با وجودیکه قبل از نوروز آمار مبتلایان و فوتی های کرونایی نوید کنترل نسبی شرایط و حتی روند کاهشی را می داد اما؛ صدور مجوز سفرهای نوروزی و با هجوم هموطنان برای سفر به اقصی نقاط کشور در تعطیلات دو هفته ای عید تمام رشته ها را پنبه کرد و به یکباره آمار مبتلایان و فوتی های کرونا سرعتی بی سابقه به خود گرفت.

به گزارش مرور نیوز، رشد تصاعدی کرونا و آغاز موج چهارم کرونا در جای جای ایران در حالی رخ می دهد که در طی چند روز گذشته؛ مدیران ارشد کشور و حتی مسولان وزارت بهداشت و ستاد ملی کرونا، بارها اعلام کرده اند که با علم به بروز چنین فاجعه ای مجوز سفرهای بین استانی نوروزی صادر شده است. به عنوان مثال سعید نمکی، وزیر بهداشت در یکی از مراسم هایی که اخیرا در آن شرکت داشت طی یک افشاگری کم سابقه گفت: پیش از عید به روسای دانشگاه‌ های علوم پزشکی از طریق ویدئوکنفرانس تأکید کردم که تلاش زیادی را برای کنترل کرونای انگلیسی داشته باشند و همه آماده باش بودند اما متأسفانه در مورد کنترل سفرها کسی به حرف من گوش نداد و امروز با گرفتاری بسیار سنگینی مواجه هستیم.

این اظهار نظرها باعث شد تا موجی از انتقادها و واکنش های تند و تیز طیف های مختلف مردم در فضای مجازی مطرح شود. انتقادهایی که سرمنشاء همه آنها فقط و فقط یک سوال بود. اینکه چرا مسولان با وجود اطمینان از اینکه آزاد سازی سفرهای نوروزی می تواند به فاجعه ای انسانی و آغاز موج چهارم کرونا بدل شود، جلوی آنها را نگرفتند؟

تصمیمی که باعث شده تا به روایت گزارش های رسیده از استان های مختلف، وضعیت بسیاری از استان های کشور یا در حد بحرانی باشد و یا در حال حرکت در مسیر بحرانی شدن! گزارش زیر نگاهی دارد به آخرین وضعیت کرونا در برخی از استان ها و شهرهای بزرگ کشور. 

تهران در آستانه قرنطینه ملایم!

تهران به عنوان پایتخت کشور به عنوان نمادی که در روزهای آخر سال گذشته آمار کرونایی اش تا حدود زیادی تثبیت شده بود، یکی از همان شهرهایی است که امروز به لطف ناپرهیزی های نوروزی و بازگشت مسافران نوروزی اش رکوردهای جدیدی را تجربه می کند. وضعیتی که باعث شده تا فرمانده عملیات مقابله با کرونا در کلان‌شهر تهران با اشاره به ثبت رکورد بستری‌های کرونا در ۱۴ ماه گذشته، از ارائه پیشنهاد تعطیلی ۷ تا ۱۰ روزه تهران خبر دهد!

زالی با بیان اینکه هفته آینده، هفته‌ای بسیار سخت برای پایتخت خواهد بود، افزود: تجربه اخیر خوزستان که با گونه جهش‌یافته کرونا ویروس رخ داد، در تهران نیز در حال تکرار است و باید تمهیدات متفاوت از قبل برای مدیریت این بحران داشته باشیم.

وی با اشاره به میزان بستری ۱۱۰۰ بیمار در روز دوشنبه خاطرنشان کرد: در ۱۴ ماه گذشته چنین رکوردی در استان تهران ثبت نشده بود که نشانه‌ای نگران‌کننده برای روزهای آینده است.

وی با ذکر اینکه متأسفانه ادامه روند کنونی باعث شده تا آمار فوتی ها در تهران به حدود ۶۰ نفر که حدود ۳۰ درصد کل فوتی های کشور است برسد گفت: در این فوت‌شدگان از کودک یک‌ساله تا پیرمرد ۸۵ ساله وجود دارد.

نادر توکلی معاون درمان ستاد کرونای استان تهران نیز در همین راستا با بیان اینکه میزان مراجعه و درمان سرپایی بیماران نیز روزانه به ۵ هزار نفر رسیده است، گفت: در زمان حاضر ۱۰۳ بیمارستان از مجموع ۱۷۵ بیمارستان استان تهران درگیر کرونا هستند و ناچاریم با لغو خدمات درمانی الکتیو در مراکز درمانی اصلی و جنرال ظرفیت بیشتری برای رسیدگی به بیماران کرونایی اختصاص دهیم.

