داستان سیلی خوردن یک سرباز وظیفه پلیس راهور از دست نماینده سبزوار مجلس نه تنها در روز دوم کم رنگ تر نشد که حتی با واکنش ها و اظهار نظرهای مسئولان مختلف، داغ‌تر هم شد؛ به ویژه آنکه سردار حمیدی، رسماً تأیید کرد مستنداتی که بروز این برخورد را تأیید می‌کند، در اختیار پلیس قرار دارد.

به گزارش مرور نیوز، بعد از انتشار فیلمی که در آن ادعا شده بود که یکی از نمایندگان مجلس هنگامیکه قصد ورود به خط ویژه دروازه دولت را داشته، زمانیکه سرباز وظیفه راهور از ورود وی جلوگیری می کند با این سرباز درگیر شده و حتی به صورت وی سیلی می زند. اقدامی که از همان زمان انتشار فیلم منصوب به این حادثه، یکی از داغ ترین سوژه های رسانه ای و فضای مجازی بوده و در دومین روز انتشار آن همچنان با واکنش های متفاوتی از سوی مدیران مختلف و متولیان امر روبروست. اما شاید مهمترین اظهار نظر در مورد این حادثه به سخنان سردار حمیدی، رییس پلیس راهور ناجا برگردد که روز یکشنبه رسما اعلام کرد که  مدارک به اندازه کافی وجود دارد که نشان می‌دهد علی اصغر عنابستانی به صورت سرباز امیدی اکبری سیلی زده است.

وی افزود: مستنداتی مبنی بر برخورد فیزیکی نماینده مجلس با سرباز پلیس راهور داریم که کاملاً کفایت می‌کند و باید ببینیم مرجع قضایی در این رابطه چه تصمیم‌گیری خواهد کرد. چند ساعت بعد از این اظهار نظر علی‌اصغر عنابستانی نماینده اصولگرای سبزوار که در این حادثه انگشت اتهامات به سمت اوست در گفتگویی و در واکنش به سخنان سردار حمیدی رییس پلیس راهور تهران گفت: سخنان پلیس راهور ناجا را شدیدا تکذیب می‌کنم.

عنابستانی در این زمینه گفت: تا آخرامشب – یکشنبه - مشغول جمع و جور کردن کارها هستیم و ناجا هم کارهایش را انجام می‌دهد ما هم تا شب بیانیه‌ای صادر می‌کنیم که کل ماجرا در آن توضیح داده شده است.

عنابستانی در پاسخ به اینکه منظورش از «جمع و جور کردن کارها» چیست، توضیحی نداد و تنها اعلام کرد که بیانیه مربوط به این ماجرا تا شب صادر خواهد شد. با این وجود تا دقایق پایانی یکشنبه شب، هنوز هیچ خبری از مدارکی که وی وعده انتشار آن را داده بود، نیست!

بازار داغ اظهار نظرها

اما در کنار اظهار نظر طرفین این حادثه، روز گذشته – یکشنبه – بازار اظهار نظرهای مسئولان در مورد این برخورد نیز همچنان داغ بود.  مصطفی میرسلیم، نماینده مردم تهران در توئیتی پرمعنا، در واکنش به ماجرای سیلی خوردن یک پلیس راهور توسط یک نماینده مجلس نوشت: جریان عنابستانی مشکوک به نظر می رسد. هئیت نظارت بر رفتار نمایندگان باید با دقت رسیدگی کند، مبادا در ورای این جریان افرادی می خواهند مجلس را بدنام کنند.  

بهروز محبی نجم‌آبادی، نماینده سبزوار اما؛ در توئیتی عجیب به حمایت از عنابستانی برخواست و نوشت: پرکارترین نماینده که از ابتدای مجلس یازدهم هر هفته(بی استثناء) با حضور در حوزه انتخابیه برای حل مشکلات مردم از هیچ تلاشی فروگذار نکرده است، اینک در حمله‌ رسانه‌ای گسترده معنادار، بدون آنکه صدایش شنیده شود و دوربین های ناظر چک شوند و ماوقع روشن شود از هر جهت مورد هجمه است.

