در حالیکه مسئولان ستاد ملی کرونا برای متوقف کردن روند تصاعدی یا موشکی ابتلا و فوتی های کرونا، محدودیت های ۱۰ روزه ای را در نظر گرفته اند؛ گزارش خبرنگاران موج از اقصی نقاط کشور حکایت از آن دارد که نه تنها اکثر مغازه ها و صنوف تن به اجرای این محدودیت ها نداده اند، بلکه نیروی انتظامی و دستگاه های ناظر نیز چندان اصراری برای برخورد با متخلفان اجرای این محدودیت ها ندارند!

به گزارش مرور نیوز، با وجود اعمال محدودیت های کرونایی و تعطیلی های مشاغل گروه های ۲ و ۳ و ۴، چه در تهران و چه در شهرستان ها، همچنان اکثر مغازه ها و صنوف باز هستند و مانند گذشته به فعالیت خود ادامه می دهند!  این در حالی است که وضعیت انتشار ویروس کرونا به قدری افزایش یافته که به گفته مسئولان هم اینک تقریبا هر ۱۵ دقیقه یک ایرانی جان خود را از دست می دهد. حال سوال اینجاست که چرا با وجود دستور صریح ستاد ملی کرونا، هیچ برخوردی با صنوف و مغازه هایی که همچنان بدون توجه به دستور العمل های کرونایی، به فعالیت خود ادامه می دهند، صورت نمی گیرد؟ رویه ای که باعث شده تا کرونا ، خط قرمز رنگ اکثر استان ها را نیز رد کند و در آستانه سیاه شدن قرار گیرد. 

محدودیت های ول شده!

گرچه بخشی از صنوف مشمول محدودیت ها تن به بسته بودن مغازه ها و مشاغل خود داده اند ولی همچنان بسیاری از مغازه ها باز هستند و به فعالیت خود ادامه می دهند. با این حال حسین باباخانی معاون برنامه ریزی و توسعه فرماندار بندرعباس در حاشیه بازدید از واحدهای صنفی سطح ۲،۳ و۴ این شهرستان  مدعی شد که برابر بررسی‌ها و بازدیدهای میدانی صورت گرفته از سطح شهر بیش از ٩٠ درصد واحدهای صنفی غیر ضرور از زمان اجرای طرح تعطیل هستند!

وی همچنین با ذکر اینکه در بررسی های میدانی شاهد تخلف و فعالیت تعداد اندکی از صنوف غیر ضرور بودیم گفت: در همین ارتباط نیز تعداد ٧ واحد صنفی متخلف بدلیل عدم رعایت پروتکل های بهداشتی و عدم تعطیلی پلمپ شد.

به گفته وی هم اینک ٢٠ گشت تعزیراتی و بهداشتی در دو شیفت صبح و عصر بر اجرای این طرح در سطح شهر بندرعباس نظارت دارند تا در صورت تخلف و تمرد از قانون، واحد صنفی متخلف به مدت ٢ هفته پلمب کنند.

ایلام سیاه رنگ

کرونا در این استان چند روزی است که مرزهای قرمز رنگ را پشت سر گذاشته و تقریبا به رنگ سیاه درآمده است!  محمد نوذری استاندار در همین زمینه گفت: آمار بستری ها روز به روز در حال افزایش است و چنانچه با این روال پیش برویم ۱۰ روز دیگر بیمارستان های استان جایی برای پذیرش بیماران نخواهند داشت.

وی یادآور شد: طی ۲۴ ساعت گذشته ۶ فوتی ناشی از کرونا در این استان به ثبت رسیده است و بر اساس پیش بینی ها تعداد فوتی ها در روزهای آینده افزایش می یابد.

استاندار ایلام با انتقاد از کاهش رعایت پروتکل های بهداشتی از ۹۰ درصد به ۵۸ درصد، یادآور شد: برای پیشگیری و مبارزه با کرونا مردم رعایت فاصله گذاری اجتماعی و ماسک را اولویت قرار دهند.

وی اظهار داشت: شماری از مردم در این زمینه همکاری را ندارند و در صورتیکه مردم همراهی نکنند کنترل لازم انجام نخواهد شد.

با این حال مشاهدات عینی خبرنگار ما از این استان نیز حکایت از رعایت نصفه و نیمه محدودیت ها توسط صنوف و مشاغل دارد. 

