با وجود گذشت دو روز از زلزله استان های کهگیلویه و بویراحمد و اصفهان، در حالیکه مردم در شهر سی سخت به شدت از کم کاری مسئولان در خدمات رسانی به آسیب دیدگان این حادثه گلایه دارند، مسئولان به گونه ای سخن می گویند که انگار همه چیز آرام است و اصلا زلزله ای رخ نداده است!

به گزارش مرور نیوز، بعد از گذشت دو روز از وقوع زلزله در شهرستان سی سخت در استان کهگیلویه و بویراحمد، وقتیکه مردم تقریبا از کمک رسانی های دولتی ناامید شده اند دست به دامان فضای مجازی شده و از مسئولان برای تسریع در کمک رسانی و رسیدگی به وضعیت صدها خانواده بی سرپناه شده، که در سرما و برف، بی نام و غذا مانده اند، کمک می خواهند. 

یکی از شهروندان این شهرستان در این زمینه نوشته است: «مردم الان نیاز اساسی به چادر برای اسکان دارند، مسئولین می گویند چادر دادیم، شما یک نفر را در این شهر پیدا کنید که بگوید چادر گرفته است، می خواهند مردم را در کمپ و اردوگاه اسکان بدهند، بدون اینکه به قضیه بیماری کرونا توجه کرده باشند.» این در حالی است که به گفته خود اهالی؛ برخی از مردم به بهانه کرونا و خطرات آن حاضر نیستند خانه های تخریب شده خود را ترک کنند و در کمپ مستقر شوند.

یکی دیگر از اهالی این شهرستان نیز که گویا از وضعیت خدمات رسانی به زلزله زدگان بدجوری شکایت دارد، در پستی در فضای مجازی نوشته است: واقعیت این است که مسئولان فقط برای عکس و سلفی گرفتن به سی سخت می آیند نه برای کمک کردن! چرا که در عمل تا الان تقریبا هیچ کاری انجام ندادند و هیچ کس از طرف مدیریت بحران برای ارزیابی و بازدید از خسارات به مردم سر نزده است.»

این اظهار نظرها باعث شد تا بالاخره رییس ستاد بحران کشور تصمیم بگیرد تا دو روز بعد از وقوع زلزله سری به مناطق آسیب دیده بزند و از نزدیک در جریان روند امداد و کمک رسانی به حادثه دیدگان قرار گیرد.  

اسماعیل نجار، در جمع مردم سی سخت بر یکپارچگی در بحث خدمات رسانی به مردم تاکید کرد و افزود: خسارات باید به صورت دقیق ارزیابی شود تا بتوانیم تسهیلات ارزان قیمت تخصیص دهیم‌.

وی اما در ادامه به جای دلداری دادن به مردم در سخنانی عجیب گفت: مردم در ساخت خانه ها برای استحکام سازی دقت کنند تا در چنین بحران‌هایی گرفتار نشوند!

رییس ستاد بحران کشور بیان کرد: از رئیس سازمان نظام مهندسی خواستیم که خانه های نوساز بررسی شوند و با کارشناسانی که نظارت بر ساختمان ها داشتند و کوتاهی کردند برخورد شده و به کمیته انتظامی نظام مهندسی معرفی شوند.

نجار با بیان اینکه ۲ هزار تا ۲۵۰۰ منزل مسکونی در زلزله سی سخت دچار تخریب‌های جزئی تا کلی شده‌اند، گفت: در تلاش هستیم تا هر چه سریعتر اقدامات بازسازی در منطقه آغاز شود.

وی همچنین درباره آخرین جزییات زمین لرزه ۵.۶ ریشتر در سی سخت گفت: ارزیابان در حال بررسی و ارزیابی دقیق خسارت ناشی از زمین لرزه در منطقه سی سخت هستند.

وی ادامه داد: بسیاری از خانه‌های شهروندان آسیب‌های کلی و جزیی دیده است و به هر جهت امدادرسانی در حال انجام است. مردم نیز درخواست چادر دارند و باید هماهنگی لازم صورت بگیرد تا چادر بیشتری در اختیار مردم قرار بگیرد. با عنایت به وضعیت سرمای منطقه در حال بررسی هستیم تا ببینیم چه اقدامی باید در این خصوص صورت بگیرد.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور خاطرنشان کرد: رییس بنیاد مسکن و رییس جمعیت هلال احمر نیز در این منطقه حضور دارند و جلسه‌ای برگزار و تصمیم لازم در خصوص امدادرسانی نیز اتخاذ خواهد شد. وزیر کشور نیز تاکید داشته‌اند که امدادرسانی به نحو احسن انجام شود.

