با وجود آنکه دولت و برخی از نمایندگان مجلس برای چندمین بار اعلام کرده بودند می خواهند در جلسه ای مشکلات کولبران را بررسی و برای آن تصمیم گیری کنند اما سخنان معاون وزیر کشور در مورد نتایج این جلسه حکایت از آن دارد که بعید است اینبار هم تصمیم گیری های مسئولان دردی از دردهای کولبران را درمان کند!

به گزارش مرور نیوز، بعد از بروز حادثه ای دیگر برای کولبر۱۴ ساله پاوه ای، همانطور که پیش بینی می شد دوباره بازار وعده های مسئولان و متهم کردن یکدیگر به کم کاری داغ شد. تا اینکه نماینده مردم سردشت در مجلس شورای اسلامی این هفته خبر از برگزاری جلسه ای با حضور نمایندگان بخش های مختلف مرتبط برای تصمیم گیری در این زمینه داد. این جلسه قرار بود در حالی برگزار شود که آیین‌نامه مربوط به ساماندهی مبادله کالا در بازارچه‌های موقت مرزی حدود سه سال است که به تصویب هیات وزیران رسیده اما در عمل تاثیری را بر روی وضعیت کولبران نداشته است. بابک دین‌پرست، معاون امور اقتصادی و توسعه منطقه ای وزارت کشور در پایان این جلسه که با عنوان جلسه بررسی اقدامات دستگاه‌ها در اجرایی شدن آیین‌نامه ساماندهی مبادله کالا در بازارچه‌های موقت مرزی ( کولبری ) برگزار شده بود، در مورد نتایج آن گفت: در جلسه مزبور مقرر شد هر دستگاهی که در اجرای این آیین‌نامه تعلل کند به دستگاه قضایی معرفی شود.

وی با ذکر اینکه جلسه امروز با حضور نمایندگان وزارت صنعت، معدن و تجارت، بانک مرکزی و گمرک جمهوری اسلامی ایران به همراه نمایندگان استانداری‌های آذربایجان غربی، کرمانشاه و کردستان برگزار شد گفت: در ابتدای جلسه مشکل ارتباط سامانه وزارت صنعت، معدن و تجارت و گمرک جمهوری اسلامی ایران برای تعیین منشا ارزی عنوان شد، اما پس از ارائه‌ی گزارش نماینده وزارتخانه مشخص شد که مشکلی برای ثبت آمار کالاهای مشمول این آیین‌نامه وجود ندارد.

معاون وزیر کشور ادامه داد: نماینده بانک مرکزی نیز در گزارشی که ارائه کرد تاکید کرد که سامانه‌های بانک مرکزی نیز برای تعیین منشأ ارز آمادگی لازم را دارند و مشکلی در این حوزه وجود ندارد. گمرک جمهوری اسلامی ایران هم اعلام کرد برای ترخیص کالاهایی که در فرآیند تعیین منشأ ارز و ثبت آماری مشکلی نداشته باشند، آمادگی لازم را دارند.

دین‌پرست با اشاره به اینکه این آیین‌نامه در سطح استان‌ها در اجرا با مشکلاتی مواجه است گفت: برهمین اساس مصوب شد تا استانداران سه استان آذربایجان غربی، کرمانشاه و کردستان از امروز بر اجرای فرآیند این آیین‌نامه نظارت کنند و مقرر شد هر دستگاهی که در فرآیند اجرا تعلل کند به دستگاه قضایی معرفی شود.

معاون وزیر کشور اما در پاسخ به سوال خبرنگارانی که می پرسیدند چرا با وجود این آیین نامه هنوز هیچ یک از مشکلات مربوط به کولبران حل نشده است در حالیکه تلاش می کرد تا این امر را عادی و بی اهمیت جلوه دهد گفت: البته در فرآیند اجرا مشکلات "جزئی"!!! وجود دارد که طی گزارشی که به وزیر کشور ارائه خواهد شد، ولی مطمئن باشید که بررسی اصلاح فرآیند آنها انجام خواهد شد، لذا مانعی وجود ندارد و آیین‌نامه باید اجرا شود!

