یک فوق دکترای روانشناسی از دانشگاه هاروارد تاکید کرد: ثبات در بهبود و پاکی از اعتیاد، اهمیت بسیار بالایی دارد و این مهم زمانی محقق می‌شود که محیط طبیعی در اجتماع برای فرد فراهم باشد که ائتلاف میان خانواده، محلات و اجتماع را می طلبد.

به گزارش مرور نیوز، سید محسن فاطمی در نخستین همایش ملی صیانت اجتماعی و گفتمان سازی اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر که در سالن اجلاس سران در حال برگزاری است با بیان اینکه وقتی از درمان اعتیاد سخن می گوییم دو روش مدنظر است گفت: در روش و مدل نخست ترک اعتیاد متمرکز بر فرد و در واقع فردمحور است، اما مدل دوم می‌گوید که اگر اجتماع و محیط در درمان فرد نقش نداشته باشند، درمان از اثربخشی لازم برخوردار نخواهد بود.

وی افزود: مطالعات نشان می دهد افراد به خوبی اعتیاد را ترک می کنند اما وقتی به محیط و اجتماع خود بر می گردند مجدد به اعتیاد روی می‌آورند. در این مدل جدید بهبود فرد ارتباط مستقیم با بهبود خانواده و اجتماع خواهد داشت.

این فوق دکترای روانشناسی از دانشگاه هاروارد با بیان اینکه بر اساس مطالعات تجربی مهمترین عامل در فرایند بهبود، عامل "حمایتهای اجتماعی" در فضای بهبود است اظهار کرد: یکی از مهمترین موضوعات در این مدل استفاده از استعاره هاست، "امید" در یک جامعه امیدوار می تواند نقش مهمی در فضای بهبود داشته باشد و "شیوع فضاهای مثبت" می‌تواند نقش مهمی در ریکاوری معتادان داشته باشد.

فاطمی ادامه داد: در این میان فضاهای فیزیکی وجسمی، فضاهای روانی و ذهنی و فضاهای فرهنگی هرچقدر به یکدیگر نزدیک و در هم تنیده باشند اجرای برنامه های بهبود و درمان اعتیاد موفقیت آمیزتر خواهد بود.

وی به گسترش فرهنگ بهبود و ارتقای پویایی در فرد، خانواده و اجتماع اشاره کرد و گفت : فراهم آوردن اقدامات پس از درمان به صورت منسجم و پیوسته در محلات نیز یکی دیگر از عوامل موثر در بهبودی کامل است.

این فوق دکترای روانشناسی از دانشگاه هاروارد با تاکید بر اینکه بهبود اعتیاد، فرایندی است که از مراحل مستقلی در این مدل برخوردار است عنوان کرد: این فرایند به هر میزان از مراحل دارای فرزانگی بالاتر برخوردار باشد می تواند نقش موثرتری در بهبود ایفا کند. در این میان نقش عوامل محیطی و اجتماعی را نباید نادیده گرفت؛ به هر میزان اجتماع از شایستگی‌های فکری بالاتری بهره مند باشد هم افزایی بیشتری را شاهد خواهیم بود.

فاطمی تاکید کرد: در مجموع باید گفت که ثبات در بهبود و پاکی اهمیت بسیار بالایی دارد و این مهم زمانی محقق می شود که محیط طبیعی در اجتماع برای فرد فراهم باشد که ائتلاف میان خانواده، محلات و اجتماع را می طلبد. در خانواده‌های سلامت محور پیشگیری از اعتیاد نیز رقم می‌خورد.