فارس، در آنسوی قرمز

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز در دویست و نود و پنجمین نشست ستاد مدیریت بیماری کووید ۱۹ در دانشگاه، خبر داد: روز گذشته در استان فارس بیشترین آمار مراجعه به مراکز منتخب، تشخیص و درمان سرپایی کرونا از آغاز شیوع کرونا ویروس تا کنون ثبت شد که این آمار نشان دهنده بحرانی دوباره است.

دکتر مهرزاد لطفی با اشاره به اینکه در موج پیشین بیشترین آمار مراجعه به مراکز ۱۶ ساعته استان، بیش از دو هزار و ۱۰۰ مورد بوده است، اعلام کرد: در روز گذشته بیش از دو هزار و ۳۰۰ نفر به مراکز منتخب درمان سرپایی کرونا در استان مراجعه کرده که این آمار از آغاز شیوع کرونا ویروس تا کنون بی سابقه بوده است.

 رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان آباده نیز به عنوان یکی از پر خطرترین شهرستان های این استان، با تایید این مطلب، وضعیت این شهرستان از نظر شیوع ویروس کرونا را نگران‌کننده خواند و گفت:‌ این شهرستان تا چندی قبل در وضعیت آبی کرونا بود اما به دلیل بی‌توجهی‌ها و ساده‌انگاری‌ها، این وضعیت به بدتر و وخیم‌تر از وضعیت قرمز تغییر یافته است.

کامران مهدوی در جمع خبرنگاران افزود: مشکلات جدی موج چهارم کرونا در آباده از ابتلا و ناقل شدن عده‌ای از شهروندان در یک مراسم عروسی آغاز و در پی آن، از هفته گذشته حالت فوق‌العاده در بیمارستان امام خمینی (ره) آباده اعلام شده است.

وی یادآور شد:‌ از آنجا که  بیماران اورژانسی شهرهای اقلید، بوانات، صفاشهر (ده‌بید) و سرچهان در آباده پذیرش می‌شوند، کادر درمان شهرستان به صورت مستمر در حال فعالیت و خدمات رسانی به بیماران هستند.

رئیس شبکه بهداشت و درمان آباده از آماده سازی ساختمان اصلی بیمارستان امام خمینی این شهر برای تبدیل به بخش کرونا و افزایش ظرفیت پذیرش بیماران کووید ۱۹ خبر داد و گفت: در حال حاضر ۱۲۶ تخت عمومی و ۲۲ تخت برای درمان مبتلایان به این بیماری آماده و اعمال جراحی غیر ضروری لغو شده است.

وی به آمار فعلی بیماران کرونایی بستری شده نیز اشاره کرد و افزود: در حال حاضر  ۴۲ بیمار کرونایی بستری هستند که از این تعداد شرایط ۱۲ نفر وخیم و  در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند.

وی با بیان اینکه تقریبا همه تست‌های افراد مشکوک به کرونا در شهرستان آباده، مثبت می شود، گفت: ۱۶ فروردین‌ماه جاری از  ۲۲ نمونه ارسالی تست کرونا ۲۱ مورد و ۱۷ فروردین‌ماه جاری نیز از ۲۵ نمونه ارسالی ۲۴ مورد مثبت گزارش شده است.

مهدوی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص شیوع «ویروس جهش یافته انگلیسی» در آباده نیز گفت: بر اساس رفتار ویروس، شهرستان درگیر معضل شیوع این ویروس شده است، ویروسی که کمتر از ۷۲ ساعت، بیماران را به بیمارستان می‌کشاند و حتی به کادر درمان فرصت کافی مقابله با آن را نمی‌دهد.

مغازه های نیمه باز آذربایجان‌شرقی

از تبریز نیز خبر می رسد که وضعیت مراکز درمانی و بیمارستانی استان آذربایجان‌شرقی تقریبا به مرز اشباع رسیده و به خاطر کثرت مبتلایان، این مراکز دیگر توان پذیرش بیمار را ندارند.

محمدرضا پورمحمدی استاندار آذربایجان‌شرقی با اشاره به اینکه شیوع کرونا در استان، از نیمه اسفند تا دهه اول فروردین وضعیت نسبتا تثبیت‌ شده‌ای داشت، افزود: با ورود ویروس انگلیسی و ازدحام‌های پایان سال و همچنین دید و بازدیدهای نوروزی، شاهد افزایش مراجعات به مراکز درمانی و تعداد بستری و فوتی از دهه دوم فروردین هستیم.