کریمی؛ رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز در ارتباط وبیناری با ستاد کرونای استان تهران بر ارائه خدمات درمانی به‌صورت سرپایی در این وضعیت تأکید و بیان کرد: افزایش میزان مراجعه و تعداد مبتلایان در چند روز اخیر وضعیتی نگران‌کننده در روزهای آینده را نشان می‌دهد.

راه‌اندازی و ابلاغ دستورالعمل کلینیک درمان سرپایی با رمدسیویر، افزایش تخت و اعلام میزان ظرفیت بستری، لغو اعمال الکتیو غیرضروری، راه‌اندازی کلینیک‌های عفونی تمام‌وقت، ایجاد تریاژ دولایه در ورودی بیمارستان‌ها، پیگیری واکسیناسیون تمامی کارکنان بیمارستان‌ها و بررسی وضعیت اکسیژن‌درمانی از مصوبات نشست ستاد کرونای استان تهران با حضور وبیناری بیش از ۳۰۰ شرکت‌کننده از دانشگاه‌های علوم پزشکی و بیمارستان‌های خصوصی و دولتی این استان بود.

شهرستان ری شاید شاخص ترین منطقه آلوده تهران باشد چنانچه رییس اتاق اصناف شهرستان ری خبر از تعطیلی دو هفته ای مشاغل غیرضروری در این شهرستان داده و گفت: بر اساس دستورالعمل ستاد ملی کرونا و اعلام فرمانداری ویژه، وضعیت این شهرستان در شرایط قرمز قرار گرفته است که به همین دلیل همه اصناف و مشاغل گروه ۲، سه و چهار از امروز سه شنبه ۱۷ فروردین ماه به مدت ۲ هفته تعطیل خواهد بود.

لطف الله ستاره اعلام کرد: حسب دستور ستاد ملی مقابله با کرونا از امروز ۱۷ فروردین ماه در سطح شهرستان ری تنها مشاغل گروه یک مجاز به فعالیت هستند.

ترس از تغییر رنگ

شیوع کرونا و احتمال تغییر وضعیت زرد رنگ این شهر به قرمز باعث شد با اعلام  ستاد ملی کرونا، علاوه بر مشاغل ، همه فعالیت‌های آموزشی ، فرهنگی ، اجتماعی در این شهرنیز تعطیل است.

مدیر سلامت محیط و کار دانشگاه علوم پزشکی مشهد با افزود: همچنین تا اطلاع بعدی تالار‌های عروسی، استخرها، باغ وحش‌ها، باشگاه‌های ورزشی، سینما، تئاتر و مهد‌های کودک مشهد تا بهبود شرایط شیوع کرونا تعطیل خواهد بود.

علی اصغر حسنی ادامه داد: فعالیت کارکنان مشاغل ضروری با یک سوم حضور نیرو‌ها ادامه دارد و مشاغل دیگر نیز با تشخیص مقام مسئول با ۵۰ درصد نیرو‌ها فعالیت خواهند داشت.

مدیر سلامت محیط و کار دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه آموزشگاه‌های موسیقی و زبان خارجه با حضور ۱۰ نفر می‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند ، گفت: مراکز آموزشی نیز تا بهبود شرایط شیوع ویروس کرونا تعطیل هستند و اگر شرایط قرمز شود ، فعالیت دیگر گروه‌های شغلی نیز محدودتر خواهد شد.

مهدی سلاطین رییس اداره ورزش و جوانان مشهد نیز در همین راستا گفت: با توجه به اینکه این شهرستان از نظر شیوع کرونا در وضعیت نارنجی قرار گرفته، براساس دستورالعمل‌های ابلاغی ستاد ملی مقابله با کرونا تمامی فعالیت‌های ورزشی در مشهد تعطیل است.

حمید رضا رحیمی دبیر قرارگاه دانشگاهی مبارزه با کرونا در دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز پیشر اعلام کرده بود، بر اساس دستورالعمل مدیریت کنترل هوشمند کرونا، فعالیت گروه‌های شغلی سه و چهار در شهرهای با وضعیت نارنجی از قبیل مشهد، سبزوار، بینالود و نیشابور محدود شده است.

ورود گلستان به موج چهارم                

استان گلستان که تازه روزهای پر التهاب کرونایی چند ماه گذشته را پشت سر گذاشته و چند ماهی بود که کمی رنگ و بوی آرامش را دیده بود، یکی از استان هایی است که بعد از نوروز دوباره قرمز رنگ شده است. شرایطی که باعث شد تا رییس دانشگاه علوم پزشکی گلستان با اعلام رسمی ورود این استان به موج چهارم کرونا هشدار دهد که اگر مردم شیوه نامه‌های بهداشتی را رعایت نکنند، چند هفته سخت در انتظار آنان خواهد بود. استانی که طبق اعلام مهدی میقانی مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای گلستان در تعطیلات نوروز امسال تردد هفت میلیون و ۸۶۷ هزار خودرو در جاده های این استان ثبت شد.

