به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

* روند ابتلاء و شیوع کرونا به صورت انتشار صعودی و تدریجی بوده است

وی با اشاره به اینکه روند ابتلاء و شیوع بیماری به صورت انتشار صعودی و تدریجی بوده است، گفت: در ایران افت و خیرهای کشورها مختلف را نداشته ایم و روند مدیریت شده است که این روند ناشی از مشارکت مردم بوده است.

* پزشکان بدون مرز را اخراج نکردیم

جهانپور در خصوص ادعای وزیر خارجه آمریکا درباره اخراج پزشکان بدون مرز از کشور، گفت: ما اعتقادی به راستگویی از سوی مسئولان این کشور نداریم، اما باید بگویم پزشکان بدون مرز را اخراج نکردیم. سازمان پزشکان بدون مرز با ظرفیت حدود ۴۸ تخت بیمارستانی را ارسال کردند در عین قابل تقدیر بودن این حرکت، اما محل و نوع ارائه خدمت و محتوای کمک‌های ارسالی ارتباطی به نیازهای واقعی ما نداشت.

سخنگوی وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه ما نیازهای واقعی خود را بهتر می‌شناسیم، گفت: این افراد با تهیه ویزا وارد کشور شدند و اخراج بی معنی است.

جهانپور در پاسخ به سوالی در خصوص آزمایش فرضیه‌های درمانی از سوی برخی متخصصان، اظهار داشت: اگر گزارش از درمان‌های جدید به کمیته مدنظر در وزارت بهداشت برسد این درمان‌ها بررسی‌ها شده و اگر مثبت شناخته شود، در پروتکل درمان قرار خواهد گرفت.

سخنگوی وزارت بهداشت در خصوص شیوع ویروس «هانتا» مطرح شده است، گفت: این ویروس جدید نیست و گزارشی از اپیدمی این بیماری را نداشته ایم و بیشتر یک موضوع ژورنالیستی است تا دغدغه جدی است و هشدارها در خصوص این ویروس مثل گذشته است.

وی در خصوص خطا در اعلام برخی از علائم از سوی افراد، توضیح داد: هر ارزیابی مبتنی بر اخذ شرح حال همراه سوگرایی است و این هنر همکاران ما است که در مراحل بعدی پایش تشخیص بدهند که آیا فرد علائمش را بیشتر از حد گزارش می‌کند یا کمتر از حد و انحراف معیار ۵ درصدی را طبیعی دانست.

* هیچ تفاوتی در روند درمانی  اتباع خارجی در ایران با هموطنان نیست

جهانپور در خصوص روند درمان اتباع خارجی در ایران گفت: هیچ تفاوتی در روند درمانی این افراد با هموطنان نیست، و در این روند از ملیت سوالی پرسیده نمی‌شود و اگر هم سوالی پرسیده شود در پایان دوره درمانی برای طرح گزارش بیمه‌ای افراد است.

سخنگوی وزارت بهداشت هشدار داد: ایران ظرفیت پذیرش بیماران غیرقانونی و حتی قانونی کشورهای همسایه را بی هیچ وجه ندارد، اما اتباع حاضر طبق روال عمومی درمان می‌شوند.

جهانپور در خصوص پایان دوره بیماری کرونا در کشور، گفت: سناریوهای مختلفی در این زمینه وجود دارد اما ایران جز اولین کشورهایی است که بسیار شفاف و بدون در نظر گرفتن مباحث سیاسی آمار مبتلایان را اعلام کرده است و در بدبینانه ترین حالت تا خرداد ماه اپیدمی این بیماری در کشور پایان می‌یابد.

وی افزود: این روند با توجه به شرایط کشورهای همسایه هم تغییر می‌کند و با وجود اقدامات مناسب همزمانی مهار در ایران و امکان طغیان در کشورهای همسایه ممکن است با پیک برگشت مواجه شویم. فکر می‌کنیم تا ۱۵ فروردین مهار بیماری دشوار است.

جهانپور در خصوص جزئیات طرح فاصله گذاری اجتماعی توضیح داد: اعلام محدودیت در سفرهای غیرضروری بین شهری، بازگشت مسافران به شهرهای بومی، رفت و آمدهای ضروری و حمل و نقل مایحتاج عمومی، اعلام محدودیت در پارک‌ها تجمعات از جمله این اقدامات است.

وی در خصوص ماندگاری این ویروس در جهان، گفت: احتمال این مسئله وجود دارد ولی تا زمانی که اطلاعات کامل نشده و درمان اثربخش نداریم به سمت فاصله گذاری اجتماعی می‌رویم تا حداقل شرایط تحت کنترل قرار بگیرد.

* همه دنیا در وضعیت انتظار درباره کشف واکسن و درمان قطعی قرار دارند

جهانپور با تاکید بر اینکه همه دنیا در وضعیت انتظار درباره کشف واکسن و درمان قطعی قرار دارند، در خصوص احتمال باقی ماندن این ویروس در هوا، گفت: این احتمال غیر قطعی است و نیازی به استفاده از ماسک برای عامه مردم نیست.

وی افزود: ضدعفونی کردن سطوح به عنوان مهم‌ترین روش مقابله در دستور کار است، ولی موارد ابتلاء همه غیر قطعی است و مهم‌ترین اقدام شستن دست‌ها است و بقیه اقدامات غیر قطعی است.

جهانپور در خصوص فرد دستگیر شده که با لباس روحانیت به تجویز داروهای غیرمجاز در استان گیلان مشغول بود و دستگیر شد و نحوه ورود این فرد به بیمارستان، گفت: متخلف ملبس به لباس روحانیت حکم جلبش از سوی مسئولان گیلان صادر شده است و فردی که مجوز ورود این فرد را به بیمارستان صادر کرده هم متخلف است و باید دستگیر شود.