با وجودیکه استاندار تهران اعلام کرده که پروتکل های بهداشتی تقریبا به طور کامل در برپایی مراسم های عزاداری رعایت شده است اما بررسی های میدانی در چند شب حکایت از آن دارد که تقریبا هیچ یک از موارد پروتکل بهداشتی محرم اجرا نمی شود و برای همین آغاز موج سوم کرونا بسیار محتمل است.

به گزارش مرور نیوز، استاندار تهران اعلام کرده است که ۸۶ درصد پروتکل های بهداشتی در محرم امسال و توسط هیات های مذهبی رعایت شده است. به گفته وی، بر اساس گزارش مدیر کل تبلیغات اسلامی استان تهران و بازرسی هایی که انجام شده، هم مردم و هم منبری ها و هیات ها بر اساس پروتکل های بهداشتی عزاداری کرده‌اند.

"انوشیروان محسنی بندپی"  با بیان اینکه پروتکل‌ های بهداشتی رعایت شده گفت: هم عزاداران و هم هیئتی ها پروتکل ها را رعایت کرده اند.

با این وجود بررسی های میدانی حکایت از آن دارد که عزاداری در بسیاری از محله های تهران، بخصوص محله های سنتی تر همچنان به همان سبک و سیاق سال‌های قبل بر گزار می شود.  

غرب تهران، شب ششم محرم!

الم و بیرق بزرگی جلوی دسته در حرکت است. دسته ای بزرگ با همان ادوات دسته های عزاداری مرسوم. نوحه خوان، نوحه می خواند و طبل زن بر طبلش می کوبد و سنج زن نیز وی را همراهی می کند. تنها تفاوتش با دسته های سال قبل این باشد که زنجیر زنان تک و توک ماسک بر صورت دارند و کمی با فاصله تر از قبل حرکت می کنند! اینجا محله پیامبر از محله های نه چندان قدیمی تهران است که این شب ها بعضی از دسته های عزاداری به همان شیوه سال‌های قبل بیرون می آیند و عزاداری می کنند. 

پیرمردی که کنارم ایستاده و همراه با نوای نوحه خوان، آهسته سینه می زند و گریه ای بی صدا می کند در مورد عزاداری‌های این محله در محرم امسال گفت: من عاشق عزاداری های محرم هستم. برای همین در این چند شب برای عزاداری به چند تکیه و مسجد سرزدم. اما در بیشتر مساجد و تکیه ها برخلاف نظر وزارت بهداشت، همچنان عزاداران زیر سقف سینه و زنجیر می زنند و عزاداری می کنند. 

به دسته ای که از مقابلمان در حال گذر است اشاره می کند و می گوید: چند تایی از دسته های عزاداری محله هم همین طور که می بینید، بیرون هم می آیند و عزاداری می کنند. انگار نه انگار که مسئولان ستاد کرونا گفته اند اینگونه عزاداری ممنوع است!

مرکز تهران ، محله جیحون و رودکی و... !

اینجا هم دست کمی از محله پیامبر ندارد. منتهی اینجا تعداد دسته ها بیشتر است و تعداد عزاداران و همراهان آنها نیز به همان نسبت بیشتر. اینجا به خاطر باریکتر بودن خیابان ها و معابر، بسیاری از خیابان ها به دلیل تردد دسته ها عملا مسدود است و پیاده روها در تسخیر زنان و بچه هایی که برای دیدن دسته ها و عزاداری از خانه هایشان بیرون آمده اند و کیپ تا کیپ ایستاده اند و نظاره گر هستند.  به گفته شهروندان این محله گویا دسته ها در اینجا، از روز پنجم بیرون آمده اند و به مانند بقیه محرم ها، عزاداری کرده اند. هر چه که جلوتر می روی بر تراکم و کثرت جمعیت عزاداران افزوده می شود. عزادارانی که خیلی هایشان حتی ماسک هم ندارند. ساعت ۱۱:۳۰  شب است اما اینجا جاذبه بیرون ماندن در شب بر کرونا و ترس از آن غلبه کرده است. طبل ها و پرچم ها و سنج ها و زنجیرها اینجا مفهومی دیگر را دارند. مفهومی آنقدر مسخ کننده که حتی هشدارهای پی در پی پزشکان و ستاد ملی کرونا را به کلی بی اثر کرده اند!

شرق تهران؛ محله کرمان و سبلان شب هشتم!