عبدالرضا فاضل اظهار داشت: علاوه بر رشد ۱۰۰ درصدی مبتلایان کرونایی بستری در مراکز درمانی گلستان نسبت به اول فروردین امسال، شیب آمار مبتلایان سرپایی این بیماری که اکنون نوع جهش یافته انگلیسی آن نیز شیوع پیدا کرده در استان بسیار تند است.

وی با بیان اینکه درحال حاضر پنج شهرستان گرگان، بندرگز، کردکوی، آزادشهر و مینودشت در وضعیت نارنجی شیوع ویروس کرونا قرار دارند، اضافه کرد: شهرستان مراوه تپه در وضعیت آبی و هشت شهرستان دیگر گلستان نیز در وضعیت زرد قرار دارند.

به گفته وی  ۷۰ درصد شیوع پیک چهارم کرونا در کشور از نوع انگلیسی است که علاوه بر دوره کمون کوتاه آن، سرعت انتشار و انتقال بسیار بالایی دارد.

هشدار کرونایی در لرستان

وضعیت رو به رشد کرونا باعث شد تا مدیران ارشد استان لرستان نیز به شدت در مورد فوران آن نگران باشند. محمود ثمینی  معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری لرستان به عنوان یکی از همین مسولان با اعلام اینکه  شهرستان های خرم آباد، بروجرد، الیگودرز، ازنا، سلسله و دلفان در وضعیت قرمز و شهرستانهای دورود، کوهدشت، پلدختر، چگنی و رومشکان نیز در وضعیت نارنجی قرار دارد و هر آن ممکن است به قرمز تغییر رنگ دهد.

معاون استاندار لرستان تصریح کرد: با توجه به شیوع ویروس جهش یافته در استان برخی از مراجعین به مراکز درمانی به ویروس جهش یافته کرونای انگلیسی مبتلا هستند که باتوجه به سرعت بالای گردش این ویروس دراستان ،احتمال افزایش مبتلایان، بستری ها و مرگ ناشی از این بیماری وجود دارد.

وی از اعمال محدودیت های مربوط به وضعیت قرمز و نارنجی در استان خبر داد و گفت: طبق تصمیم ستاد مقابله با کرونا در شهرهای وضعیت قرمز فعالیت گروه های شغلی دو،سه و چهار و در شهرهای با وضعیت نارنجی فعالیت گروه‌های شغلی سه و چهار با محدودیت های تعیین شده همراه خواهد بود.

دبیر ستاد مقابله با کرونا در لرستان نیز در همین زمینه بیان اینکه ادامه روند فعلی سبب افزایش نگرانی از وضعیت آتی سلامت هم استانی ها خواهد شد گفت: بر این اساس اعمال قرنطینه هوشمند در مناطق شهری و روستایی و جلوگیری از انتشار بیش از پیش ویروس و محدودیت های لازم مطابق طرح جامع مدیریت هوشمند ضروری است.

علی سیف گفت: همچنین کنترل تردد و برخورد با رانندگان متخلف، استفاده از دورکاری در خصوص کارکنان دارای بیماری زمینه ای و برخورد قاطع با مدیرانی که مصوبات ستاد کرونای استان و شهرستان را نادیده می گیرند باید در دستور کار قرار گیرد.

وی با تاکید بر جلوگیری از فعالیت تالارهای عروسی در مناطق قرمز و نارنجی افزود: مسدود نمودن آرامستانها و برخورد قاطع با متخلفان نیز باید مورد توجه باشد.

آمار رو به رشد بستری ها در کرمانشاه

در کرمانشاه نیز به نظر می رسد وضعیت چندان بر وفق مراد نباشد کمااینکه مدیر شبکه بهداشت و درمان اسلام‌آبادغرب با بیان اینکه هم اکنون ۴۴ بیمار مشکوک به کرونا در بیمارستان این شهرستان بستری هستند، گفت: ۶ نفر از این افراد در شبانه روز گذشته بستری شده‌اند.

محمدرضا نادری در نشست ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه افزود: اسلام آباد غرب اولین شهرستان استان کرمانشاه بود که با توجه به وضعیت شیوع ویروس کرونا، قرمز شد.

در همین حال رییس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه هم با ذکر اینکه هم اکنون  ۳۹۳ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در مراکز درمانی استان بستری هستند که این آمار نسبت به روز گذشته ۴۱ نفر افزایش یافته است.گفت : در ۲۴ ساعت گذشته سه نفر بر اثر ابتلای قطعی به کووید ۱۹ در شهرستان اسلام آبادغرب فوت کردند تا مجموع جان باختگان استان به یک هزار و ۵۲۳ نفر برسد.