در کنار اظهار نظر سیاسیون در مورد این حادثه، بسیاری از سلبریتی ها و چهره های فرهنگی نیز به نوبه خود نسبت به این حادثه واکنش نشان داده اند. نوید محمد زاده بازیگر نام آشنای ایرانی که این روزها در سریال قورباغه خوش می درخشد یک عکس پرمعنا از خود منتشر کرده که نشان از ناراحتی اش از کتک خوردن سرباز راهور از نماینده مجلس است.

در واقع نوید محمدزاده با انتشار یک عکس از خود درحالی که یک ماسک سیاه به صورت دارد و روی آن ماسک نوشته شده پلیس به ماجرای سیلی خوردن سرباز راهور توسط نماینده مجلس واکنش نشان داده است.

نوید محمدزاده

مهدی نصیری، سردبیر سابق روزنامه کیهان، نیز در توئیتی در واکنش به سیلی یک نماینده مجلس به صورت یک سرباز راهور نوشت: سیلی به سرباز وطن توسط نماینده مجلس انقلابی محصول نظارت استصوابی را می توان پیش درآمدی بر شکل گیری بناپارتیسم و دولت نظامیان دانست که قرار است با مشت آهنین مشکلات معیشتی جامعه را حل کند و عمران و آبادانی بیاورد.

خط ویژه از ما بهتران

اما در کنار تمام این مباحث هنوز یک بحث اصلی بدون اینکه پاسخ روشنی داشته باشد، باقی است. اینکه نمایندگان مجلس آیا مجوز استفاده از خط ویژه را دارند یا نه؟ سردار حسینی رئیس پلیس وقت راهور تهران بزرگ در اسفند ۹۴ به صراحت گفته بود: «تاکنون هیچ مجوزی به هیچ یک از نمایندگان مجلس برای تردد در خطوط ویژه داده نشده و اعطای چنین مجوزی به نمایندگان، به هیچ وجه صحت نداشته و کذب محض است. نمایندگان مجلس به واسطه مسئولیت‌شان این مجوز را ندارند که در خطوط ویژه تردد کنند و تردد در خطوط ویژه، اعم از پلیس، اورژانس و آتش نشانی نیز دارای ضوابط خاصی است».

سردار حمیدی، رییس پلیس کنونی پایتخت نیز امروز با تایید دوباره این نظریه گفت: کار سرباز ما کاملا درست و برگرفته از قانون بود و سرباز نباید به خودرویی که بدون مجوز بود اجازه تردد در خط ویژه می‌داد.

اما گذشته از این مباحث قانونی، تعدادی از کاربران به جمله ای که راننده نماینده مجلس به سرباز یاد شده گفته واکنش های تندی را داشته اند.  در این فیلم؛ این سرباز راهور وقتیکه فیلمبردار حادثه از وی می پرسد که چه برخوردی با وی شده است؛ می گوید: راننده ماشین پیاده شد و به من گفت :لا** و من هم بهش گفتم بچه خوشگل! 

 عبارت بی ادبانه ای که راننده نماینده به زبان رانده، آنقدر زشت و وقیح است که باعث شد تا کاربران فضای مجازی در مورد آن واکنش های تند و تیزی را از خود نشان دهند. آن هم با لحن و عبارت هایی که مشابه همان الفاظ کوچه بازاری راننده نماینده است! عباراتی که بعید است هیچ رسانه ای بتواند آنها را منتشر کند!

برخی از کاربران فضای مجازی نیز با ذکر اینکه برخی از مسئولین در ظاهر خود را خادم مردم می‌دانند، ولی در عمل همان سیستم طبقاتی و کاستی را دنبال می‌کنند گفته اند: خان‌ها در ایران نقش تعیین کننده‌ای در ادوار تاریخی داشتند، ولی در آن دوران هم بسیاری از خان‌ها تلاش می‌کردند تا مردم خود را راضی نگاه دارند.

از دید آنها، متاسفانه نگاه خدایگانی و بندگی یا خان/ ارباب و رعیت در بسیاری از مسئولین دیده می‌شود. همین که یک نماینده مجلس از خط ویژه رفت و آمد کند یعنی خود را جدای از مردم عادی می‌بیند. این نماینده مجلس وقتی با واکنش این سرباز روبرو شد می‌توانست بدون درگیری مسیر خود را تغییر دهد و از راننده خود بخواهد سر ماشین دنای اهدایی مجلس را کج کند و این همه مشکل ایجاد نکند. ولی با همان نگاه از بالا به پایین برخورد کرده و حتی سرباز را هم متهم کرده اند.