وی با اشاره به وضعیت قرمز در تمام شهرهای بزرگ کشور، گفت: موج چهارم کرونا با شتاب بیشتری از موج‌های قبلی آغاز شده و در حال حاضر در شرایط دشوار و نگران‌کننده‌ای قرار داریم.

پورمحمدی با بیان اینکه در کوتاه‌مدت، امید چندانی به درمان کرونا یا واکسینه کردن همه افراد وجود ندارد، افزود: فعلاً تنها راه مقابله با کرونا که تاکنون نیز موثر بوده، رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی است.

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا برای مدیریت موج چهارم، گفت: تعطیلی همه مشاغل به جز گروه یک و استمرار بیماریابی و قرنطینه مبتلایان و اطرافیان آنها در قالب طرح شهید سلیمانی از جمله مهم‌ترین راهکارها در شرایط کنونی است.

پورمحمدی همچنین در خصوص اعمال ممنوعیت تردد درون‌شهری از ساعت ۲۲ تا ۳ صبح و نظارت بر فعالیت مشاغل نیز  تأکید کرد: اصناف و بازاریان همراهی خوبی در رعایت شیوه‌نامه‌ها دارند.

با این حال مشاهدات خبرنگار ما در این استان نیز حکایت از آن دارد که همچنان بخش قابل توجهی از صنوف – بخصوص در شهرهای بزرگ این استان – بدون توجه به ممنوعیت های تعیین شده؛ باز هستند و به فعالیت خود ادامه می دهند.

کرونا در استان قزوین نیز وضعیت نگران کننده ای به خود گرفته است بطوریکه به گفته  معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی قزوین در ۲۴ ساعت گذشته بر اساس معیارهای قطعی تشخیص ۵۴۲ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در استان قزوین شناسایی شد و ۱۰۶ نفر بستری شده اند. دکتر علی اکبر کرمی با بیان اینکه از زمان شیوع کرونا تا امروز ۲۰ هزار و ۱۱۲ نفر در این استان به دلیل ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در بیمارستان‌ها بستری و از خدمات درمانی بهره مند شدند که از این تعداد متاسفانه یک هزار و ۳۹۵ نفر جان باخته‌اند گفت: هم اکنون تمام شهرستان های استان قزوین در وضعیت قرمز قرار دارند.ضمن آنکه بررسی آمار هفته های اخیر حاکی از ایجاد شیب صعودی ابتلا و بستری مبتلایان به کووید۱۹ در استان قزوین است و با وجود هشدارهای مکرر کادر درمان، متاسفانه شاهد عادی انگاری شرایط بیماری در بین برخی شهروندان و بی توجهی در عمل به توصیه های بهداشتی هستیم.

کرمی افزود: امیدواریم در ایام ماه مبارک رمضان با کاهش دورهمی‌های خانوادگی و پرهیز از رفتارهای خطر آفرین، شاهد کم شدن شیوع کرونا در استان قزوین باشیم.

گرچه گزارش خبرنگار موج، موید این نکته است که با وجود محدودیت های در نظر گرفته شده برای مشاغل، حدود نیمی از مشاغل و مغازه های این استان همچنان باز هستند و مانند روزهای معمولی به کار خود ادامه می دهند.

اما در تهران وضعیت به شدت وخیم تر است. در حالی که به گفته دکتر مسعود مردانی، عضو کمیته علمی ستاد ملی کرونا، آمار بستری ها در این کلانشهراز مرز ۲۵۰۰ نفر نیز عبور کرده، مشاهدات میدانی خبرنگار ما حکایت از آن دارد که تقریبا ۸۰ درصد مغازه ها و مشاغلی که برطبق اعلام ستاد ملی کرونا باید تعطیل باشند، باز هستند! وضعیتی که باعث شده تا تهران، به هیچ عنوان رنگ و بوی دوران اعمال محدودیت های کرونایی را نداشته باشد و حتی در پاره ای از ساعتها به خاطر تردد بیش از حد خودروها، بسیاری از معابر آن پرترافیک باشد!