در این استان همچنین به گفته رییس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد کرونا دانشگاه علوم‌پزشکی کرمانشاه شهرستان‌های پاوه و سرپل‌ذهاب نیز از لحاظ شیوع کرونا قرمز شدند.

به گفته وی از ۱۴ شهرستان استان کرمانشاه هم اکنون کنگاور، اسلام آبادغرب، پاوه و سرپل ذهاب در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند.

ملایر در صدر شهرستان های پرخطر همدان

بیخ گوش تهران و در استان قرمز رنگ البرز نیز رییس اتاق اصناف  اعلام کرده که با توجه به شرایط قرمز کرونایی ، واحدهای صنفی غیرضرور استان طبق مصوبه ستاد مبارزه با کرونا تعطیل شدند.

بهروز حصاری اظهار داشت: طبق اعلام رسمی ستاد مبارزه با کرونا استان البرز، واحد های صنفی غیرضرور این استان تا اطلاع بعدی تعطیل هستند و اجازه فعالیت به آن ها داده نمی شود.

وی اضافه کرد که با اعلام دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی البرز مبنی بر  قرارگرفتن شهرستان کرج در وضعیت قرمز کرونایی  و روند افزایشی تعداد بیماران مبتلا به کووید ۱۹ ، محدودیت فعالیت های صنفی به مدت ۲ هفته  اجرا می شود .

قزوین رنگارنگ

استان قزوین اما پر است از رنگ های مختلف از قرمز و نارنجی تا زرد و آبی به گفته مسولان در استان قزوین نیز هم اکنون وضعیت کرونایی شهرستان تاکستان قرمز (خیلی پرخطر)، شهرستان های قزوین، البرز و بویین زهرا نارنجی (پرخطر) و شهرستان های آبیک و آوج زرد (خطر متوسط) است و  این در حالی است که در ابتدای تعطیلات نوروزی وضعیت تاکستان و قزوین زرد و سایر شهرستان های استان قزوین آبی بود.

این در حالی است که به گفته مسولان، میزان رعایت شیوه های نامه بهداشتی در استان قزوین از ۸۴ درصد در اسفند ماه پس از نوروز به ۷۶ درصد کاهش یافته است

 رئیس کمیته بازرسی ستاد پیشگیری و مقابله با کرونای استان قزوین در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: میزان رعایت شیوه نامه های بهداشتی در استان در ایام نوروز ۱۴۰۰ و پس از آن به طرز محسوسی کاهش یافته است.

محمدافشار با اعتراف به اینکه با وجودیکه قزوین جزو استان های برتردر رعایت شیوه نامه های بهداشتی بود که پس از نوروز مانند دیگر مناطق کشور مراعات پروتکل های بهداشتی و ابلاغ شده در آن کاهش پیدا کرد گفت: میزان رعایت شیوه نامه های بهداشتی در استان قزوین پیش از نوروز در مجموع ۸۴ درصد بود که این رقم اکنون به ۷۶.۷ درصد کاهش یافته است.

این موارد باعث شده تا نه تنها این استان وارد موج چهارم کرونا شود که به دنبال تشدید بیماری کرونا و افزایش تعداد بستری بیماران همه اعمال جراحی غیراورژانسی در بیمارستان های قزوین تا اطلاع بعدی ممنوع شود.

آغاز راند پیک چهارم در ملایر

استان همدان نیز با اینکه هم اینک در وضعیت نارنجی قرار دارد اما در صدد است تا با اعمال محدودیت های جدید از قرمز شدن استان جلوگیری کند. معاون استاندار همدان و فرماندار ویژه ملایر در همین زمینه با اشاره به خروج ملایر از وضعیت زرد و قرار گرفتن در شرایط نارنجی کرونا گفت: از روز سه‌شنبه محدودیت‌های جدید متناسب با شرایط نارنجی طبق مصوبات ستاد ملی کرونا در این شهرستان اعمال و تا ۲ هفته قابل اجرا است.

«قدرت‌الله ولدی» در ستاد شهرستانی مقابله با کرونا در شهرستان ملایر اظهار داشت: با توجه به روند صعودی شیوع ویروس کرونا آن هم از نوع جهش یافته انگلیسی و تبدیل وضعیت ابتلا از پلکانی به آسانسوری، ملایر هم اکنون در وضعیت خطرناک کرونا قرار دارد و قرمز شدن این شهرستان تا پایان هفته دور از انتظار نیست.

وی با بیان اینکه با همراهی مردم، کسبه و اصناف، در حدود ۲ ماه گذشته شرایط ثابتی در کرونا با وضعیت زرد داشتیم، تاکید کرد: سفرها و دید و بازدیدهای نوروزی، ورود مهمانان به ملایر و دورهمی‌های فامیلی و خانوادگی در ایام تعطیلات فروردین، ۸۰ درصد عامل خیز دوباره کرونا و قرار گرفتن در پیک چهارم کرونا است.