بدین ترتیب و با لحنی که معاون وزیر کشور از آن صحبت می کند، به نظر می رسد که اینبار هم تصمیم های گرفته شده توسط مسئولان راه به جایی نخواهد برد و بعد از مدتی این وعده ها به فراموشی سپرده خواهد شد تا زمانیکه مجددا حادثه ای دیگر برای کولبران رخ دهد و دوباره این طرح و آیین نامه با دستور تکراری وزیر کشور از کنج گنجه بایگانی وزارت کشور بیرون آید و چند صباحی برای خاموش کردن موج انتقادها و فشارهای افکار عمومی در مورد آن بحث شود و....!

موج سواری روی کشتی شکسته کولبران

با این حال روایت نماینده مریوان در مجلس شورای اسلامی از سخنان مسئولان و دیگر نمایندگان مجلس چیز دیگری است. شیوا قاسمی پور در واکنش به اظهار نظرهای برخی از نمایندگان مجلس و همچنین شعارهای سایر مدیران در این زمینه گفت: متاسفانه برخی از اظهار نظرهای نمایندگان و مسئولان موج سواری روی کشتی شکسته کولبران است!. در واقع برخی از مسئولان و حتی همکاران ما در مجلس بدون اینکه توجهی به اصل قضیه داشته باشند، اظهار نظرهایی می کنند و راه حل هایی را ارایه می دهند که واقعا جای تعجب دارد و نشان می دهد که یا اصلا از ریشه این حوادث بی خبرند و یا اینکه به دنبال برخی اهدافی دیگر و بهره برداری از این شرایط کولبران و حوادثی که برای آنها رخ دهد هستند.

وی با ذکر اینکه راهکار خاتمه دادن به این شرایط کولبران ساده و آسان تر از آن چیزی است که مسئولان به آنها اشاره می کنند گفت: راهکار این مساله فقط و فقط ایجاد اشتغال برای مردم مناطق مرزی است. هر کدام از این استان ها و شهرهای مرزی پتانسیل های فراوانی دارند که اگر به آنها توجه شود می تواند باعث ریشه کن شدن بیکاری در این مناطق و رونق کسب و کار در آنها شود. به عنوان مثال در استان کردستان که ما نماینده آن هستیم، ظرفیت های خوبی برای انجام فعالیت های خدماتی و یا کارهای کشاورزی وجود دارد که اگر از آنها استفاده شود می تواند نه تنها باعث ریشه کنی فقر و بیکاری در آنها شود بلکه می تواند باعث آبادانی این استان محروم شود. در واقع راه حل کاملا واضح و مشخص است ولی گویا مسئولان نمی خواهند آنها را ببینند!

قاسمی پور همچنین به برگزاری جلسه اخیر خود با مسئولان شهرهای مرزی این استان در هفته گذشته اشاره کرده و گفت: واقعیت این است که کولبری یک اقدام غیرقانونی است و باید با آن برخورد شود. مثلا وقتیکه خروج دام از کشور غیرقانونی است و در بخش های مختلف مرزی هم تابلوهایی نصب شده که به قاچاقچیان هشدار می دهد، طیبعی است که اگر کسی اصرار به این قاچاق دام داشته باشد ماموران با وی برخورد خواهند کرد. در جلسه ای که داشتیم فرمانده مرزبانی تاکید داشتند که به هیچ عنوان ماموران آنها اجازه شلیک به کولبران را ندارند بلکه اگر هم حادثه ای رخ می دهد از سوی برخی از ماموران سایر نهادهاست. بنابراین اینکه بخواهیم به بهانه حمایت از کولبران، مسیر فعالیت قاچاقچیان را تسهیل کنیم، به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست.

نماینده مریوان تاکید کرد: اگر واقعا مسئولان می خواهند کاری بکنند باید تلاش کنند تا برای جوانان و مردم محروم این مناطق شغل و کار ایجاد کنند. مطمئن باشید که اگر مردم کاری بهتر و با در آمد مکفی داشته باشند به هیچ عنوان به سراغ مشاغلی چون کولبری نمی روند. مجلس نیز می تواند و باید به عنوان ناظر بر عملکرد مدیران وزارتخانه ها و سازمان های مرتبط نظارت داشته باشد تا شعارها و برنامه هایی که ارایه می دهند عملیاتی و اجرایی شود.