شب تاسوعاست. اینجا دیگر آخر خط شکنی از دستورات ستاد ملی کروناست. دسته ها آنقدر پشت سر هم صف کشیده اند که پلیس مجبور شده کل خیابان کرمان را ببندد! مردم حاشیه نشین پیاده روها نیز گرچه اکثرا از کرونا حرف می زنند ولی نه تنها هنوز بسیاری از آنها ماسک ندارند که تراکم جمعیتی اجازه رعایت فاکتوری به نام "فاصله اجتماعی" را نیز به آنها نمی دهد! اینطور که اهالی محله می گویند گویا در اینجا بیشتر تکیه ها امسال هم برقرارند. داخل فضایی که برای تکیه ها در نظر گرفته شده است، چای و نبات و... به عزاداران داده می شود. وضعیت خیابان تقریبا تا ساعت ۱۲ شب به همین منوال است و بعد هم توزیع شام و صف های طولانی برای گرفتن نذری! خیایان های این محله به قدری ترافیک است و شلوغ که عملا رفتن به محله سبلان برایم ممکن نیست. اما صحبت های چند موتور سواری که از آنجا می آیند حکایت از آن دارد که وضعیت آنجا بسیار بدتر از اینجاست و به مراتب شلوغ تر.... این در حالی است که مساجد هم کماکان مراسم های خود را دارند و مملو از جمعیت هستند.

مخالف تمامی پروتکل ها!

مراسم های عزاداری به همان شیوه سابق، در حالی برگزار می شود که بنا بر پروتکل تهیه شده توسط ستاد ملی کرونا هم جابجایی هیات‌‌ها و دسته روی ممنوع است و هم استفاده از طبل، سنج و وسایل مشابه در برگزاری مراسم ها. این تخلف ها در حالی صورت می گیرد که به نظر می رسد ماموران پلیس هم دستوری برای برخورد با دسته ها و عزاداران متخلفی که پروتکل های بهداشتی را رعایت نمی کنند و جان خود و دیگران را به شدت به خطر می اندازند، ندارند! بنابراین برخلاف نظر استاندار تهران به نظر می رسد پروتکل های بهداشتی نه تنها رعایت نشده که مسلما در دو هفته آینده باید شاهد افزایش تعداد مبتلایان و فوتی های کرونایی باشیم. موجی ناشی از عدم رعایت پروتکل های بهداشتی در مراسم محرم و همچنین سفرهای بین شهری. گرچه به نظر می رسد خود مسئولین نیز از این شرایط کاملا آگاه هستند! دلیل بارز آن نیز متن بسیار تامل برانگیز وزیر بهداشت در صفحه اینستاگرامی اش است. آنجاییکه وی با گلایه از عدم رعایت پروتکل های بهداشتی در مراسم های محرم و سفرهای نوروزی نوشته است:  پس از روزهای سخت و نفس‌گیر و مهار موارد ابتلا و مرگ و میر در اقصی نقاط کشور با تلاش شبانه روزی همکارانم و شهادت، ابتلا و زمین گیر شدن تعدادی از آنها و نزدیک شدن مجدد مرگ و میرها به سمت دو رقمی، ای کاش توانی، اختیاری، ابزاری یا مددی فراتر از تمنا و خواهش و التماس داشتم تا با این ترددهای بی رویه برای روزهای سخت خیز مجدد بیماری و زحمت و گرفتاری همکارانم مضطرب نمی‌شدم و تا این حد از مظلومیت، خستگی و بردباری‌شان شرمسار نمی‌گشتم.

وی ادامه داد: ای کاش می‌توانستم با تمسک به شیوه‌هایی سختگیرانه تر و تأدیب اندکی که رعایت نمی‌کنند و با بی توجهی حقوق شهروندی انبوهی را که رعایت می‌کنند زیر پا می‌گذارند در مهار بیماری توفیقات بیشتری تقدیم مردم نازنین سرزمینم کنم.

نمکی با ذکر اینکه شهادت منتهی آرزوی ما در خدمتگزاری به مردم دردمند کشورمان است نوشت : اما ای کاش عزیزترین فرزندان رنج کشیده‌مان به عنوان مدافع سلامت قربانی ساده انگاری و بی توجهی گروهی نمی‌شدند.

وی افزود: ای کاش همگان با رعایت شیوه نامه‌ها فرصت بازتوانی دیگرمان ببخشند تا اگر خدای ناکرده پاییزی سخت در راه بود همکاران رنجورم شاداب و با طراوت همچون گذشته در مقابل هجمه سنگین بیماری تاب آورند. ای کاش هنگامی که برای تهیه مایحتاج روز مبادا التماس می‌کنم، گروهی دردنامه‌هایم را تقاضای عادی در شرایط غیر اضطراری نپندارند.

حالا تنها دعا کردن می ماند برای به خیر گذشتن این روزهای پرالتهاب، بخصوص روزهای دو هفته آینده. برای اینکه آمار کرونا برای چندمین بار بالا نروند و جان شهروندان و کادر پزشکی را بیش از این نستاند.