طبق اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از مجموع ۱۰ شهرستان استان همدان، «نهاوند و تویسرکان» در وضعیت قرمز، «همدان، کبودراهنگ، فامنین، رزن، درگزین و ملایر» در شرایط نارنجی و «اسدآباد و بهار» در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

درهمین راستا وضعیت ملایر شاید وخیم تر از سایر شهرهای این استان باشد بطوریکه با افزایش۹ برابری بستری بیماران کرونایی، به نظر می رسد خطربزرگی در کمین این شهرستان باشد.  در همین زمینه مدیر شبکه بهداشت و درمان ملایر با ارایه آمار مقایسه‌ای موارد مثبت کرونا در اسفند سال گذشته با فروردین امسال گفت: موارد مثبت کرونا در یک‌ماه اسفند سال گذشته ۲۰۰ مورد بود، در حالی‌که تعداد موارد مثبت در ۱۵ روز فروردین به ویژه در هفته دوم، از ۲۰۰ مورد به ۶۰۰ مورد مثبت رسیده است.

محسن ترکاشوند با بیان اینکه فقط در دوشنبه شب ۲۴۱ مورد تست کرونا از افراد مشکوک گرفته شد که بیش از ۵۰ درصد این تعداد مثبت خواهد شد بیان کرد: عمده‌ترین نگرانی ما درگیری همه اعضای خانواده به ویژه سنین زیر ۵۰ سال و جوانان است که نیمه دوم فروردین و اوایل اردیبهشت وارد پیک خطرناک کرونا خواهیم شد.

مدیر شبکه بهداشت و درمان ملایر گفت: خطری که هم اکنون ما را تهدید می‌کند، درگیر شدن کادر درمان، پزشکان و متخصصان ما به ویروس کرونا است، در حالی‌که تعدادی از آنها هنوز واکسن دریافت نکرده‌اند.

۱۲ شهرقرمز و نارنجی در آذربایجان غربی

براساس گزارش های اعلام شده ، در استان آذربایجان‌غربی نیز ۱۲ شهر این استان به رنگ قرمز درآمده اند. معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان‌غربی گفت: طبق اعلام وزارت بهداشت، ۱۲ شهر استان در وضعیت قرمز و نارنجی کرونایی قرار دارد که شامل سه شهر با وضعیت قرمز و ۹ شهر با وضع نارنجی است.

علی مصطفوی افزود: ارومیه، خوی و نقده شهرهای با وضعیت قرمز آذربایجان غربی بوده و شهرهای میاندوآّب، پیرانشهر، ماکو، سردشت، پلدشت، اشنویه، شوط، بوکان و چالدران در شمال و جنوب استان در وضع نارنجی قرار دارند.

وی اضافه کرد: طی سه روز گذشته شهرستان های میاندوآب و شوط به تعداد شهرهای نارنجی کرونایی آذربایجان غربی اضافه شده است.

انفجار کرونا در بوشهر

لفظ انفجار کرونایی این روزها از رایج ترین الفاظ کوچه بازارهای بوشهراست بطوریکه رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: شناسایی ۶۵۱ نفر مثبت کرونایی در مدت ۲۴ ساعت، بیانگر روند انفجاری گسترش این ویروس در این استان است.

سعید کشمیری افزود: هرچند در زمان حاضر سه شهرستان این استان در وضعیت قرمز کرونایی و چهار شهرستان نیز نارنجی است اما با کاهش تجمع و حلقه تماس و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی باز هم می‌توان مانع شیوع هرچه بیشتر این ویروس شد.

کشمیری بیان کرد: ابتلا در موج چهارم شیوع کرونا از مرحله خانوادگی فراتر رفته و به صورتی شده که اهالی یک روستا به یکباره به این ویروس مبتلا می‌شوند.

رئیس پلیس راه استان بوشهر نیز در همین راستا گفت: همه راه‌های ارتباطی حوزه استحفاظی این استان به دوربین مجهز است و تمامی خودروهای با پلاک‌های غیر بومی دراین استان بر اساس رنگ‌بندی کرونایی نارنجی و قرمز به صورت هوشمند و از سوی نیروهای پلیس راه اعمال قانون می‌شوند.

سرهنگ جابر پاپری افزود: افراد غیر بومی از سفرهای غیر ضروری به استان بوشهر اجتناب کنند زیرا در صورت مشاهده پلاک‌های غیر بومی از ورود آنها به این استان پیشگیری و اعمال قانون می‌شوند.