نجار با بیان اینکه در بازدیدهایی که داشتیم روند امدادرسانی مطلوب بوده است، تصریح کرد: براساس برآوردهاه ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ واحد مسکونی دچار تخریب‌های جزیی تا کلی دیده اند. اسکان اضطراری نیز برای برخی افراد آماده شده است البته با توجه به شرایط هوا باید چادرها لکه گیری شوند همچنین بسته‌های غذایی ۷۲ساعته در اختیار آن‌ها قرار گرفته است.

وی ادامه داد: البته منازل به صورت کامل تخریب و آوار نشده‌اند ضمن آنکه بسته های غذایی نیز در اختیارشان قرار داده شده است. تاکید همه مسئولان کشور بر این است که از آلام مردم کاسته شود و ما در تلاش هستیم تا به سرعت عملیات بازسازی را آغاز کنیم.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور خاطرنشان کرد: در مجموع در این حادثه ۶۳ نفر نیز به دلیل فرار ناشی از ترس زلزله دچار مصدومیت شده‌اند که به صورت سرپایی اغلب آن‌ها ترخیص شده اند.

اما با بالا گرفتن موج انتقادها و گلایه های مردم زلزله زده، وزیر راه و شهرسازی نیز مجبور به نمایندگی از سوی رییس جمهور به شهر سی سخت رفت. گرچه رییس جمهور باز هم حاضر نشد اتاق خود در پاستور را ترک کند! وی روز جمعه در تماس تلفنی با استاندار کهگیلویه و بویر احمد، ضمن پیگیری وضعیت امداد رسانی به زلزله زدگان این استان از آخرین اقدامات انجام شده در این زمینه اطلاع یافت.

حسن روحانی در این گفتگوی تلفنی با ابراز خرسندی از اینکه زلزله در این استان هیچ تلفات جانی به همراه نداشته است، تصریح کرد: با توجه به فصل سرما، سرعت در امداد رسانی و حل مشکلات مردم زلزله زده از اهمیت بالایی برخوردار است.

وعده تسهیلات ارزان قیمت

وزیر راه و شهرسازی هم برای بررسی اوضاع به شهر سی سخت رفته بود در جمع مردم این شهرستان از وعده اعطای تسهیلات ارزان قیمت پس از ارزیابی دقیق میزان خسارت به مناطق زلزله‌زده دنا خبر داد و گفت: بنده از طرف رئیس جمهور حامل سلام ویژه و پیام به مردم عزیز و با کفایت استان کهگیلویه و بویراحمد هستم.

وی هدف از این سفر را ارزیابی وضعیت برای برنامه‌ریزی جهت تخصیص اعتبار به مناطق زلزله عنوان کرد و افزود: خسارات باید به صورت دقیق ارزیابی شود تا بتوانیم تسهیلات ارزان قیمت تخصیص دهیم‌.

اسلامی در خصوص تعیین تکلیف وضعیت قبوض آب، برق و گاز، اظهار داشت: تا زمان اسکان دائم مردم و جایگزینی منازل آنها پرداخت آنها به تعویق می‌افتد.

وی با بیان اینکه پیگیر مشکلات زیست محیطی محور سی سخت_یاسوج هستم، بیان کرد: عملیات پروژه محور سی سخت - یاسوج از سر گرفته می‌شود.

اسلامی گفت: مردم در ساخت خانه‌ها برای استحکام سازی دقت کنند تا در چنین بحران‌هایی گرفتار نشوند.

وی تصریح کرد: از رئیس سازمان نظام مهندسی خواستیم که خانه‌های نوساز بررسی شوند و با کارشناسانی که نظارت بر ساختمان ها داشتند و کوتاهی کردند برخورد شده و به کمیته انتظامی نظام مهندسی معرفی شوند.