خوزستان آرام

با این حال به نظر می رسد در این کوران کرونایی، وضعیت خوزستان که قبل از عید، خطرناک ترین استان کشور بود، امروز بهتراز بقیه استان هاست!  در همین زمینه به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اهواز دکتر سعید نمکی در نامه ای خطاب به دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز که رونوشت آن به دفتر مقام معظم رهبری نیز ارسال شده است بیان کرد: تجربه ارزشمند خوزستان در اوج همه گیری ویروس جهش یافته انگلیسی نشان داد که اگر شیوه درمان سرپایی در مراکز ۱۶ ساعته با داروهای ضد ویروس اعمال نمی‌شد، علاوه بر سرریز بیماران بستری و تحمیل هزینه های سنگین، میزان مرگ و میر به شدت بالا می رفت.

وی افزود: با اقداماتی که در استان خوزستان انجام شد، میزان مرگ و میر نسبت به تعداد بیماران موجود در این استان بسیار کمتر از نسبتهای قبلی کشوری است.

البرز همچنان در اوج

در استان البرز هم از هفت این شهرستان،  پنج شهرستان در وضعیت قرمز و ۲ شهرستان در وضعیت نارنجی کرونایی قرار دارند. رییس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز در وصف وضعیت این استان گفت: ۱۹ بیمار بدحال کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته در البرز جان باختند ضمن آنکه اکنون ۹۱۹ بیمار دیگر تحت مراقبت پزشکی بیمارستان ها قرار دارند.

دکتر محمد فتحی در جمع خبرنگاران با ذکر اینکه با مرگ ۱۹ بیمار کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته شمار جانباختگان این بیماری در استان  البرز از ابتدای شیوع کرونا تاکنون به سه هزار و ۱۹ نفر رسیده است.

وی اظهارداشت: ۳۱ هزار و ۵۲۹  بیمار کووید ۱۹ از ابتدای شیوع کرونا تاکنون در مراکز درمانی استان بهبود یافته و ترخیص شدند.

همچنین گزارش های میدانی خبرنگاران موج از شاهرود و استان گلستان نیز حکایت از باز بودن مغازه ها و مراکز مختلف صنفی در این دو بخش هستند که مهر تایید مجددی است بر بی تفاوتی شهروندان در رعایت این محدودیت ها و همچنین نظارت های نصفه نیمه نهادهای اجرایی دارد.

نیروی انتظامی، بی تفاوت!

اما سوال اینجاست که چرا با وجود تاکید ستاد ملی کرونا برای اعمال سفت و سخت محدودیت های کرونایی، نیروی انتظامی که مسئول اصلی اجرای این محدودیت ها و برخورد با متخلفان و پلمپ مغازه ها و مشاغل متخلف است، عملا کار خاصی برای برخورد و نظارت بر مشاغل انجام نمی دهد؟ 

مسئولان نیروی انتظامی متاسفانه به نتیجه نرسید به طوریکه تعدادی از مسئولان یا اعلام می کردند حاضر به گفتگو در این زمینه نیستند و یا اصولا تلفن همراهشان را پاسخ نمی دادند! 

بی توجهی به محدودیت های کرونایی ۱۰ روزه در ایران درحالی صورت می گیرد که در بسیاری از کشورهای اروپایی، جریمه های سنگینی برای متخلفانی که این محدودیت ها را رعایت می کنند در نظر گرفته اند.

به عنوان نمونه، به گزارش روزنامه فرانسوی لوپوئن،  پلیس فرانسه روز گذشته از جریمه ۱۱۰ نفر در رستورانی مخفی در منطقه نوزدهم پاریس به دلیل نقض قرنطینه و محدودیت های کرونایی خبر داد.

فرانسه به عنوان چهارمین کشور کروناخیز جهان با بیش از ۵ میلیون مورد ابتلا به کووید-۱۹ و نزدیک به صد هزار جان باخته ناشی از آن، از روز شنبه گذشته به مدت چهار هفته در قرنطینه به سر می برد و رستوران ها، مدارس و بسیاری از کسب و کارها در این کشور تعطیل بوده و تنها مشاغل ضروری و حساس اجازه فعالیت دارند.

روزنامه فرانسوی اوئست فرانس نیز با اشاره به اینکه در فرانسه، نقض مقررات کرونایی ۱۳۵ یورو جریمه نقدی به دنبال دارد افزود: در صورت تکرار آن طی دو هفته، این مبلغ به ۲۰۰ یورو افزایش خواهد یافت. همچنین اگر طی یک ماه، سه بار نقض محدودیت هایی کرونایی صورت گیرد، ۶ ماه حبس و مبلغ گزافی جریمه و یا تعلیق گواهینامه رانندگی به مدت سه سال را در پی خواهد داشت.