در زمان حاضر شهرستان‌های بوشهر، دیلم و دشتستان استان بوشهر در وضعیت قرمز کرونا قرار دارند و گناوه، عسلویه و کنگان و تنگستان نارنجی و دشتی، دیر و جم زرد هستند.

کرونا در شهرهای کوچک

کرونا حتی به شهرهای کوچک نیز رحم نکرده است. به عنوان مثال بروجن نیز یکی دیگر از شهرهایی است که این روزها در رنگ قرمز غوطه ور شده است. مسعود ملکی فرماندار بروجن به وضعیت قرمز این شهرستان گفت: به‌دنبال این موضوع فعالیت تمامی اصناف گروه‌های ۲، سه و چهار این شهرستان بروجن تا پایان هفته جاری تعطیل شده و در صورت لزوم تا ۲ هفته ادامه می‌یابد.

وی تصریح کرد: در مدت اعمال محدودیت‌های جدید کرونایی در شهرستان بروجن با هرگونه تخلف مغایر با این محدودیت‌ها به‌شدت برخورد و متخلفان احتمالی در این بخش به دستگاه قضایی معرفی و جریمه می‌شوند.

رییس بیمارستان ولی‌عصر(عج) بروجن نیز در همین زمینه با اشاره به وضعیت قرمز این شهرستان در رنگ‌بندی شیوع ویروس کرونا گفت: تمامی عمل‌های جراحی غیراورژانسی در این بیمارستان تا بازگشت به حالت عادی لغو شد.

امین احمدی تصریح کرد: البته مراجعان اورژانسی غیرکرونایی اطمینان داشته باشند که سایر بخش‌های بیمارستان ولی‌عصر (عج) بروجن برای بستری، شرایط عادی را دارد و این دسته از بیماران، به‌علت شیوع ویروس کرونا، درمان خود را به تاخیر نیندازند.

وی یادآور شد: همچنین تا زمان قرمز بودن وضعیت شهرستان بروجن در رنگ‌بندی شیوع ویروس کرونا، ملاقات با تمامی بیماران در بیمارستان ولی‌عصر (عج) ممنوع است.

مثبت بودن ۲۵ درصدی تست ها

در استان مرز نشین ایلام هم وضعیت کرونایی به حدی بغرنج شده است که به گفته  استاندار ایلام ۲۵درصد نمونه گیری کرونا در این استان از اوایل فروردین تاکنون مثبت اعلام شده است و این در حالی است که این آمار در اسفند ماه کمتر از ۹درصد بود.

محمد نوذری در نشست فوق العاده ستاد کرونا استان اظهار داشت: ۱۰ هزار تست کرونا از ابتدای فروردین ماه تاکنون در این استان ثبت شده که از این میزان به دلیل سهل انگاری مردم حدود بیش از ۲ هزار و ۴۰۰ مورد مثبت اعلام شد.

استاندار ایلام افزود: وجود بیش از ۱۹۳ بستری در استان در حال حاضر بسیار نگران‌کننده و می تواند هشداری باشد برای کسانی که پروتکل ها بهداشتی را همچنان نادیده می گیرند.

نوذری تاکید کرد: آرامستان های شهر ایلام همچنان مهم ترین کانون شیوع کرونا محسوب می شود و باید پیگیری و رصد روزانه در این منطقه از شهر افزایش یابد.

استاندار ایلام با ابراز نگرانی از وضعیت شیوع کرونا استان به دلیل عدم رعایت پروتکل های بهداشتی و سهل انگاری مردم، گفت: سال ۹۹ استان ۲۴ روز بدون فوتی را به ثبت رساند، اما در ۱۶ روز نخست فروردین تاکنون ۹ نفر به دلیل ابتلا به کرونا جان خود را دست دادند.

نوذری در خصوص اعمال دورکاری کارکنان دستگاه های اجرایی استان نیز گفت: دورکاری کارکنان طبق ضوابط تعریف شده باید بصورت دقیق اجرا شود.

بر اساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی ایلام از مجموع ۱۲ شهرستان استان شهرستان های دهلران و آبدانان، شهرستان های ایلام، ایوان و چرداول قرمز و سایر شهرستان های استان در وضعیت نارنجی کرونا قرار دارند.

حمله کرونا به استان های پاک

انتشار موج جدید کرونا به قدری سریع و وحشتناک است که حتی بسیاری از استان های تقریبا پاک کشور را هم در معرض خطر قرار داده است. سیستان و بلوچستان یکی از همین استان هاست. رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان با بیان این که ابتلا به کرونا در سیستان و بلوچستان روند صعودی گرفته است، افزود: این روند به گونه ای است که با افزوده شدن ۹۲مورد جدید، شمار مبتلایان به این بیماری در استان به ۲۸هزار و ۹۹۲نفر رسیده است.