اسلامی در بخش دیگری از سخنانش، گفت: پرداخت تسهیلات عقب مانده مردم دنا به زمان دیگری موکول می شود.

توزیع بیش از ۱۸۰۰ چادر 

اما همانگونه که عنوان شد مردم سی سخت حاضر نیستند خانه های خسارت دیده خود را ترک و به کمپ های برپا شده بروند. به همین دلیل مسئولان تصمیم گرفته اند چادرها را بین آسیب دیدگان توزیع کنند تا در کنار خانه هایشان اسکان یابند. در همین راستا رییس جمعیت هلال احمر از توزیع ۱۸۰۰ چادر و بیش از ۱۲۰۰ بسته غذایی یک‌ماهه میان زلزله‌زدگان سی‌سخت خبر داد.

 کریم همتی در جلسه بررسی وضعیت امدادرسانی به زلزله زدگان شهر سی سخت که با حضور  وزیر راه و شهرسازی، رییس سازمان مدیریت بحران کشور و استاندار کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد، گفت: در دقایق اولیه وقوع زلزله، تیم های ارزیاب جمعیت هلال احمر در منطقه حاضر شدند. سه ساعت پس از وقوع زلزله مسئولان ارشد جمعیت هم وارد شهر سی‌سخت شدند و اقدامات لازم از همان دقایق اولیه انجام شد.

وی با بیان اینکه اقدامات و آماده‌باش جمعیت هلال احمر همچنان ادامه دارد، گفت: تاکنون ۱۸۰۰ چادر و بیش از ۱۲۰۰ بسته غذایی یک‌ماهه میان زلزله‌زدگان توزیع شده است، ما نیاز داریم ۱۰۰۰ تخته چادر دیگر نیز در منطقه توزیع شود که این روند در حال انجام است.

همتی با اشاره به سرمای هوا در این منطقه گفت: به مدیران سازمان امداد و نجات دستور دادم زمینه را برای حضور نیروهای امدادی در منطقه فراهم  کند تا آنان در برپا کردن چادرها و راه‌اندازی ایمن وسایل گرمایشی به مردم کمک کنند.

همچنین  رییس سازمان برنامه و بودجه کشور دستور اختصاص ۱۰ میلیارد تومان تنخواه فوری به استانداری کهگیلویه و بویراحمد برای رفع نیاز‌های ضروری زلزله زدگان را صادر کرد.

به گزارش سازمان برنامه و بودجه کشور، محمدباقر نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه کشور دستور اختصاص ۱۰۰ میلیارد ریال تنخواه فوری به استانداری برای رفع نیاز‌های ضروری زلزله زدگان را صادر کرد.

معاون رییس جمهور همچنین به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و سازمان مدیریت بحران مأموریت داد سریعا خسارت‌های مردمی و زیرساخت‌ها را جهت تامین اعتبار و شروع عملیات اسکان اضطراری زلزله‌زدگان به صورت موقت و دایم برآورد نمایند.

همه چیز آرام است!

 اما آخرین اظهار نظر استاندار کهگیلویه و بویراحمد به گونه ای است که گویا هیچ مشکلی در این منطقه زلزله وجود ندارد و همه چیز آرام است! حسین کلانتری در نشست ستاد بحران در شهر زلزله‌زده سی‌سخت از تشکیل 20 تیم ارزیاب در شهرستان و تقسیم 9 منطقه خبر داد و اظهار داشت: تمام گروه‌ها و دستگاه‌های اجرایی برای خدمت‌رسانی به مردم پای کار هستند.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به بازدید خانه به خانه از مناطق زلزله‌زده شهر سی‌سخت عنوان کرد: تمام خانه‌های آسیب‌دیده شهر سی‌سخت ارزیابی خواهد شد و هیچ خانه‌ای بدون ارزیابی باقی نخواهد ماند.

کلانتری ابراز کرد: تمام اقلام و موارد لازم برای مردم حادثه‌دیده شهر سی‌سخت با همکاری گروه‌های مختلف و کمک‌های مردمی تامین می‌شود و نگرانی در این مورد وجود ندارد.

