وزیر بهداشت دیروز سخنگوی جدید وزارت بهداشت تعیین کرد تا بیش از پیش شایعه اختلاف نظر وی با جهانپور قوت بگیرد.

به گزارش مرور نیوز در حالیکه کیانوش جهانپور مدیرکل روابط عمومی وزارت بهداشت که در 4 -5 ماه اخیر و بعد از انتشار ویروس کرونا در نقش سخنگوی وزارت بهداشت، به سرشناس ترین چهره وزارتخانه یاد شده بدل شده بود و به پشتوانه همین امر، توئیت ها و اظهار نظرهای جنجالی زیادی را انجام داده بود، دیروز وزیر بهداشت در حکمی ناگهانی، لقب سخنگویی را به شخص دیگری واگذار کرد تا به شایعه اوج گیری اختلاف نظرهایش با جهانپور بیش از پیش دامن بزند. اختلاف نظرهایی که در سطر سطر حکم دکتر نمکی برای سخنگوی جدید وزارت بهداشت می توان به خوبی آن را احساس کرد!

حکمی که حکایت از گلایه‌هایی مطرح نشده از سخنگوی قبلی دارد و بر لزوم هماهنگی کامل! سخنگوی جدید از وزارت بهداشت تاکید دارد. در حکم وزیر بهداشت برای سیما سادات لاری که با حفظ سمت به عنوان سخنگوی این وزارت خانه منصوب شده آمده است:  از آنجا که هرگونه اظهارنظر سخنگو، دیدگاه رسمی دستگاه و وزیر مربوطه تلقی می‌شود لذا قبل از طرح موارد در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی ضروری است هم آهنگی لازم با اینجانب به عمل آید. لازم به ذکر است قبلاً هیچ کدام از همکاران به عنوان سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی منصوب نشده‌اند و جناب آقای جهانپور به عنوان رییس محترم مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی در طول مدیریت بیماری کرونا از طرف روابط عمومی خبررسانی بیماری کرونا را به عهده داشته اند که از زحمات صادقانه و برادرانه ایشان قدردانی می‌شود.

 متن این حکم حاوی دو نکته کلیدی و در عین حال پر ابهامی است که در نوع خود کم سابقه است. یکی سخنان وزیر در مورد سخنگویی جهانپور و دیگری تاکید جدی نمکی برلزوم هماهنگی کامل سخنگوی جدید با وی قبل از هر گونه اطلاع رسانی.

وزیر بهداشت درحالی سخنگویی جهانپور را تکذیب کرده که اولا: براساس قوانین و عرف سازمانی، تا زمانیکه شخصی به عنوان سخنگوی رسمی سازمان معرفی نشود، مدیر روابط عمومی به طور طبیعی و برحسب چارچوب سازمانی خود وظیفه اطلاع رسانی را نیز عهده دار بوده و به نوعی سخنگوی آن مجموعه محسوب می شود. با همین دیدگاه، شهروندان حق دارند که از خود سوال کنند که، اگر وزیر بهداشت، جهانپور را سخنگوی وزارتخانه اش نمی دانسته چرا در طول این چند ماه و در حالیکه تمامی رسانه ها از وی به عنوان "سخنگو" نام می بردند، واکنشی نسبت به این مساله نداشته است و یا آن را تکذیب نکرده است؟   ثانیا تاکید وزیر بهداشت برلزوم هماهنگی کامل سخنگوی جدید با وی و قبل از هر گونه اطلاع رسانی به چه معنایی است؟ آیا معنایی غیر از این دارد که وزیر بهداشت از اظهار نظرهای خودسرانه سخنگوی قبلی به شدت گلایه داشته است؟ این شائبه زمانی قوت می گیرد که به بخش اول حکم وزیر بهداشت برای سیما سادات لاری نگاهی موشکافانه تر داشته باشیم. یعنی همان بخشی که در آن آمده است: امید است با امانتداری، دقت و پرهیز از هر گونه سیاسی کاری و تمرکز بر جنبه های فنی و تخصصی این وزارتخانه در انجام امور محوله موید باشید.