دکتر سیدمحمد هاشمی‌شهری اظهارداشت: هم‌اینک ۱۰۵ بیمار با علایم تنفسی در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان بستری هستند. همچنین ۴۰ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان تحت درمان قرار دارند.

وی با نگرانی از وضعیت کنونی گفت: در حال حاضر از نظر رنگ بندی سیستان و بلوچستان در وضعیت زرد قرار دارد و باتوجه به روند افزایشی بیماران کرونایی ممکن است ظرف چند روز دیگر به حالت نارنجی تغییر پیدا کند بر همین اساس بیمارستان های استان و بخش هایی که پیش از این نیز به بیماران کرونایی خدمات ارائه می کردند باید آمادگی کامل برای آغاز موج جدید ویروس کرونا در استان را داشته باشند.

اصفهان باز هم در اوج!

استان اصفهان هم که تاکنون فراز و نشیب های فراوان شیوع  کرونا را تجربه کرده است، شیب ابتلا به این ویروس درپی تعطیلات نوروز و افزایش چشمگی سفر ها، به شکل فزاینده ای در حال افزایش است و بسیاری از شهرستان های این استان از جمله کاشان و سمیرم در وضعیت خطرناکی قرار دارند.

مدیر روابط ‌عمومی دانشگاه علوم پزشکی کاشان با اعلام اینکه شمار بستری مبتلایان کرونا در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل با افزایش ۱۴ نفر در ۲۴ ساعت گذشته به ۲۱۸ نفر رسید گفت: از این تعداد، ۱۹۸ بیمار در کاشان و ۲۰ نفر در آران و بیدگل تحت مراقبت و درمان قرار دارند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کاشان اظهار داشت: شمار آزمایش مثبت ویروس کرونا در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل با ثبت ۱۹۹ مورد جدید به ۱۶ هزار و ۵۲۳ رسید.

معاون بهداشتی و سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کاشان  نیز با اشاره به اینکه همراه با موج چهارم شیوع کرونا در کشور وضعیت رنگ‌بندی شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل از چند روز پیش از زرد به نارنجی تغییر یافته و وضعیت کاشان نیز از ۱۶ فروردین قرمز شده است گفت: بر پایه مصوبه‌های ستاد ملی مبارزه با کرونا مشاغل گروه‌های ۲ و ۳ و ۴ در وضعیت قرمز تا اطلاع ثانوی تعطیل می‌شوند و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک با جدیت بیشتری مورد پایش قرار خواهد گرفت.

وی گفت: همچنین خروج خودروهای بومی از شهرستان‌های نارنجی و قرمز و ورود خودروهای غیربومی به این شهرستان‌ها ممنوع است.

مدیر شبکه بهداشت و درمان سمیرم نیز در همین باره گفت: شمار مبتلایان روزانه کرونا در این شهرستان در یک هفته اخیر روبه افزایش و چند برابر روزهای قبل از نوروز شده است.

علیاصغر صبوحی اظهار داشت: تا قبل از تعطیلات عید نوروز امسال، مجموع  شمار مبتلایان به کووید-۱۹زیر ۲۰نفر بود اما در این مدت به بالای ۴۰نفر در روز رسیده است.

 مدیر شبکه بهداشت سمیرم با اشاره به خیز ناگهانی موج چهارم کرونا و افزایش شمار فوتیها، ادامه داد: مجموع مبتلایان به کووید ۱۹در سمیرم از ابتدا تا کنون به ۲۵۳۲ نفر رسیده است.

وی با اشاره به قرمز شدن وضعیت سمیرم و تعطیلی کسب و کارها و مشاغل غیرضروری به مدت یک هفته، ادامه داد: بر اساس مصوبه ستاد کرونا و دستور دادستان برگزاری مراسم عزا، عروسی و هر نوع تجمع ممنوع است و برای متولیان برپایی این مراسم پرونده قضایی تشکیل خواهد شد.

دکتر صبوحی از روستاییان و عشایری که در حال کوچ به ییلاق هستند هم خواست از سفرها و ترددهای غیرضروری به شهرها و مناطق دیگر خودداری کنند.

وی تاکید کرد: کرونا و کوچ زودهنگام، بویژه اینکه عشایر از استان‌های گرمسیر جنوبی که درگیر نوع انگلیسی بیماری کووید بوده‌اند می‌آیند، ریسک خطر ابتلا در شهرستان را بالا خواهد برد بنابراین باید برای آن تدابیر ویژه‌ای اتخاد شود.

آمل، دوباره کانون کرونا

اما شهرهای شمالی به نظر می رسد با سرعت بیشتری به سمت بحران پیش می روند. به عنوان مثال فرماندار شهرستان آمل آمار بستری و فوتی‌های ناشی از ابتلا به ویروس کرونا در این شهرستان را رو به افزایش عنوان کرده و گفت: وضعیت نارنجی رنگ شهرستان آمل بسیار ناپایدار است و باتوجه به روند افزایش بیماران کرونایی در این شهرستان امکان ورود به وضعیت قرمز وجود دارد.