همچنین پلیس نروژ نیز خبر داد که ارنا سولبرگ، نخست وزیر این کشور را به دلیل رعایت نکردن مقررات کرونایی و برپایی جشن تولد شصت سالگی اش با حضور ۱۳ عضو خانواده در یکی از تفرجگاه های کوهستانی به مبلغ ۲۰ هزار کرون نروژ (۶۰۰ میلیون ریال) جریمه کرده است.

ادامه بررسی ها نیزحکایت از آن دارد که در انگلستان، تجمعات مخفیانه جریمه ۸۰۰ پوند استرلینگ (تقریباً ۹۴۰ یورو) به همراه دارد و اجتماع افراد بیش از شش نفر یا بیش از دو خانوار در خارج از منزل، با ۲۰۰ پوند (تقریبا ۲۳۵ یورو) جریمه مواجه می شوند.  برای هر تکرار جرم، مبلغ جریمه دو برابر خواهد شد و حداکثر مقدار آن ۴۰۰ ۶ پوند (یا تقریباً ۷۵۲۶ یورو) است و همچنین برای اجتماعات غیرقانونی بیش از ۳۰ نفر، پلیس مجاز به جریمه های ده هزار پوند استرلینگ (یا تقریباً ۱۱۷۶۰ یورو) است.

در ایتالیا هم که محدودیت های شدید کرونایی از جمله تعطیلی رستوران ها و محدودیت تردد اعمال می شود، ناقضان این قوانین باید جریمه ۴۰۰ یورویی بپردازند.

همچنین  در بلژیک، افرادی که به دلایل غیرضروری سفر می کنند، ۲۵۰ یورو و همچنین شرکت کنندگان در مهمانی های مخفی بین ۲۵۰ تا ۷۵۰ یورو جریمه می شوند.

در لوکزامبورگ ولی، تخطی از قانون منع رفت و آمد اخطار ۳۰۰ یورویی و عدم رعایت دستورالعمل های بهداشتی بین ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ یورو جریمه به دنبال دارد.

جالب اینجاست که در آلمان، عدم رعایت محدودیت های تردد، خودداری از ماسک زدن یا تجمعات غیرقانونی در فضاهای عمومی مجازات نقدی تا ۵۰۰ یورو را در پی دارد.

خاطیانی که باید مجازات شوند/ ۲ مسئولی که نامشان فاش نشد چه کسانی هستند؟؟؟

گذشته از این موارد، افکار عمومی همچنان منتظر اعلام نام دو مسئولی هستند که با موافقت با سفرهای نوروزی مسبب سیاه شدن وضعیت کرونایی اکثر استان ها و شهرها شده اند و جان هزاران نفر را با سوء مدیریت خود گرفته یا به خطر انداخته اند. ضمن آنکه افکار عمومی انتقادهای بسیاری را نسبت به عملکرد ستاد ملی کرونا و شخص رییس جمهور دارد که همچنان بی پاسخ مانده است. در همین زمینه حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با اشاره به ارسال نامه اخیر این کمیسیون به رئیس قوه قضاییه برای برخورد قضایی با قصور و تقصیر رییس جمهور به عنوان رییس ستاد ملی مبارزه با کرونا، گفت: رونوشتی از این نامه به کمیسیون اصل ۹۰ مجلس نیز ارائه شده تا این کمیسیون نیز در چارچوب وظایف قانونی‌اش موضوع را پیگیری کند؛ علاوه بر این، به زودی گزارش مفصلی از سوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس براساس تبصره یک ماده ۴۵ آیین‌نامه داخلی مجلس تهیه می‌کنیم و تحویل هیأت رئیسه می‌دهیم.

رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با انتقاد از سخنان حسن روحانی درخصوص علل موج چهارم کرونا که در آن وی گفته بود؛ مسافرت به کشور عراق ممنوع است گفت: چرا آقای روحانی فقط از عراق نام برد و هیچ اشاره ای به پروازهای ترکیه و انگلیس و مخالفت خودش با لغو پروازهای ترکیه نکرد؟! جای تعجب بسیار است که آقای روحانی به همه عوامل واقعی و غیرواقعی در بروز این موج بیماری کرونا اشاره کرد، جز سوءمدیریت ستاد ملی کرونا.

