دبیر ستاد ملی مدیریت و مقابله با کرونا گفت: اگر طرح فاصله‌گذاری هوشمند مشکل ایجاد کند ناچاریم از اجرای آن عقب‌نشینی کنیم.

به گزارش مرور نیوز، حمیدرضا جمشیدی دبیر ستاد ملی مدیریت و مقابله با کرونا ، در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما، با بیان اینکه حدود هزار صفحه دستورالعمل برای بخش‌های مختلف صنوف در وزارت بهداشت آماده شده است، افزود: در روزهای اخیر ۱۰۰ نفر شبانه روز روی این دستورالعمل کار کرده‌اند و در چند ساعت آینده در پایگاه اینترنتی وزارت بهداشت بارگذاری می‌شود.

وی گفت: در کنار کارشناسان وزارت بهداشت کارشناسان هر بخش از صنوف نیز برای تهیه دستورالعمل‌ها حضور داشته‌اند.

جمشیدی افزود: دستورالعمل‌ها پیچیده و فنی نیستند و نیاز به آموزش‌های زیادی ندارند و آنچه که بر آن تأکید شده رعایت فاصله از یکدیگر، شستن دست‌ها و … است. اما نگران هستیم دستورالعمل‌های طرح فاصله گذاری هوشمند اجتماعی ، مانع شیوع ویروس کرونا نشود.

وی با بیان اینکه اگر شاخص‌های فاصله گذاری اجتماعی رعایت نشود نگران افزایش مبتلایان به بیماری کرونا هستیم گفت: بیشترین نگرانی ما نظام حمل و نقل عمومی است البته حجم تقاضا برای حمل و نقل عمومی بسیار کاهش یافته است، اما باید برای خدمت رسانی نظام حمل و نقل ظرفیت تعیین کنیم.

جمشیدی افزود: اکنون به طور نسبی ماسک و محلول ضدعفونی را در کشور تولید می‌کنیم و نگرانی‌ای در این باره برای رعایت دستورالعمل‌ها در فروشگاه‌های زنجیره‌ای وجود ندارد.

وی گفت: در مترو و اتوبوس‌های شهری باید به هر شکلی که امکان دارد فاصله ایمنی رعایت شود و برای مسافرپذیری آنها محدودیت ایجاد کنیم.

جمشیدی افزود: ۱۰۷ هزار واحد آموزشی که ۱۴.۵ میلیون دانش آموز در آنها مشغول به تحصیل هستند میزان خطر فراگیری برای ۱۴ و نیم میلیون نفر را دارند لذا خطر مدارس در بالاترین سطح است.

وی گفت: مدارس ۱۲ درصد و دانشگاه‌ها ۶ درصد منبع خطر هستند و اگر هیچ اقدامی برای مقابله با کرونا انجام نمی‌دادیم اکنون ده‌ها میلیون نفر در کشور به کرونا مبتلا شده بودند.

دبیر ستاد ملی مدیریت و مقابله با کرونا با بیان اینکه تعداد نمونه‌های فعال ما بسیار کم شده است افزود: اگر کشور یک ماه قرنطینه شود و سپس آن را رها کنیم منحنی افراد مبتلا به ویروس کرونا افزایش می‌یابد و اگر دو ماه قرنطینه کنیم و سپس فاصله گذاری اجتماعی رعایت نشود منحنی مبتلایان رو به بالا می‌شود.

وی گفت: کشور باید پس از دو ماه قرنطینه طرح فاصله گذاری اجتماعی را نیز ادامه دهد.

جمشیدی افزود: طرح فاصله گذاری هوشمند، ۶ شاخص از جمله تصمیم برای بازگشایی صنوف بر اساس میزان آلودگی‌ها، تصمیم گام به گام و مرحله به مرحله، بازگشایی صنوف بر اساس دستورالعمل، تصمیم بر اساس جغرافیای آلودگی و جلوگیری از سر کار رفتن گروه‌های پر خطر و نظارت جدی دارد.

وی گفت: برای بررسی نتیجه عملکرد طرح‌های خود نیازمند فاصله زمانی ۱۰ تا ۱۵ روز هستیم تا اثر طرح را ببینیم.

جمشیدی افزود: حدود ۵ میلیون کارگاه در طرح غربالگری ویروس کرونا ثبت می‌شود.

دبیر ستاد ملی مدیریت و مقابله با کرونا، گفت: بر طرح فاصله گذاری هوشمند، یکصد هزار نفر از جمله بسیجیان و کارشناسان بهداشت و درمان نظارت می‌کنند و اگر طرح فاصله گذاری هوشمند مشکل ایجاد کند ناچاریم از اجرای آن عقب نشینی کنیم.