پیشنهاد ردیف بودجه اختصاصی

همچنین مهدی روشنفکر نماینده مرکز بویراحمد و دنا، در بازدید از مناطق زلزله زده شهرستان دنا از ثبت پیشنهاد ردیف بودجه‌ای به شماره 88-550000 با عنوان بازسازی مناطق زلزله زده دنا خبر داد و افزود: به دلیل حضور در مناطق زلزله زده این پیشنهاد با هماهنگی انجام شده به نام یکی از همکاران نماینده مجلس ثبت شده است.

روشنفکر با اشاره به تماس تلفنی شب گذشته محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی با وی، خاطرنشان کرد: مسائل و مشکلات مناطق زلزله زده به اطلاع رئیس مجلس رسانده شده و درخواست داشتیم برای کمک به این مناطق تصمیم درست و به موقع اتخاذ شود.

نماینده مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به شناسه پیشنهاد ثبت شده به شماره ۱۳۰۳ مورخ ۳۰ بهمن ماه مبنی بر ردیف بودجه برای مناطق زلزله زده دنا، ادامه داد: یکی مشکلی که وجود دارد این بوده که هنوز میزان دقیق خسارت مشخص نیست و مسئولان سازمان برنامه و بودجه همین ایراد را نیز وارد می‌دانند.

روشنفکر تاکید کرد: در شرایط فعلی از هیچ کوششی برای تصویب ردیف بودجه‌ای برای بازسازی مناطق زلزله زده شهرستان دنا دریغ نمی‌کنیم و امیدوارم منتج به نتیجه شود.

وی وضعیت زندگی در مناطق زلزله‌زده را رضایت بخش ندانست و افزود: مردم در شرایط سختی به سر می‌برند و با کمبود برخی اقلام و امکانات روبه‌رو هستند که انتظار می‌رود متولیان امر با همکاری مردم نهایت امدادرسانی و کمک را داشته باشند.

۵۰۰ واحد خسارت دیده در اصفهان

در حالیکه همه اخبار و دستورهای مسئولان به رسیدگی و خدمت رسانی به مردم سی سخت و روستاهای آسیب دیده استان کهگیلویه و بویراحمد معطوف شده،  مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان نیز خبر از خسارت دیدن خانه های 50 روستای این استان داد. وی گفت: زلزله شامگاه روز چهارشنبه به ۵۰۰ واحد مسکونی در ۵۰ روستای منطقه پادنای شهرستان سمیرم خسارت وارد کرده است.

منصور شیشه‌فروش در همین زمینه افزود: به این واحدهای مسکونی که بیشتر آنها دارای سازه‌های مقاوم نبودند بین ۲۰ تا ۸۰ درصد خسارت وارد شده است.

وی اضافه کرد: همچنین بر اثر این زلزله به ۶ خانه بهداشت، چهار مرکز بهداشت، ۶ باب مدرسه، یک باب مسجد، چند رشته قنات و یک مزرعه پرورش ماهی خسارت وارد شد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان افزود: بر اثر زلزله شبکه آب برخی از روستاها دچار آسیب و اکنون این مشکل رفع شده است و شبکه برق روستای خفر پادنا به دلیل رانش زمین قطع شد که با ژنراتور این مشکل برطرف شد و به بخشی از مخابرات روستاهای منطقه پادنا خسارت وارده شده است.

وی  حجم کمک‌ها به منطقه زلزله‌زده سی‌سخت در استان کهگیلویه و بویر احمد را شامل ۱۰ تن نایلون، ۲۰۰ تخته چادر و اعزام سه گروه کمک‌رسانی برای اسکان اضطراری و امداد به زلزله‌زدگان عنوان کرد و گفت: یک دستگاه لودر و یک دستگاه کمپرسی نیز به آن منطقه اعزام شده است.

وی با اشاره به بارش سنگین برف در روز گذشته در مناطق غربی و جنوبی استان از برف‌روبی ۳۰۰ کیلومتر از جاده‌های جنوبی استان خبر داد و گفت: شب گذشته یخ‌زدگی معابر موجب کندی تردد در این مسیرها شده بود که با حضور پلیس راه و عوامل راهداری این مشکل حل شد.

سمیرم با افزون بر ۹۰ هزار نفر جمعیت در ۱۶۰ کیلومتری جنوب اصفهان واقع شده است.