وی افزود: آقای روحانی نخستین عامل بروز موج چهارم کرونا را ورود کرونای انگلیسی از کشور عراق و استان خوزستان دانسته، در حالی که بارها به ایشان توصیه شد وقتی روزی ۳۰ پرواز از خوزستان به نقاط مختلف کشور انجام می‌شود، این پروازها را لغو کنند، اما کاری نکردند.

شهریاری همچنین با اشاره به سخنان روحانی در خصوص تأثیر دید و بازدیدها و سفرهای نوروزی و نیز تجمع‌های قبل از عید در بروز موج چهارم بیماری کرونا تصریح کرد: باید از آقای روحانی پرسید چه کسی مسئول نظارت بر اجرای پروتکل‌هاست؟ استانداری‌ها و نیروهای انتظامی زیرمجموعه وزارت کشور هستند که باید بر سفرها نظارت می‌کردند و در رابطه با سفرها هم، بارها و بارها وزیر بهداشت و بقیه گفتند که سفرها کنسل شود، اما آقای روحانی در روز هفتم فروردین ماه گفت که پیک کرونا تمام شده است! پس حر‌ف‌های امروز ایشان دیگر برای چیست؟!

وی در پایان با اشاره به ارسال نامه اخیر این کمیسیون به رئیس قوه قضاییه برای برخورد قضایی با قصور و تقصیر رئیس جمهور به عنوان رئیس ستاد ملی مبارزه با کرونا، افزود: رونوشتی از این نامه به کمیسیون اصل 90 مجلس نیز ارائه شده تا این کمیسیون نیز در چارچوب وظایف قانونی‌اش موضوع را پیگیری کند؛ علاوه بر این، به زودی گزارش مفصلی از سوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس براساس تبصره یک ماده ۴۵ آیین‌نامه داخلی مجلس تهیه می‌کنیم و تحویل هیأت رئیسه می‌دهیم تا برای اعمال ماده ۲۳۴ و ارسال گزارش تخلف رئیس جمهور به قوه قضاییه، اقدام شود و قطعاً این موضوع را با جدیت پیگیری خواهیم کرد.

نماینده مردم تربت حیدریه و مه‌ولات در مجلس شورای اسلامی نیز در نشست علنی مجلس در تذکری با اشاره به تصمیمات ستادملی مقابله با  کرونا گفت: عملکرد ستاد ملی مقابله با کرونا، مسائل و مشکلات زیادی را ایجاد کرده و با ورود به پیک جدید شیوع کرونا بسیاری از کسب و کارها تعطیل شدند و فوتی‌های ناشی از کرونا افزایش پیدا کرده است.

محسن زنگنه از هیأت رئیسه مجلس خواست تا در نظام مدیریت ستاد ملی مقابله با کرونا ورود کند و افزود: این ستاد برای همه مسائل امنیتی، اجتماعی، فرهنگی و حتی اقتصادی کشور حکم صادر می کند و در این ستاد استبداد رأی وجود دارد و نظر کارشناسان حوزه بهداشت و درمان در تصمیم‌گیری‌ها لحاظ نمی‌شود.

محسن زنگنه با بیان اینکه تفکر استبدادی این ستاد را تحت تأثیر قرار داده است، ‌ اظهار داشت: ساختار ستاد مقابله با کرونا باید تغییر کند و سران قوا نمایندگان هم وزن در این ستاد داشته باشد. از طرفی در بسیاری از کشورها نیروهای نظامی در حوزه مدیریت کرونا ورود کرده و لازم است از همه ظرفیت‌ها در ستاد استفاده شود در غیر این صورت شاید تا ۳ سال آینده وضعیت کرونایی ادامه داشته باشد.