وی شمار بیماران بستری مبتلا به ویروس کرونا در بیمارستان های شهرستان آمل را ١٨٩ نفر اعلام کرد و گفت: بیش از ۲۰ درصد از بیماران کووید۱۹ مازندران در بیمارستان های آمل بستری هستند و این تعداد در حال افزایش است.

شریعت با اشاره به اینکه شیوع و همه گیری ویروس در آمل از حالت پلکانی به حالت آسانسوری در آمده است گفت: ۲ هفته پیش‌رو بسیار حائز اهمیت است و همه مردم باید پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند و تمام کسانی که در ایام عید به مسافرت رفتند خود را قرنطینه کنند.

وی همچنین از گیت گذاری مجدد در ورودی های شهرستان آمل خبرداد و گفت: با توجه به وضعیت نارنجی منع تردد خوردوهای غیربومی در سطح شهرستان اجرایی خواهد شد و ترد شبانه در سطح این شهر نیز ممنوع است.

شریعت رستوران ها و تالارها را از مکان های پرخطر شیوع کرونا عنوان کرد و گفت : این مکان ها باید در این ایام بسته باشند و تنها به صورت بیرون‌بر فعالیت کنند، در غیراین‌صورت پلمب خواهند شد.

آمار ۲ برابری فوتی ها در چهارمحال و بختیاری

در استان چهارمحال و بختیاری هم براساس اعلام رنگ بندی جدید از سوی وزارت بهداشت،درمان و علوم پزشکی، اعمال محدودیتهای جدید در ۲شهرستان چهارمحال و بختیاری با وضعیت قرمز در رنگ بندی شیوع ویروس کرونا آغازو سبب شده است تا بازار شهرکرد و بروجن بهمدت ۲هفته تعطیل شوند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری گفت: بر اساس تعداد بیماران سرپایی و بستری روزانه در استان پیش‌بینی می‌شود موج چهارم کرونا تا ۴۰۰ فوتی در استان در پی‌داشته باشد که مردم برای کاهش این موج، همراهی لازم را در رعایت پروتکل‌های بهداشتی داشته باشند.

مجید شیرانی در نشست ستاد مقابله با شیوع کرونای در این استان افزود: خیز چهارم کرونا از ۲۵ اسفندماه پارسال در استان آغاز شد و پیش‌بینی می‌شود بین چهار تا ۶ هفته به طول بکشد که چنانچه پروتکل‌های بهداشتی به خوبی رعایت شود و مردم همراهی کنند، از تعداد ۴۰۰ فوتی پیش‌بینی شده برای موج چهارم، ۵۰ درصد کاهش می‌یابد اما اگر شاهد غفلت و عادی انگاری باشیم به این تعداد ۵۰ درصد اضافه می‌شود.

وی با بیان اینکه موج چهارم کرونا بسیار با سرعت و جهش بیشتری نسبت به موج‌های قبل بروز کرده است، اظهار داشت:در اوج موج سوم یک هزار و ۱۹۱ مورد مثبت سرپایی در استان شناسایی می شد درحالی که در ۱۷ فروردین که در موج چهارم قرار داریم ۲ هزار و ۶۶۷ مورد سرپایی گزارش شده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: همچنین در مقایسه با هفته منتهی به عید، تعداد بیماران سرپایی در نیمه دوم فروردین پنج برابر و تعداد بیماران بستری سه برابر و تعداد فوتی‌ها ۲ برابر افزایش داشته است.

وی خاطر نشان کرد: بر اساس آخرین گزارش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، چهارمحال و بختیاری چهارمین استان کشور در نرخ بالای بروز شیوع کرونا قرار گرفته است.

در این استان نیز بر اساس آخرین رنگ‌بندی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، شهرکرد و بروجن در وضعیت قرمز یا خیلی پرخطر شیوع کرونا قرار دارند، شهرستان‌های فارسان، لردگان، کیار، بن و سامان در وضعیت نارنجی یا پرخطر و شهرستان‌های خانمیرزا، کوهرنگ و اردل نیز در وضعیت زرد یا خطر متوسط قرار دارند.

با تمام این تفاصیل نه تنها هنوز هیچ مدیری حتی در مورد قصور در انجام وظایف خود یا سایر مدیران مرتبط با کرونا صحبتی نکرده که در عوض همگی فقط مردم را به خاطر رعایت نکردن پروتکل ها و سفر رفتن در ایام نوروز مقصر می دانند! سناریویی که شاید آیندگان بهتر در مورد آن قضاوت کنند!