سرنخی جدید از گذشته آقای نماینده!

اما این حادثه باعث شده تا تعدادی از خبرنگاران به کند و کاو در گذشته عنابستانی بپردازند. کند و کاوی که می تواند سرفصل جدیدی از تخلفات آقای نماینده را باز کند. یکی از خبرنگاران قدیمی در صفحه اینستاگرامش از بخشی از سابقه نه چندان قابل دفاع این نماینده مجلس پرده برداشته و مدعی شد: چه گافی... چقدر بدشانسی هنابستانی ! این هم یک چاخان دیگه... عنابستانی اصلا وکیل نبوده، کارآموز بوده که پروانه اش در همان دوره کارآموزی باطل شده، ولی اینجا در سایتش مدعی است که وکیل شده و به ابطال پروانه هم اشاره نکرده ... دروغ گوی کی بودی تو؟!

وی درادامه این اظهارات و در پیام اینستاگرامی دیگری نیز نوشته است: آقای عنابستانی پروانه کارآموزی وکالتش باظل شده ؛ یعنی :

1/ یا تکالیف دوران کارآموزی را درست انجام نداده یا از عهده امتحان عملی برنیامده

2/ یا اینکه تخلف عمده ای نسبت به موکلینش کرده که بسبب شکایت انتظامی آنها منجر بصدور کیفرخواست و تعلیق پروانه شده است!

یکی دیگر از کاربران فضای مجازی نیز مدعی شده که در ایران‌داک - مرجع ثبت پایان نامه ها - هیچ پایان‌نامه‌ای با نام عنابستانی وجود ندارد. خبری که در صورت صحت داشتن حتی مدرک وی را نیز زیر سوال می برد!

 دست به دست شدن اسنادی که این خبرنگار از سایت عنابستانی منتشر کرده و ابهاماتی که در مورد مدرک دکترای وی به وجود آمده، باعث شد تا موج جدیدی از واکنش های مردم و افکار عمومی در مورد ضرورت برخورد با این نماینده مجلس، به راه افتاد. موجی که شاید بخش اعظمی از آن ناشی از واکنش های خبرنگاران بود. به عنوان مثال یکی دیگر از خبرنگاران در همین زمینه در صفحه اینستاگرامش نوشت: یعنی 24 ساعت نگذشته از این رسوایی چه تشت هایی از دروغ گویی این فرد پشت هم به زمین می افتاد! کاش بفهمه که این رسوایی ها جایی به جز استعفا برایش نمی گذارد. فقط تاجگردون دستمالش کثیف نبوده گویا!

و این همان خواسته ای است که درخواست بخش اعظمی از کاربران فضای مجازی را تشکیل می دهند. شهروندانی که معتقدند نماینده ای که به ظاهر هم تخلفات محرزی دارد و هم حتی حاضر به عذر خواهی برای تخلفی که کرده نیست و تازه با وقاحت تمام، شاخ و شانه و خط و نشان می کشد، لایق کرسی نشینی خانه ملت نیست و باید استعفا دهد! حالا باید منتظر حرکت بعدی مهره های شطرنج آقای نماینده بود. اینکه آیا شجاعت استعفا دارد یا اینکه مجلس با بررسی تخلف های وی، او را رسما اخراج می کند؟ گرچه با توجه به سوابق چنین برخوردهایی، بعید است که هیچ کدام از این دو گزینه اجرایی شود و احتمالا، درهای خانه ملت همچنان به روی عنابستانی، به عنوان "نماینده" مردم شهر و کشورش، باز خواهد ماند. درست مثل برخوردی که با بازرسی که حدود یک ماه قبل سرباز جوانی را در دادگستری بابل مورد ضرب و شتم قرار داد، نشد!

با این حال به نظر می رسد که با توجه به داغ بودن فضای انتقاد، حمله و دفاع، نباید به این زودی ها انتظار بسته شدن این پرونده را داشت. پرونده ای که شاید مانعی باشد برای جلوگیری از تکرار برخوردهایی اینچنینی از سوی مسئولان با شهروندان یا ماموران دولت، در آینده.