اما این تنها یک روی سکه است. بسیاری از کارشناسان، دلیل کوتاه آمدن مسئولان در برابر کسانیکه حاضر نیستند تن به محدودیت های کرونایی بدهند را وضعیت بد اقتصادی جامعه می دانند.  دبیر کل اتاق اصناف ایران با تایید این نظریه، با اشاره به وضعیت اسفبار بسیاری از مشاغل گفت: بر اساس گزارشی که معاونت اقتصادی ریاست جمهوری در اختیار ما گذاشته است، آمار تبادل پول که از طریق شبکه شاپرک (یعنی کارتخوان‌ها) انجام شده در اسفند ۹۸، به میزان۶۱ هزار میلیارد تومان نسبت به اسفند ۹۷ کاهش نشان می‌دهد. در ماه‌های بعد این خسارت‌ها مقداری کاهش پیدا کرد چرا که مردم توانستند زندگی خود را با شرایط کرونایی تطبیق دهند اما همچنان این آمارها رکود را نشان می دهد. طی ۹ ماهه اول اسفند ۹۸ تا پایان آبان ۹۹ بیش از ۲۵۰ هزار میلیارد تومان درآمد از دست رفته در کسب وکارها داشتیم. وقتی واحد صنفی کاهش درآمد داشته باشد یعنی نتوانسته چک های خود را پاس کند و بدهی خود را به واحد تولیدی بدهد. این امر به معنای خسارت بر چرخه اقتصادی از تولید تا توزیع است.

محمدباقر مجتبایی همچنین اشاره ای هم به  گفته دبیرکل اتاق اصناف ایران، متوسط نسبت چک های برگشتی به چک های مبادله ای (چک های صادره) عمدتا در حدود ۱۰ درصد در ماه است و این نسبت در فروردین ۹۹ به ۲۸ درصد رسید و این یعنی میزان چک های برگشتی به حدود ۳ برابر رسید. ۱۸ هزار میلیارد تومان چک در فروردین ۹۹ چک برگشتی داشتیم و برآورد ما این است که عمده این چک ها، در حوزه اصناف بوده اند.

وی در ادامه به دیگر خسارات صنفی در مواجهه با کرونا اشاره و بیان کرد: اصناف پیشانی کسب و کار و تجارت هستند و زمانی که یکی از صنوف دچار خسارت شود، واحدهای صنفی مرتبط با آن نیز به طور زنجیر وار صدمه می بینند و این صدمات به تولید کننده، بنکدار، تامین کنندگان مواد اولیه، صنوف حمل و نقل، انبارداران و … ضربه می زند.

مجتبایی با ذکر اینکه در برآورد های اولیه که در فرودین ۹۹ داشتیم از میان ۳ میلیون واحد صنفی، یک میلیون و ۴۴۱ هزار واحد صنفی به صورت مستقیم از ۳۰ تا ۱۰۰ درصد از شیوع کرونا آسیب دیدند افزود: بر اساس عناوین فعالیت های اقتصادی طبق طبقه بندی آیسیک ۳ هزار نوع فعالیت اقتصادی داریم که این ها را در رسته‌های همگنی گروه بندی کردیم. به عنوان مثال شایددهها نوع فعالیت در حوزه پوشاک داشته باشیم که این را یک گروه قرار دادیم. درمجموع در این واحدهای صنفی آسیب دیده بیش از ۵ میلیون و ۱۶۴ هزار نفر شاغل بوده اند که با سیاست های حمایتی که دولت در پیش گرفت، ۳۲ گروه با حدود ۷۵۸ هزار واحد و  ۲ میلیون و ۳۶۰ هزار شاغل مشمول حمایت های  نسبی دولتی شدند.

وی در پایان اظهار کرد: پیش بینی می‌کنیم از حدود ۹۰۰ هزار بیکاری که از ۱۵ فروردین تا ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹در سامانه کارا وزارت کار به عنوان بیکار شده ناشی از کرونا ثبت نام کردند بیش از ۸۰۰ هزار نفر صنفی باشند و اگر بخواهیم دقیق‌تر بگوییم و کارگران فصلی را مجزا کنیم دست کم ۵۰۰ هزار نفر از این آمار، افرادی بودند که مستقیما از واحدهای صنفی تعدیل شده‌اند و در خواست بیمه بیکاری از وزارت کار داشتند و این ها بخش هایی از خسارت وارده به کسب و کارها و اشتغال در حوزه اصناف است.

بدین ترتیب به نظر می رسد، این محدودیت 10روزه تنها دستاوردش بدتر شدن و شاید حتی ورشکستگی بسیاری از صنوف و مشاغل باشد و چه بسا بعد از این مدت، باز هم همچنان شاهد سیر افزایشی آمار مبتلایان به کرونا در تهران و سایر شهرها باشیم.