بسیاری بر این باورند که این حکم که به نوعی نشانگر اوج گیری اختلافات بین وزیر و مدیرکل روابط عمومی وزارتخانه اش می باشد به شیوه مواجهه و پاسخگویی وی با وقایع و رخدادهای مختلف بر می گردد. از واکنش وی به آمار تعداد مبتلایان به کرونا که آن را "یک شوخی تلخ" خوانده بود و باعث خشم سفیر این کشور شده بود تا پاسخ تندش به اعضای شورای شهر که خواستار ارایه گزارش وزارت بهداشت در صحن شورا بودند و وی با تندی از آنها خواسته بود که به کار خودشان بپردازند و به کاری که در چارچوب وظایفاشان نیست دخالتی نداشته باشند! یا توئیت های متعدد و پرتعداد وی در مورد سیاست های کشورهای مختلف در مواجهه با کرونا و زیر سوال بردن آنها. این پیام ها گاه به حدی زیاد می شدند که حتی صدای کاربران فضای مجازی را هم در آورده بودند. به عنوان مثال در یک مورد و در طول 24 ساعت جهانپور 8 توئیت علیه آمریکا و اقداماتش علیه کرونا زده بود که باعث شده بود تا کاربران فضای مجازی در انتقاد به وی بنویسند: وزارت بهداشت به جای سیاسی کاری بهتر است بطور جدی به وظایف خود برای کنترل کرونا و درمان مبتلایان به این ویروس بپردازد!

اظهار نظر در مورد آمار واقعی مبتلایان به کرونا و اینکه قطعا آمار واقعی مبتلایان بسیار بیشتر از آمار اعلام شده است نیز یکی دیگر از مواردی است که از آن به عنوان ریشه های برکناری سخنگوی پیشین وزارت بهداشت یاد می شود.

این اظهار نظرهای تند و شاید خودسرانه جهانپور به گونه ای بود که از چندی قبل شایعاتی مبنی بربالا گرفتن اختلاف نظرهای بین وزیر بهداشت و آقای سخنگو منتشر شده بود. اخباری که به نظر می رسد چندان هم "شایعه" نبوده است و حکم دکتر نمکی مهر تاییدی بوده بر صحت آن! 

سخنگوی جدید

اما سخنگوی جدید کیست؟ سیما سادات لاری دندانپزشک و عضو هیات علمی بخش رادیولوژی دانشگاه علوم پزشکی همدان است. وی پیش از این سمت معاون دانشجویی فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی همدان را بر عهده داشت. لاری اولین دندانپزشکی است که طی ادوار جاری به سمت معاون در وزارت بهداشت منصوب شده است.

وزیر بهداشت سال گذشته سیما سادات لاری را به عنوان معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت منصوب کرد. وی جانشین محمدرضا فراهانی شده بود.

به هر تقدیر؛ دیروز و بلافاصله بعد از انتشار حکم سادات لاری، وی در نخستین انجام وظیفه اش در پست جدیدش، آمار روزانه مبتلایان به کرونا را اعلام کرد. آنهم بدون آنکه هیچ گونه اشاره ای به انتصابش یا عزل جهانپور! درست مثل آنکه وی سالهاست که سخنگو بوده و نه خانی آمده و نه خانی رفته است! انگار که تقدیر امروز جهانپور، چیزی نبوده جز همان شوخ طبعی تلخی که خودش به آن اشاره کرده بود.گرچه شاید این حکم پایان جدال بین وزیر و معاون وی نباشد. همانگونه که بلافاصله بعد از برکناری اش در توئیتی نوشت:  «یکی مرد جنگی به از صد هزار ...». توئیتی که خیلی ها از آن به عنوان آخرین انتقاد وی به عملکرد وزارت بهداشت و کم کاری های صورت گرفته و واکنش های منفعلانه این وزارتخانه در برابر تصمیم گیری های دولتمردان مانند تصمیم رییس جمهور برای بازکردن صنوف و مشاغل صنفی و همچنین اجرای طرح ترافیک تهران دارد.جمله ای که می تواند به مثابه نواختن شیپور جنگی جدید بین وی و شخص اول وزارتخانه بهداشت و درمان باشد.